Vivre le mouvement dans la rue

Pourquoi Bugatti La Voiture Noire est la voiture la plus chère du monde

Η Bugatti είναι γνωστή για τις απίστευτες τετράτροχες δημιουργίες της, με κυριότερες και ευρύτερα γνωστές, αυτές της Veyron και της αντικαταστάτριας της, της Chiron. Η Bugatti είναι η ενσάρκωση του απόλυτου GT. Εντυπωσιακό αλλά διακριτικό, δυνατό αλλά πολιτισμένο, γρήγορο αλλά άνετο. Η Bugatti από τότε που έγινε μέρος του Volkswagen Audi Group, για κάθε αυτοκίνητο που παράγει, χάνει 500 χιλιάδες ευρώ. Ναι, καλά διαβάσατε, 500 χιλιάδες ευρώ. Αυτή είναι η απώλεια που έχει ανα αυτοκίνητο, λαμβάνοντας υπόψη τα έξοδα εξέλιξης ανά αυτοκίνητο. Αλλά, όταν είσαι ο δημιουργός του απόλυτου GT, δεν σε ενδιαφέρει αυτό. Θα δημιουργήσεις το καλύτερο δυνατό, χρησιμοποιόντας μόνο τα καλύτερα υλικά που υπάρχουν. Τις ζημιές, θα στις καλύψει η «μαμά», Volkswagen, πουλώντας Golf. 

Γράφει ο Αλέξανδρος Φερτάκης

Η Bugatti ήταν ανέκαθεν ένας κατασκευαστής που ήταν διατεθειμένος να φτιάξει ότι θέλει ο πελάτης, ακριβώς όπως το θέλει, με τη προϋπόθεση ότι μπορεί να το πληρώσει. Αν και, δεν τίθεται ποτέ θέμα διάθεσης χρημάτων, σε ένα αυτοκίνητο που κοστίζει 2,5 εκατομμύρια ευρώ προ φόρων, στη περίπτωση της Chiron. Ωστόσο, μία στο τόσο, δημιουργεί κάποια ακόμη πιο περιορισμένης παραγωγής αυτοκίνητα (τα «μαζικής» παραγωγής είναι 500 αντίτυπα ανά μοντέλο), για κάποιο συγκεκριμένο σκοπό. Στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, παρουσίασε μία μοναδική δημιουργία, ένα αυτοκίνητο το οποίο θα κατασκευαστεί μόλις μία φορά, για ένα πολύ συγκεκριμένο σκοπό. Το κόστος της μοναδικότητας αυτής, θα στοιχίσει στον ένα τυχερό ιδιοκτήτη της La Voiture Noire, 16,7 εκατομμύρια ευρώ. Με αυτή τη τιμή, η La Voiture Noire σπάει το ρεκόρ του ακριβότερου νέου αυτοκινήτου στην ιστορία, κατά 6,7 εκατομμύρια ευρώ, από αυτό της επίσης μοναδικής δημιουργίας της Rolls Royce, της Sweptail. 

Η La Voiture Noire ωστόσο δεν είναι απλά μία one-off Bugatti. Είναι ένα αυτοκίνητο, το οποίο στα φετινά, 110α γενέθλια της Bugatti, απονέμει φόρο τιμής στην «γνήσια» La Voiture Noire. Είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο παίρνει μία θέση στην ιστορία της αυτοκίνησης, που για πάνω από 80 και πλέον χρόνια, παρέμενε κενή, αυτή της Type 57 SC Atlantic ”La Voiture Noire”. Προκειμένου όμως να κατανοήσουμε καλύτερα την ύπαρξη της, αξίζει να δούμε λίγο την ιστορία της Type 57 SC Atlantic.

Η Type 57 SC Atlantic, αντανακλά κατά την ίδια τη Bugatti καλύτερα από κάθε άλλο μοντέλο τις, τους 3 βασικούς «πνευματικούς» και κατευθυντήριους πυλώνες της εταιρείας στα 110 χρόνια της ύπαρξης της. Αντανακλά τη δημιουργικότητα, το πάθος για τη τελειότητα καθώς και την επιθυμία να θέτει το πήχη όλο και πιο ψηλά, όσο αφορά το τι είναι το τέλειο. Η Type 57 SC Atlantic είναι σχεδιαστικό δημιούργημα του γιού του Ettore Bugatti, του Jean Bugatti. Σύμφωνα με τον ίδιο, σε αυτό που έχει γράψει στο προσωπικό του ημερολόγιο, για αυτόν, ένας καλλιτέχνης, όσο καλός και αν είναι, όσο επιτυχημένα και αν είναι όλα αυτά που σχεδιάζει, θα έρθει μία στιγμή που θα δημιουργήσει κάτι μοναδικό. 

