Η Fiat παρουσιάζει το Grande Panda, τη νέα γενιά του ιστορικού ιταλικού μπεστ σέλερ, το οποίο αλλάζει πλέον διάταξη (η ονομασία ακολουθεί τη σημαντική αύξηση του μεγέθους) και πλατφόρμα. Όπως γνωρίζουμε, το Grande Panda θα είναι επίσης ηλεκτρικό- 100% ηλεκτρικό. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που βλέπουμε ένα Panda με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Fiat παρουσίασε ένα τέτοιο το 1990, ήταν το πρώτο ηλεκτροκίνητο μαζικής παραγωγής από μεγάλο παγκόσμιο κατασκευαστή.
Ορίστε λοιπόν μία άτοπη σύγκριση, έχοντας επίγνωση των τεράστιων διαφορών μεταξύ των δύο μοντέλων, τα οποία απέχουν 35 χρόνια μεταξύ τους, αλλά μοιάζουν έτη φωτός μακριά, τόσα πολλά έχουν αλλάξει στο παγκόσμιο αυτοκινητιστικό τοπίο.
Το ante litteram της ηλεκτροκίνηση
Το Fiat Panda Elettra που παρουσιάστηκε στα τέλη του περασμένου αιώνα είναι η απόδειξη ότι η μπαταρία δεν είναι κάτι καινούργιο. Στην πραγματικότητα, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο υπήρχε πάντα: γεννήθηκε λίγο πολύ την ίδια εποχή με το ίδιο το αυτοκίνητο. Χαρακτηριστική απόδειξη αυτού είναι το Jamais Contente, το πρώτο αυτοκίνητο στην ιστορία που ξεπέρασε την ταχύτητα των 100 χλμ/ώρα (το έκανε το 1899 με αποκλειστικά μπαταριοκίνητο σύστημα κίνησης), και το Lohner-Porsche του 1900, το οποίο μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος Taycan ante litteram ικανό να αναπτύξει όχι λιγότερο από… 3 ίππους!
Η σύγκριση
Το γεγονός είναι ότι πρώτα η βενζίνη και στη συνέχεια το ντίζελ κυριάρχησαν για προφανή πλεονεκτήματα απόδοσης και εφαρμοσιμότητας, οπότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πέρασαν από μια μικρή θέση σε μεμονωμένα αυτοσχέδια πειράματα. Στη συνέχεια, στα τέλη του 20ού αιώνα, με την πρόοδο στις μπαταρίες μολύβδου-οξέος, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εμφανίστηκε και πάλι – δειλά – στην παγκόσμια σκηνή. Και εδώ ερχόμαστε στο Panda Elettra και στη σύγκριση με το σημερινό ηλεκτρικό Panda.
Ζήτημα χώρου
Ας ξεκινήσουμε με το χώρο επί του οχήματος. Στο παρελθόν, η χρήση μπαταριών απαιτούσε μεγάλες θυσίες όσον αφορά την ευρυχωρία. Το Fiat Panda Elettra διέθετε 12 μπαταρίες μολύβδου-οξέος των 6 V η καθεμία: 10 ήταν τοποθετημένες στο πίσω μέρος και καταλάμβαναν το μεγαλύτερο μέρος του χώρου αποσκευών και του χώρου που προοριζόταν για τα πίσω καθίσματα, τα οποία είχαν στην πραγματικότητα αφαιρεθεί- άλλες δύο ήταν τοποθετημένες στο εσωτερικό του μπροστινού καπό, αντικαθιστώντας τον κινητήρα θέρμανσης.
Σήμερα, η μπαταρία του ηλεκτρικού Fiat Panda χωράει άνετα κάτω από το πάτωμα και επιτρέπει στους επιβάτες να ταξιδεύουν χωρίς θυσίες και να έχουν ένα σεβαστό χώρο φόρτωσης. Είναι επίσης αλήθεια ότι το πρώτο Panda είχε μήκος 3,38 μέτρα, ενώ αυτό εδώ, που έχει μεγαλώσει 30 εκατοστά από την τελευταία γενιά, έχει μήκος 3,99 μέτρα.
