Το FIAT Panda 4×4, ένα εμβληματικό δείγμα της ιταλικής φινέτσας και σύμβολο του θρύλου της αυτοκίνησης, γιορτάζει την 40η επέτειό του. Αυτό το εμβληματικό μοντέλο της FIAT συνδυάζει άψογα τις φιλικές προς την οικογένεια ανέσεις του αυτοκινήτου πόλης με τις απαράμιλλες ικανότητες εκτός δρόμου.
Για τον εορτασμό αυτού του ορόσημου, η ομάδα Stellantis Heritage επιμελήθηκε δύο ειδικά αφιερώματα: ένα συναρπαστικό ρετρό βίντεο κλιπ που παρουσιάζει τις παγκόσμιες περιπέτειες του Panda 4×4, και τη σχολαστική αποκατάσταση ενός Panda 4×4 Trekking του 2001. Το συγκεκριμένο όχημα, με ελάχιστα χιλιόμετρα, υπηρέτησε τη ζωή του ως εταιρικό αυτοκίνητο στο εργοστάσιο Mirafiori στο Τορίνο.
Αυτό το Panda 4×4, το οποίο τώρα έχει αποκατασταθεί στην παλιά του δόξα, είναι διαθέσιμο για αγορά. Έκανε μια αξιοσημείωτη εμφάνιση στην πρόσφατη έκθεση Auto e Moto d’Epoca στην Μπολόνια, αποσπώντας θαυμασμό και αναγνώριση για τις προσπάθειες συντήρησης της ομάδας Heritage. Ο Roberto Giolito, επικεφαλής της Stellantis Heritage, σημείωσε: “Στον διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο μας, το Fiat Panda 4×4 έχει αφήσει μια αξέχαστη επίδραση, μοιράζοντας πάνω από τέσσερις δεκαετίες συναισθηματικών, γεμάτων ελευθερία ταξιδιών, γεγονός που αποδεικνύεται από τις πάνω από 800.000 μονάδες που έχουν πωληθεί από το 1983. Το Panda 4×4 Trekking του 2001 που αποκαταστήσαμε ενσαρκώνει το τολμηρό, περιπετειώδες πνεύμα του μοντέλου. Αφού υπηρέτησε στο εργοστάσιο Mirafiori του Τορίνο, τώρα το ετοιμάσαμε για το φυσικό του περιβάλλον: περιπετειώδη εδάφη, ορεινά μονοπάτια ή ακόμα και μια ευχάριστη διαδρομή στην πόλη. Είμαστε υπερήφανοι για αυτό το όχημα, που είναι έτοιμο να δώσει χαρά και νοσταλγία σε έναν συλλέκτη που παθιάζεται με την ιταλική δεξιοτεχνία”.
Η πρώτη γενιά του Panda 4×4: Ένα παγκόσμιο σύμβολο περιπέτειας
Το ταξίδι του Panda 4×4 ξεκίνησε το 1983, τρία χρόνια μετά το ντεμπούτο του Giorgetto Giugiaro με τη συμπαγή, προσθιοκίνητη χάτσμπακ σχεδίαση. Βασιζόμενη στην αρχική του επιτυχία, η FIAT παρουσίασε μια τετρακίνητη έκδοση, ενσωματώνοντας την προηγμένη τεχνολογία σε ένα προσιτό πακέτο – σήμα κατατεθέν του κατασκευαστικού ήθους της FIAT, σε συνδυασμό με τη γοητεία και τη χαρά του ιταλικού τρόπου ζωής.
