Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις πώλησης της Maserati à l'adresse Ferrari από το χαρτοφυλάκιο της Stellantis, με τα δεδομένα να εκτιμούν πως ήρθε η ώρα να δοθεί στο «περήφανο άλογο» μια δεύτερη ευκαιρία για να καταστήσει τη «Τρίαινα» βιώσιμα κερδοφόρα.
Τα απογοητευτικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου της Stellantis – τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν σχεδόν κατά 40% στα 8,46 δισ. ευρώ – οδήγησαν την αυτοκινητοβιομηχανία να ανακοινώσει ότι θα ληφθούν μεγάλα μέτρα για να διορθωθούν τα προβλήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος Κάρλος Ταβάρες δήλωσε στις 25 Ιουλίου ότι θα θυσιάσει ένα μεγάλο μέρος των επικείμενων καλοκαιρινών διακοπών του για να μεταβεί στις ΗΠΑ για να αντιμετωπίσει τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο της Stellantis: Βόρεια Αμερική. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη της πιο κερδοφόρας περιοχής της εταιρείας μειώθηκαν κατά 3,7 δισ. ευρώ σε 4,4 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο, λόγω πολλών λανθασμένων αποφάσεων σχετικά με το μέγεθος των αποθεμάτων και τις δαπάνες κινήτρων.
Ίσως μια ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση για τον Ταβάρες να είναι η αναδιόρθωση της Maserati.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις της πολυτελούς αυτοκινητοβιομηχανίας στο πρώτο εξάμηνο μειώθηκαν περισσότερο από το μισό, πέφτοντας κάτω από 1.100 οχήματα το μήνα, με αποτέλεσμα προσαρμοσμένες λειτουργικές ζημίες ύψους 82 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 121 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Για το σύνολο του έτους, η Maserati είναι σε καλό δρόμο για να πουλήσει λιγότερα από 12.000 οχήματα και να επιτύχει αρνητικό διψήφιο περιθώριο κέρδους (ήταν -13% στο πρώτο εξάμηνο).
Αυτό που επίσης προβληματίζει είναι ότι η Maserati δεν θα αποκτήσει κανένα νέο προϊόν μέχρι το 2027 το νωρίτερο.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η οικονομική διευθύντρια της Stellantis, Natalie Knight, δήλωσε στις 25 Ιουλίου: «Θα μπορούσε να υπάρξει κάποια στιγμή στο μέλλον που θα εξετάσουμε ποιο είναι το καλύτερο μέλλον για την [Maserati]».
Ο Tavares ήταν ακόμη πιο ωμός όταν ρωτήθηκε για το πόση υπομονή θα έχει η Stellantis για τις μη κερδοφόρες μάρκες (από τις 15 μάρκες που απαρτίζουν τη Stellantis, η Maserati είναι η μόνη που έχει τη δική της κατάσταση κερδών και ζημιών).
Το καλύτερο «σπίτι» για τη Maserati
Η Ferrari, η οποία ήλεγχε τη Maserati από το 1997 έως το 2005, θα μπορούσε να είναι το «καλύτερο σπίτι» της ιταλικής μάρκας.
Από την εισαγωγή της στη Wall Street το 2015, η Ferrari έχει επιδείξει ένα θεαματικό επίπεδο υλοποίησης. Το 2023 είχε ένα κορυφαίο στον κλάδο προσαρμοσμένο λειτουργικό περιθώριο κέρδους 27%, δημιουργώντας έσοδα σχεδόν 6 δισεκατομμυρίων ευρώ με πωλήσεις μόλις 13.663 αυτοκινήτων.
Η Ferrari θα μπορούσε να είναι η καταλληλότερη εταιρεία για να διαχειριστεί και να αναπτύξει σωστά τη Maserati.
Παρόλο που η Ferrari είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο, η Exor, η χρηματοοικονομική εκμετάλλευση της οικογένειας Agnelli-Elkann και ο Piero Ferrari ελέγχουν αρκετά δικαιώματα ψήφου της κατασκευάστριας εταιρείας supercar για να προωθήσουν την εξαγορά της Maserati, ανεξάρτητα από πιθανές ενστάσεις άλλων μετόχων.
Οι παράγοντες που οδηγούν σε συμφωνία
Η συμφωνία θα μπορούσε να προσφέρει μια τριπλή νίκη:
1) Η Maserati θα είναι σε θέση να δημιουργεί αυτοκίνητα που ταιριάζουν στην ταυτότητα της μάρκας της και όχι να πουλάει μοντέλα όπως η Grecale, η οποία είναι ένα rebadged Alfa Romeo Tonale. Πολλοί πελάτες δεν θεωρούν ότι η Grecale είναι μια πραγματική Maserati, οπότε δεν την αγοράζουν. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην πτώση των πωλήσεων του μεσαίου SUV κατά περισσότερο από 40 % στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου.
2) Η Stellantis θα απαλλαγεί από μια μάρκα που έχει αποδειχθεί ανίκανη να διαχειριστεί σωστά, απελευθερώνοντας οικονομικούς και διοικητικούς πόρους για τις άλλες 14 μάρκες της.
3) Η Ferrari θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί τον πρόσθετο όγκο που αποκτά με την προσθήκη της Maserati για να τη βοηθήσει με επενδύσεις σε συστήματα κίνησης και ηλεκτρονικά συστήματα, χωρίς να αποδυναμώσει το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της, την αποκλειστικότητα της μάρκας.
Δύσκολο παρελθόν
Αυτή δεν είναι η πρώτη δύσκολη στιγμή της Maserati.
Η Citroen αγόρασε την ιταλική εταιρεία το 1968 και το 1975 την έθεσε υπό εκκαθάριση, αλλά επέζησε.
Όταν η Fiat, η οποία ήλεγχε τη Ferrari από το 1969 έως το 2015, αγόρασε τη Maserati το 1993, η αυτοκινητοβιομηχανία που επικεντρώθηκε στον όγκο απέτυχε επίσης να κάνει τη μάρκα επιτυχημένη.
Η Fiat το 1997 έθεσε τη Ferrari επικεφαλής της Maserati. Δυστυχώς, η κίνηση αυτή δημιούργησε τεράστιες εντάσεις μεταξύ Ferrari και Fiat, οπότε μετά από οκτώ χρόνια η Maserati επέστρεψε στη Fiat, η οποία δημιούργησε έναν ακόμη άτυχο συνδυασμό, αυτή τη φορά με την Alfa Romeo.
Ο συνδυασμός με την Alfa υποτίθεται ότι θα βοηθούσε στην αύξηση των πωλήσεων της Maserati σε 75.000 μονάδες μέχρι το 2025. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συμβεί αυτό.
Μια άλλη πρόβλεψη ήταν ότι η Maserati θα παρείχε ένα «βιώσιμο» περιθώριο κέρδους 15% μέχρι το 2025 και θα το ανέβαζε στο 20% μακροπρόθεσμα.
Αυτό μπορεί να είναι εφικτό υπό νέα ηγεσία, αλλά φαίνεται απίθανο αν η Stellantis διατηρήσει τον έλεγχο.