Για μία και μόνη φορά, θα καταφέρει να δημιουργήσει κάτι τόσο μοναδικό, ανώτερο από κάθε τι άλλο που υπήρχε πριν και θα έρθει μετά από αυτό. Για τον ίδιο τον Jean, αυτό το δημιούργημα, είναι η Atlantic. Κατασκευάστηκε μόλις 4 φορές, μεταξύ του 1936 και του 1938. Η πρώτη, η Nr. 57 374 (η μοναδική μη-compressor Atlantic) ανήκε στον Βρετανό τραπεζίτη Victor Rothschild, η δεύτερη, η Nr. 57 473 στο Παριζιάνο επιχειρηματία Jacques Holzschuh, η Τρίτη, η Nr. 57 591 στο Βρετανό R.B. Pope και η τέταρτη, η μαύρη, η Nr. 57 453, η ” La Voiture Noire” (στα γαλλικά «Το μαύρο αυτοκίνητο»), ήταν αυτή που ο Jean Bugatti αποφάσισε να κρατήσει για τον εαυτό του. Η συγκεκριμένη 57, φορτώθηκε από το Molsheim σε ένα τρένο με προορισμό το Μπορντό, στη προσπάθεια να φυγαδευτεί και να σωθεί από την επερχόμενη επέλαση των Γερμανών στη Γαλλία στα πλαίσια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Ωστόσο, το αυτοκίνητο δεν έφτασε ποτέ στο προορισμό του και η τύχη του αγνοείται για 80 και πλέον χρόνια.

Στο φετινό Σαλόνι της Γενεύης, η Bugatti αποφάσισε να παρουσιάσει μία σημερινή εκδοχή, αντίστοιχη της μαύρης ”La Voiture Noire” του Jean Bugatti. Στην παρουσίαση της, ο πρόεδρος της Bugatti, Stephan Winkelmann, δήλωσε ότι η La Voiture Noire αντιπροσωπεύει με τα σημερινά δεδομένα, ότι και η αντίστοιχη 57, στην εποχή της. Τη μοναδικότητα στην κομψότητα της, στις επιδόσεις και στη ποιότητα της. Ένα πολυτελές υπέρ-αυτοκίνητο. Για εμάς τους ίδιους, είναι έμπνευση και υποχρέωση, να δημιουργήσουμε κάτι που να τη τιμά. Η La Voiture Noire είναι μανιφέστο των τριών ακρογωνιαίων λίθων της εταιρείας : δύναμη, πολυτέλεια και κομψότητα.

Η La Voiture Noire, είναι ως όφειλε, μαύρη. Κατάμαυρη. Με μία συνεχή γραμμή από το εμπρός καπό μέχρι πίσω, ανάλογη με αυτή της 57. Είναι πλήρως κατασκευασμένη από μαύρο ανθρακόνημα. Ένα βαθύ, γυαλιστερό, «γεμάτο» στο μάτι, μαύρο ανθρακόνημα. Η βάση της είναι η Chiron, με το εμπρός μέρος να τη θυμίζει έντονα σχεδιαστικά, ειδικά στο κάτω κομμάτι, με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρος και ανασχεδιασμένα τα ακριανά μέρη, για βέλτιστη διοχέτευση του αέρα, τόσο για μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης, όσο και για την παραγωγή του απαραίτητου κάθετου αεροδυναμικού φορτίου και τη ψύξη των μηχανικών μερών. Το παρμπρίζ, είναι σαν ένα συνεχές τμήμα του άνω εμπρός μέρους, με μεγάλη, με οριζόντια κατεύθυνση, κλίση. 