Σε συνεργασία με την Steyr-Puch, ηγέτες στην τεχνολογία τετρακίνησης, το Panda 4×4 του 1983 μετατράπηκε σε ένα ευέλικτο όχημα εκτός δρόμου. Το στιβαρό σύστημα 4×4 απαιτούσε ένα απλό τράβηγμα του μοχλού ταχυτήτων για την ενεργοποίηση της πρόσφυσης του πίσω τροχού, που συνιστάται για επιφάνειες με χαμηλές ταχύτητες και χαμηλή πρόσφυση. Κατασκευασμένο σε δύο φάσεις, τα εξαρτήματα του κιβωτίου ταχυτήτων κατασκευάστηκαν στην Αυστρία και στη συνέχεια στάλθηκαν στο εργοστάσιο της Fiat στο Termini Imerese για την τελική συναρμολόγηση. Το μοντέλο διέθετε ένα μοναδικό κιβώτιο ταχυτήτων πέντε ταχυτήτων, συμπεριλαμβανομένης μιας χαμηλής σχέσης μετάδοσης κίνησης για απότομες αναβάσεις.
Το Panda 4×4, αρχικά εξοπλισμένο με κινητήρα 965 cm³ 48 HP, που αργότερα αναβαθμίστηκε σε 1108 cm³, ήταν ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο πόλης με εγκάρσιο κινητήρα και σύστημα τετρακίνησης. Οι εκτός δρόμου ικανότητές του ενισχύονταν από χαρακτηριστικά όπως η απόσταση από το έδαφος 18 cm, το ελαφρύ βάρος 740 kg και οι βέλτιστες γωνίες εκτός δρόμου, που του επέτρεπαν να αντιμετωπίζει κλίσεις σχεδόν 50%. Τα πρόσθετα χαρακτηριστικά περιλάμβαναν ελαστικά με κόμπους και προστατευτικές πλευρικές λωρίδες, καθιστώντας το ιδανικό για καθημερινή χρήση και απαιτητικά εδάφη. Με την πάροδο των ετών, παρουσιάστηκαν διάφορες εκδόσεις όπως Trekking, Country Club και η περιορισμένη έκδοση Panda 4×4 Sisley με πολυτελές εσωτερικό.
Η φήμη του ως αδυσώπητου εξερευνητή εδραιώθηκε με τη συμμετοχή του σε παγκόσμιους αγώνες περιπέτειας, όπως οι διοργανώσεις των τουριστικών πρακτόρων “Safariland”. Η πρώτη μεγάλη πρόκληση του Panda 4×4 ήταν ο αφρικανικός αγώνας περιπέτειας του 1985 από τη Ρώμη στο Αμπιτζάν. Το μοντέλο κατέκτησε επίσης την αυστραλιανή ύπαιθρο, τα παγωμένα εδάφη της Ισλανδίας, το πυκνό δάσος του Αμαζονίου και τα Ιμαλάια, φτάνοντας μέχρι το Πεκίνο στην αποστολή Marco Polo Expedition του 1985.
Η δεύτερη γενιά: Συνεχίζοντας την κληρονομιά
Η δεύτερη γενιά του Panda 4×4, που παρουσιάστηκε το 2004 και κέρδισε το βραβείο “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2004”, κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο Tychy στην Πολωνία. Αυτή η γενιά εισήγαγε μοντέλα όπως τα 4×4 Climbing και Cross, με επανασχεδιασμένους προφυλακτήρες και κυκλικούς προβολείς. Οι διαθέσιμοι κινητήρες περιλάμβαναν τον 1.2 βενζίνης 60HP και τον 1.3 Multijet turbodiesel 69HP, καθιστώντας το Panda 4×4 best seller για τρία συνεχόμενα χρόνια. Σημαντική αναβάθμιση ήταν η μετάβαση σε ένα μόνιμο σύστημα τετρακίνησης με ιξώδη ζεύξη, που αργότερα αντικαταστάθηκε από έναν ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη. Το εξωτερικό του οχήματος καυχιόταν για τις ατελείωτες πλαστικές προστατευτικές λωρίδες και τους ενισχυμένους, μη χρωματιστούς προφυλακτήρες.
