Vivre le mouvement dans la rue
Voitures électriques

Enquête Bloomberg : les voitures électriques sont à un point d'inflexion critique dans 23 pays (graphiques)

Ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη και η Ουγγαρία είναι οι τελευταίες αγορές που ξεπέρασαν το όριο υιοθέτησης του 5%.

Το να πειστούν όλοι να υιοθετήσουν μια νέα τεχνολογία μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή. Ο ταπεινός φούρνος μικροκυμάτων, για παράδειγμα, χρειάστηκε δύο δεκαετίες χλιαρών πωλήσεων για να φτάσει μόλις στο ένα δέκατο των αμερικανικών νοικοκυριών. Αλλά μετά ήρθε η δεκαετία του 1980 και οι φούρνοι μικροκυμάτων είχαν εξαπλωθεί σχεδόν σε κάθε κουζίνα.

Αυτό το γοργό μέρος της καμπύλης υιοθέτησης της τεχνολογίας συμβαίνει τώρα με τα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg Green για τα ποσοστά υιοθέτησης σε όλο τον κόσμο.

Όταν η ανάλυση αυτή ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά πριν από ένα χρόνο, 19 χώρες είχαν περάσει αυτό που έχει γίνει ένα κρίσιμο σημείο καμπής για τα voitures électriques: το 5% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια.

Το όριο αυτό σηματοδοτεί την έναρξη της μαζικής υιοθέτησης, όταν οι τεχνολογικές προτιμήσεις αλλάζουν γρήγορα. Από τότε, πέντε ακόμη χώρες έχουν κάνει το άλμα.

Οι νεοεισερχόμενες χώρες – ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη και η Ουγγαρία – εντάσσονται σε μια ομάδα που περιλαμβάνει επίσης τις ΗΠΑ, την Κίνα και το μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Ευρώπης.

Η πορεία που χαράζουν αυτοί οι πρώτοι χρήστες δείχνει πώς τα ηλεκτρικά ρεύματα μπορούν να φτάσουν από το 5% στο 25% των νέων αυτοκινήτων μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια.

Γιατί το 5% είναι σημαντικό;

Οι περισσότερες επιτυχημένες νέες τεχνολογίες – τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα, λαμπτήρες LED – ακολουθούν μια καμπύλη υιοθέτησης σχήματος S.

Οι πωλήσεις κινούνται με αργούς ρυθμούς στη φάση των πρώτων χρηστών, και στη συνέχεια αναπτύσσονται ραγδαία μόλις τα προϊόντα γίνουν ευρέως διαδεδομένα.

Στην περίπτωση των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων, το 5% φαίνεται να είναι το σημείο καμπής. Ο χρόνος που χρειάζεται για να φτάσει κανείς σε αυτό το επίπεδο ποικίλλει ευρέως ανά χώρα, αλλά μόλις επιλυθούν οι καθολικές προκλήσεις του κόστους των αυτοκινήτων, της διαθεσιμότητας των φορτιστών και του σκεπτικισμού των οδηγών για τους λίγους, οι μάζες σύντομα θα ακολουθήσουν.

Στις ΗΠΑ, το σημείο καμπής των EV δεν έφτασε μέχρι τα τέλη του 2021 – σχετικά αργά για μια χώρα με την αγοραστική της δύναμη. Υπήρχαν λόγοι για αυτή την καθυστέρηση.

Οι Αμερικανοί περνούν περισσότερο χρόνο στα αυτοκίνητά τους από οποιονδήποτε άλλο πληθυσμό και οι οδηγοί απαιτούσαν μεγαλύτερες αποστάσεις από αυτές που προσέφεραν τα πρώτα μοντέλα.
Τα φορτηγά και τα μεγάλα SUV, τα οποία αποτελούν περισσότερο από το ήμισυ της αμερικανικής αγοράς, άργησαν επίσης να εξηλεκτριστούν λόγω των τεράστιων αναγκών τους σε μπαταρίες.

Σήμερα, οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ αυξάνονται γρήγορα – 42% το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο – αλλά δεν έχουν φτάσει ακριβώς την εκρηκτική πορεία άλλων χωρών που πέρασαν στην άλλη πλευρά.

Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει καθώς η Tesla, ο σημαντικότερος κατασκευαστής EV στον κόσμο, ετοιμάζεται να λανσάρει το Cybertruck pickup, και καθώς οι ανταγωνιστές λανσάρουν EV κάτω από μερικές από τις πιο εμβληματικές αμερικανικές μάρκες: Chevy Blazer και Silverado, Ford Explorer και F-150, Jeep Wrangler και Ram 1500, για να αναφέρουμε μερικά.

