Ο κατάλογος των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που επιβραδύνουν τη μετάβασή τους στην ηλεκτροκίνηση γίνεται όλο και μεγαλύτερος, κυρίως λόγω της γενικής επιβράδυνσης της ζήτησης. Στους γίγαντες του διαμετρήματος της Ford ή της General Motors προστίθεται τώρα και η Mercedes-Benz, η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη, κατά τη διάρκεια μιας μακράς ημέρας που ξεκίνησε με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της για το 2023 και κορυφώθηκε με την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, υποβάθμισε τις προσδοκίες της σχετικά με την αύξηση της ζήτησης στην αγορά και ως εκ τούτου αποφάσισε να συνεχίσει τα προγράμματα ανάπτυξης των ενδοθερμικών κινητήρων της. Αυτά θα επικαιροποιηθούν και την επόμενη δεκαετία, δηλαδή μετά το 2030, που μέχρι πριν από λίγους μήνες θεωρούνταν από την ανώτατη διοίκηση ως κρίσιμος κόμβος για το ηλεκτρικό μέλλον του τριάκτινου αστεριού. Το 2021, για να πούμε το λιγότερο, η Mercedes είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να γίνει ένας αποκλειστικά ηλεκτρικός κατασκευαστής μέχρι το τέλος του 2030, περνώντας από ένα 2025 που θα αποτελείται μόνο από εγγενείς πλατφόρμες- με την προϋπόθεση, όμως, ότι θα είναι εναρμονισμένη με τις συνθήκες της αγοράς.
Το φρένο
Τώρα έρχεται μια σαφής αναθεώρηση της παραγωγής και, φυσικά, των εμπορικών στρατηγικών. Αν προηγουμένως στη Στουτγάρδη πίστευαν ότι ήταν δυνατόν να φτάσουν ήδη από το 2030 με ένα μείγμα πωλήσεων που θα αποτελείται κατά 100% από ηλεκτρικά, τώρα το σχέδιο είναι να φτάσουν στο 50%. Και αυτό περιλαμβάνει και τα υβριδικά. Η αλλαγή πλεύσης επιβεβαιώνει έτσι την « απαραίτητη προϋπόθεση» που είχε επισημανθεί το 2021. Η Mercedes επιβραδύνει τη μετάβαση επειδή σκοπεύει να καλύψει «τις διαφορετικές ανάγκες των πελατών μέχρι το 2030», δηλαδή και εκείνου του τμήματος της αγοράς που πιθανότατα δεν θα στραφεί στην ηλεκτροκίνηση για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023, ο διευθύνων σύμβουλος Ola Källenius ήταν σαφής: τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα “για πολλά χρόνια”, απομακρύνοντας την ισοτιμία κόστους που θεωρούνταν ότι ήταν εφικτή όλο και περισσότερο. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Källenius εκφράζει την απαισιοδοξία του για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: στα τέλη του περασμένου έτους, ο κορυφαίος μάνατζερ δήλωσε ότι είναι βέβαιος πως οι Ευρωπαίοι δεν θα αποδεχθούν την αποκλειστικά ηλεκτρική κινητικότητα ούτε στο τέλος της δεκαετίας, ενώ πριν από λίγες ημέρες, σε συνέντευξή του στην Die Zeit, ξεκαθάρισε ότι η Mercedes δεν έχει ορίσει καμία ημερομηνία για το αντίο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Νέα στρατηγική
Περαιτέρω επιβεβαίωση της τρέχουσας επιβράδυνσης μπορεί να διαβαστεί σε άλλες δηλώσεις του Källenius, για παράδειγμα, ο δρόμος προς την ηλεκτρική κινητικότητα «δεν είναι μια ευθεία γραμμή» και ο ρυθμός του μετασχηματισμού «θα καθοριστεί από τους πελάτες και την αγορά». Και αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η Mercedes θα εξακολουθήσει να ακολουθεί την ηλεκτρική στρατηγική της, αλλά θα συνεχίσει επίσης να αναβαθμίζει την παραδοσιακή παραγωγή. «Δεν θα υπάρξει εντελώς νέα αρχιτεκτονική για τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά εργαζόμαστε για την ανανέωση των υπαρχόντων και την ανάπτυξη ολόκληρης της γκάμας των ενδόθερμων για να ανταποκριθούμε στους μελλοντικούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων», εξηγεί η εταιρεία. Συμπεριλαμβανομένων εκείνων που θα τεθούν σε ισχύ στις ΗΠΑ το 2027, ήτοι Euro 7. Τέλος, μια καινοτομία που μέχρι τώρα φαινόταν αδιανόητη: η ανάπτυξη, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, ενός «ολοκαίνουργιου τετρακύλινδρου βενζινοκινητήρα εισαγωγικού επιπέδου», ο οποίος θα κυκλοφορήσει στην αγορά «περίπου 9-12 μήνες μετά το ντεμπούτο του πρώτου ηλεκτρικού μοντέλου στην πλατφόρμα Mma».