Αυτή η γενιά άντεξε επίσης σε ακραία εδάφη, ιδίως στο ταξίδι στα Ιμαλάια το 2005 με επικεφαλής τον Angelo D’Arrigo, φτάνοντας στο στρατόπεδο βάσης του Έβερεστ σε υψόμετρο 5.200 μέτρων, χρησιμοποιώντας καύσιμα χαμηλής ποιότητας ως μέρος της πρόκλησης.
Η τρίτη γενιά: Κατακτώντας το θρυλικό ράλι Ντακάρ 2017
Η τρίτη γενιά του Panda, σχεδιασμένη από τον Roberto Giolito και εμπνευσμένη από το concept “Squircle”, έκανε το ντεμπούτο της το 2012. Παράχθηκε στο εργοστάσιο Gianbattista Vico στην Καμπανία και διέθετε αισθητικές και τεχνικές βελτιώσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός μόνιμου συστήματος τετρακίνησης με ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό (ELD) – μια καινοτομία στην κατηγορία του. Βραβευμένο ως “SUV της χρονιάς 2012” από το Top Gear, παρουσίασε έναν συνδυασμό διαστάσεων αυτοκινήτου πόλης, επιδόσεων SUV και αυθεντικών χαρακτηριστικών εκτός δρόμου οχήματος.
Το 2012, δημιουργήθηκε το πρωτότυπο Panda Monster Truck, το οποίο συνδύαζε ένα Panda 4×4 με μια πλατφόρμα Jeep CJ7 4200 και μεγάλα ελαστικά τρακτέρ δρόμου. Η έκδοση Cross, που παρουσιάστηκε το 2014, εισήγαγε το σύστημα “Torque on demand”, προσφέροντας τρεις ρυθμίσεις πρόσφυσης: Auto, Lock και Hill Descent.
Η τρίτη γενιά του Panda 4×4 έκανε μια αξιοσημείωτη εμφάνιση στο ράλι Ντακάρ του 2017, διασχίζοντας την Αργεντινή, τη Βολιβία και την Παραγουάη. Το PanDakar, εξοπλισμένο με κινητήρα 2.0 Multijet 180 HP, αντιμετώπισε ακραίες συνθήκες, με μόνο 53 από τις 93 ομάδες να ολοκληρώνουν τον αγώνα.
Το Panda raid, ένα ράλι αντοχής στην έρημο του Μαρόκο, αναδεικνύει τη διαρκή ελκυστικότητα του Panda 4×4, με τη συμμετοχή τόσο ιστορικών όσο και πρόσφατων μοντέλων. Για να τιμήσει τα 40 χρόνια του Panda 4×4, η FIAT ανακοίνωσε μια περιορισμένη έκδοση του τετρακίνητου μοντέλου “4×40”, που περιορίζεται σε 1.983 μονάδες.
The Panda 4×4 Heritage: έτοιμο για νέες περιπέτειες
Το Panda 4×4 Heritage, μια έκδοση Trekking από τον Μάρτιο του 2002, αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας “Reloaded by Creators”, αποκαθιστώντας κλασικά οχήματα προς πώληση. Αυτό το μοντέλο, με κινητήρα 1.108 κ.εκ. και 54 ίππων, έχει συντηρηθεί και αποκατασταθεί σχολαστικά, έτοιμο για έναν νέο ιδιοκτήτη να ξεκινήσει νέες περιπέτειες. Έχει υπηρετήσει στο Mirafiori με λιγότερα από 40.000 χιλιόμετρα διανυθέντων χιλιομέτρων, η αποκατάστασή του περιελάμβανε μηχανικές εργασίες ακριβείας και επαναβαφή του αμαξώματος, διατηρώντας παράλληλα τους αρχικούς εσωτερικούς χώρους. Τώρα, είναι έτοιμο για εξατομικευμένες πινελιές από το τμήμα Heritage, με το δίδυμό του να παρουσιάζεται στο Heritage Hub στο Τορίνο.