Ένα σημείο καμπής μπορεί να βρίσκεται στον ορίζοντα για την Ινδία, την τρίτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν το 3% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη χώρα το περασμένο τρίμηνο, αφού διπλασιάστηκαν μέσα σε μόλις έξι μήνες.

Οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ινδίας έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροκίνηση και ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla Elon Musk συναντήθηκε με τον Ινδό πρωθυπουργό Narendra Modi τον Ιούνιο. Ο Μασκ δήλωσε ότι σχεδιάζει να εισέλθει στην αγορά “όσο το δυνατόν συντομότερα”.

Οι χώρες που περνούν το σημείο καμπής έχουν δει ταχείς ρυθμούς υιοθέτησης, με μέση αύξηση των πωλήσεων κατά 55% το τελευταίο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.

Όπως συμβαίνει με κάθε νέα τεχνολογία, οι ρυθμοί ανάπτυξης θα επιβραδυνθούν τελικά καθώς μια αγορά πλησιάζει τον κορεσμό – την κορυφή της καμπύλης υιοθέτησης S.

Πάντα θα υπάρχουν και οι αρνητικοί.

Στη Νορβηγία, την πρωτοπόρο EV στον κόσμο, η ανάπτυξη φαίνεται να επιβραδύνεται αφού έφτασε το 80 τοις εκατό των νέων οχημάτων.

Υψηλότερος πήχης για τα υβριδικά plug-in

Η παραπάνω ανάλυση αφορά οχήματα που λειτουργούν μόνο με μπαταρίες.

Ορισμένες χώρες, κυρίως στην Ευρώπη, υιοθέτησαν ταχύτερα τα plug-in υβριδικά οχήματα, τα οποία διαθέτουν μικρότερες μπαταρίες που υποστηρίζονται από έναν βενζινοκίνητο κινητήρα.

Άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Κίνας, παρέλειψαν ως επί το πλείστον τα plug-in υβριδικά και προχώρησαν κατευθείαν σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα.

Εάν συμπεριληφθούν τα plug-in υβριδικά, ο κόσμος πούλησε περισσότερα από 10 εκατομμύρια plug-in οχήματα πέρυσι, αριθμός που θα μπορούσε να τριπλασιαστεί μέχρι το 2027, σύμφωνα με τις προβλέψεις του BloombergNEF.

Επειδή τα υβριδικά δεν απαιτούν το ίδιο επίπεδο υποδομών ή δέσμευσης των καταναλωτών όπως τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αρχική φάση υιοθέτησής τους μπορεί να είναι πιο ακανόνιστη και γεμάτη από λανθασμένες εκκινήσεις.

Ένα νέο υβριδικό μοντέλο ενός δημοφιλούς αυτοκινήτου μπορεί να ενισχύσει το μερίδιο των plug-in κατά μερικές ποσοστιαίες μονάδες χωρίς να σηματοδοτεί μια ευρύτερη μετατόπιση στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Ένα σταθερό σημείο καμπής για αυτή την ευρύτερη κατηγορία ηλεκτρικών οχημάτων δεν επιτεύχθηκε παρά μόνο όταν το 10 % των νέων οχημάτων ήταν είτε υβριδικά plug-in είτε πλήρως ηλεκτρικά.

Σε αυτό το σημείο, οι πωλήσεις σε κάθε χώρα τείνουν να γίνουν mainstream.

Οι ΗΠΑ, η Αυστραλία και ο Καναδάς έφθασαν σε κλάσματα του 1% από το σημείο καμπής του 10% για τις πωλήσεις plug-in το περασμένο τρίμηνο.

Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις υβριδικών θα μπορούσαν να αυξηθούν χάρη στα νέα γενναιόδωρα κίνητρα που τέθηκαν σε ισχύ φέτος.

Ανατροπή των αυτοκινητοβιομηχανιών

Η έννοια των σημείων καμπής έχει συχνά χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει κατώτατα όρια τιμών που προκαλούν ευρύτερη υιοθέτηση. Στις πρώτες ημέρες των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για παράδειγμα, η επίτευξη του σημείου στο οποίο η εγκατάσταση νέων ηλιακών πάρκων ήταν φθηνότερη από την κατασκευή νέων ανθρακικών μονάδων, επιτάχυνε τη ζήτηση ηλιακής ενέργειας από τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.

Μερικές φορές ο ίδιος ο όγκος των πωλήσεων μπορεί να σηματοδοτήσει ένα σημείο καμπής. Αφού η Tesla άρχισε να πωλεί το μοντέλο 3 το 2017, η εταιρεία παραλίγο να οδηγηθεί σε πτώχευση, όταν δεν ήταν σε θέση να κατασκευάζει οχήματα αρκετά γρήγορα ώστε να μειώσει το κόστος ανά μονάδα.