Πίνακας 1
Longueur |
Θέσεις |
|
Fiat Panda Elettra |
3,38 metri |
2 |
Fiat Grande Panda elettrica |
3,99 metri |
4 |
Αυτονομία και φόρτιση
Παραμένοντας στο θέμα των μπαταριών, το Fiat Panda Elettra είχε χωρητικότητα μόλις λίγων kWh. Το ακριβές νούμερο δεν ανακοινώθηκε ποτέ, αλλά το αυτοκίνητο πωλούνταν με αυτονομία 100 χιλιομέτρων. Το ηλεκτρικό Fiat Panda, από την άλλη πλευρά, βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα Smart Car με το Citroen e-C3 και αναμένεται να υιοθετήσει μια μπαταρία 44 kWh φωσφορικού λιθίου-σιδήρου (LFP), η οποία – τουλάχιστον σύμφωνα με τα εγκεκριμένα στοιχεία – εγγυάται αυτονομία άνω των 320 km.
Η μπαταρία μολύβδου-οξέος του «παλιού» Panda χρειαζόταν επίσης περίπου οκτώ ώρες για να επαναφορτιστεί. Μπορούσε να συνδεθεί μόνο σε μια κανονική οικιακή πρίζα 220 V. Το ηλεκτρικό Panda του 2024, αντίθετα, μπορεί να επαναφορτιστεί είτε με εναλλασσόμενο ρεύμα έως 11 kW (οπότε μια πλήρης δεξαμενή ηλεκτρονίων γίνεται σε 2 ώρες και 50 λεπτά), είτε με συνεχές ρεύμα έως 100 kW (πηγαίνει από το 10% στο 80% σε 26 λεπτά).
Πίνακας 2
Τεχνολογία φόρτισης |
L'autonomie |
|
Fiat Panda Elettra |
3,7 kW (AC) |
100 km |
Fiat Grande Panda elettrica |
100 kW (CC) |
320 km |
Το Panda Elettra 2
Το Panda Elettra ανήκε στην πραγματικότητα σε μια άλλη εποχή και ως εκ τούτου προσέφερε τεχνικές λύσεις που ήταν τουλάχιστον ασυνήθιστες σε σύγκριση με τα σημερινά μοντέλα. Για παράδειγμα, διέθετε ακόμα κιβώτιο ταχυτήτων: το κλασικό χειροκίνητο κιβώτιο 4 σχέσεων των βενζινοκίνητων μοντέλων σε συνδυασμό με το μικρό 750 της έκδοσης CL. Δεν διέθετε στροφόμετρο, αλλά για να υποδεικνύει την ανάγκη αλλαγής στην επόμενη ταχύτητα, διέθετε δείκτες μέγιστης ταχύτητας για κάθε ταχύτητα: 15 km/h για την πρώτη, 25 km/h για τη δεύτερη και 40 km/h για την τρίτη.
Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 70 km/h, αλλά ο κατασκευαστής πρότεινε ταχύτητα ταξιδιού 50 km/h. Μοιάζει λίγο με το σημερινό Fiat Topolino, για λόγους σύγκρισης. Το αυτοκίνητο διατήρησε το ρεζερβουάρ βενζίνης: χρησίμευε για την τροφοδοσία ενός μικρού καυστήρα που ήταν συνδεδεμένος με το ψυγείο και τροφοδοτούσε το σύστημα θέρμανσης.
Πίνακας 3
Ιπποδύναμη |
Vitesse maximale |
|
Fiat Panda Elettra |
12 CV |
70 km/h |
Fiat Grande Panda elettrica |
113 CV |
135 km/h |
Το Panda Elettra, ωστόσο, διέθετε επίσης πλήθος σύγχρονων τεχνολογιών, όπως η αναγεννητική πέδηση, η οποία επέτρεπε -όπως και σήμερα- την επαναφόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια της πέδησης και της απελευθέρωσης. Δεν ήταν εμπορική επιτυχία, αλλά δεν γεννήθηκε με την πρόθεση να κάνει μεγάλα νούμερα, παρόλο που η Fiat επένδυσε σημαντικά στο έργο, τόσο πολύ που το 1992 παρουσίασε το Panda Elettra 2, μια βελτιωμένη έκδοση με ισχυρότερο κινητήρα 24 ίππων και μπαταρία νικελίου-καδμίου με καλύτερες επιδόσεις. Το αυτοκίνητο παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1998.