Το πλαϊνό μέρος είναι αυτό το οποίο αντανακλά καλύτερα από κάθε τι άλλο τις διαχρονικές γραμμές της Atlantic, με τις θηριώδεις ζάντες ελαφρού κράματος να τραβούν τη προσοχή. Ένα αμφιλεγόμενο σχεδιαστικό στοιχείο, είναι οι ασημί πινελιές στα λάστιχα, οι οποίες κάνουν τις ζάντες να δείχνουν ακόμη μεγαλύτερες στο μάτι. Στο πίσω μέρος, υπάρχει ένα ενιαίο κάλυμα πάνω από το κινητήρα, το οποίο έχει μικρές οπές προκειμένου να μπορεί να ψύχεται, διατηρώντας οπτικά ωστόσο της γραμμές της 57. Στο χαμηλότερο μέρος, διακρίνεται μία γραμμή φώτων τεχνολογίας LED, που διατρέχει όλο το μήκος του πίσω μέρους, κάτω από την οποία υπάρχει η εσωτερικά φωτιζόμενη επιγραφή «Bugatti”, με μεγάλα γράμματα. Το κάτω μέρος του πίσω μέρους του αυτοκινήτου, κλείνουν σχεδιαστικά οι 6 απολήξεις της εξάτμισης, μαζί με το θηριώδη διαχύτη.

Το μοντέλο που παρουσιάστηκε είναι ένα απλό design demo, που σημαίνει πως αντικατοπτρίζει στο 100% σχεδιαστικά το εξωτερικό, αλλά δεν φέρει εσωτερικό ή μηχανικά μέρη. Στο κομμάτι των μηχανικών μερών, η Bugatti γνωστοποίησε πως θα χρησιμοποιηθεί το ίδιο μηχανικό σύνολο με αυτό της Chiron, ενώ το εσωτερικό, θα γίνει γνωστό λογικά στην επόμενη έκθεση, το 2020, όπου πιθανόν θα παρουσιαστεί και το τελικό αυτοκίνητο, το οποίο ανήκει στον ένα τυχερό πελάτη της εταιρείας.

Οι εικασίες για το ποιος μπορεί να είναι αυτός έχουν ήδη αρχίσει, ωστόσο το μόνο που γνωρίζουμε με σιγουριά είναι πως πρόκειται για έναν επί σειρά ετών πελάτη της εταιρείας, με μεγάλη αγάπη για τα μοντέρνα όσο και για τα ιστορικά μοντέλα της, ο οποίος μόλις έγινε γνωστό αυτό το μοναδικό one-off project, έσπευσε να το κάνει δικό του, αδιαφορώντας για το υπέρογκο ποσό των 11 εκατομμυρίων ευρώ, προ φόρων.

Μία έγκυρη πηγή, βεβαιώνει πως η ιστορία της μαύρης Atlantic είναι αληθινή και πως το μόνο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, είναι το πλαίσιο της, κάπου στη Γαλλία. Όπως και να έχει, ο μύθος της ήταν αυτός που δημιούργησε την σημερινή La Voiture Noire. Πολλοί είπαν πως είναι άσχημη. Προσωπικά, την βρίσκω πανέμορφη. Κυρίως, γιατί είναι μοναδική. Δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης με κάποιο άλλο αυτοκίνητο, για να κρίνει κανείς αντικειμενικά, είναι θέμα προσωπικού γούστου.

 Η La Voiture Noire είναι ένα μοντέρνο έργο τέχνης, του κόσμου του αυτοκινήτου. Η τέχνη σίγουρα, δεν είναι για όλους. Δεν μπορούν όλοι να τη κατανοήσουν, για αυτό και ίσως την κατακρίνουν. Ωστόσο, αν κανείς προσπαθήσει να μπει στο σκεπτικό του σχεδιαστή, να το δει από μία πιο «σωστή» οπτική γωνία, αρχίζουν όλα και έχουν μία λογική. Είτε μας αρέσει, είτε όχι, κατέχει για πάντα μία μοναδική θέση στην ιστορία τόσο της Bugatti όσο και της ίδιας της αυτοκίνησης, ως φόρος τιμής σε ένα από τα μεγαλύτερα χαμένα έργα τέχνης στην ιστορία του αυτοκινήτου, της Type 57 SC Atlantic ”La Voiture Noire” του Jean Bugatti.