Η ηλεκτρική κινητικότητα θέτει σε κίνδυνο έναν από τους οικονομικούς ακρογωνιαίους λίθους της Ευρώπης, δηλαδή το πλεόνασμα στις εξαγωγές μηχανοκίνητων οχημάτων.
Η εταιρεία συμβούλων PwC είναι πεπεισμένη γι’ αυτό, η οποία σε πρόσφατη έκθεση της γερμανικής θυγατρικής της εγείρει ακόμη έναν συναγερμό για την εισβολή οχημάτων που παράγονται στην Κίνα και ενισχύει τους φόβους που εξέφρασαν επίσης πρόσφατα πολλά κορυφαία στελέχη του κλάδου, όπως ο Carlos Tavares της Stellantis. «Καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές πωλούν όλο και περισσότερο BEV στην Ευρώπη», γράφουν οι συντάκτες της μελέτης, «τόσο οι Ευρωπαίοι όσο και οι Αμερικανοί κατασκευαστές μετατοπίζουν όλο και περισσότερο την παραγωγή ενέργειας στην Κίνα, μετατρέποντας τον ρόλο της Ευρώπης από εξαγωγέα σε εισαγωγέα αυτοκινήτων».
Δυσοίωνες προβλέψεις
Συγκεκριμένα, η εταιρεία συμβούλων πιστεύει ότι σχεδόν 800.000 οχήματα κινεζικής κατασκευής θα κυκλοφορήσουν στη Γηραιά Ήπειρο έως το 2025, εκ των οποίων πάνω από 330.000 είναι από ευρωπαϊκές μάρκες. Αυτή είναι μια σημαντική αύξηση σε σύγκριση τόσο με πέρυσι, όταν τα BEV που εισήχθησαν από την Κίνα ήταν μόλις 35.000, όσο και με τις εκτιμήσεις για το 2022. Η μελέτη, στην πραγματικότητα, προβλέπει έναν άμεσο διπλασιασμό σε 66.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η τάση των πωλήσεων για ολόκληρη την Ευρώπη θα μεταφραστεί σε εμπορικό έλλειμμα ποσοτικοποιημένο σε περισσότερα από 221 χιλιάδες οχήματα (θερμικά και ηλεκτρικά) για το 2025. Το 2015, ωστόσο, το πλεόνασμα ήταν περίπου 1,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Αυτό το πλεόνασμα μειώθηκε σταδιακά με τα χρόνια, πέφτοντας σε κάτι λιγότερο από 153.000 αυτοκίνητα το 2019 και στα 76.000 που αναμένονται για φέτος. «Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις παραδόσεις και επικεντρώνονται κυρίως στα ηλεκτρικά μοντέλα στην κατηγορία premium. Οι Κινέζοι, από την άλλη πλευρά, έχουν βελτιστοποιήσει και αναπτύξει περαιτέρω τα προϊόντα τους στην εγχώρια αγορά, τόσο που πλέον φέρνουν φθηνά και προσιτά μοντέλα στην Ευρώπη με καινοτόμες τεχνολογίες», εξηγεί ο Felix Kuhnert, Partner και Automotive Leader της PwC Γερμανίας. «Για να διατηρήσουν τις εγκαταστάσεις τους, να αξιοποιήσουν τη δυναμική της μετάβασης στον ηλεκτρισμό και να συνεχίσουν να επωφελούνται από οικονομίες κλίμακας, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτήν την τάση και να διατηρήσουν υπό έλεγχο τις αλυσίδες εφοδιασμού και να επιταχύνουν τις διαδικασίες ανάπτυξης και παραγωγής στο εσωτερικό και στο εξωτερικό».