Τα στελέχη της Tesla αποφάσισαν ότι η αύξηση της παραγωγής πέρα από τα 5.000 αυτοκίνητα την εβδομάδα θα πυροδοτούσε έναν ενάρετο κύκλο μείωσης του κόστους και αύξησης του όγκου, κάτι που συνέβη.

Η συνεχής ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων εξαρτάται από την ικανότητα των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών και των προμηθευτών τους να κάνουν παρόμοιες επενδύσεις τυφλής πίστης πριν η ζήτηση ολοκληρωθεί πλήρως.

Τα εργοστάσια πρέπει να επανεκσυγχρονιστούν και οι αλυσίδες εφοδιασμού να αναδιαμορφωθούν. Για να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή εξοικονόμηση, ολόκληρο το όχημα πρέπει να επανασχεδιαστεί με γνώμονα την ηλεκτροκίνηση.

Το κόστος μετάβασης μπορεί να είναι ασφυκτικό έως ότου οι πωλήσεις επικρατήσουν.

Αυτό σημαίνει ότι οι μεμονωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επίσης ένα σημείο καμπής: το κατώτατο όριο μετά το οποίο οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων γίνονται αυτοτροφοδοτούμενες.

Σύμφωνα με την εμπειρία της Ευρώπης, μόλις το 10 τοις εκατό των τριμηνιαίων πωλήσεων μιας αυτοκινητοβιομηχανίας προήλθε με EV, το μερίδιο αυτό τριπλασιάστηκε σε λιγότερο από δύο χρόνια, κατά μέσο όρο.

Στο παρακάτω διάγραμμα δεν περιλαμβάνεται η Toyota, η οποία είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία που δεν έχει φτάσει ακόμη το όριο του 10%.

Είναι αναπόφευκτη η παγκόσμια μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα;

Μέχρι στιγμής, το 90 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων προέρχεται από τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι οι χώρες που είναι υπεύθυνες για το ένα τρίτο περίπου των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως δεν έχουν ακόμη περάσει το σημείο καμπής.

Μόλις τέσσερις από τις 20 πολυπληθέστερες χώρες έχουν κάνει τη στροφή. Ακόμη και αν οι κύκλοι της ζήτησης συνεχίσουν να διευρύνονται, είναι αβέβαιο αν οι εταιρείες εξόρυξης θα είναι σε θέση να διατηρήσουν το ρυθμό για τα κρίσιμα υλικά των μπαταριών.

Παρόλα αυτά, οι παγκόσμιες πωλήσεις νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης κορυφώθηκαν το 2017 και η καθαρή αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων οφείλεται πλέον αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτή είναι μια τάση που σύμφωνα με τις προβλέψεις του BloombergNEF θα συνεχιστεί έως ότου το βενζινοκίνητο αυτοκίνητο αποτελέσει μουσειακή παρακαταθήκη – είτε χρειαστεί άλλη μια δεκαετία είτε πέντε.

Οι κυβερνήσεις βάζουν επίσης περισσότερους δείκτες στη ζυγαριά. Στις ΗΠΑ, όπου η κυβέρνηση Μπάιντεν ζητά τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα να αποτελούν το ήμισυ των νέων οχημάτων έως το 2030, ο διακομματικός νόμος του 2021 για τις υποδομές και ο νόμος του 2022 για τη μείωση του πληθωρισμού κατευθύνουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια σε δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση σε όλα, από δίκτυα φόρτισης αυτοκινητοδρόμων έως μονάδες ανακύκλωσης μπαταριών.

Ο αγωγός μπαταριών των ΗΠΑ μέχρι το 2030 αυξήθηκε κατά 67% μόνο τον τελευταίο χρόνο και έχει φτάσει την Ευρώπη, σύμφωνα με την Benchmark Materials.

Η πρόβλεψη της υιοθέτησης της τεχνολογίας είναι ύπουλη υπόθεση. Ακόμη και οι πιο προσεκτικές προβλέψεις μπορούν να εκτροχιαστούν από διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού, οικονομικές μεταβολές, πολιτική, πτωχεύσεις και λαϊκή κουλτούρα.

Το πλεονέκτημα της προσέγγισης των σημείων καμπής είναι ότι αποκαλύπτει ένα εύρος καμπυλών υιοθέτησης που είναι τουλάχιστον γνωστό ότι είναι δυνατές – επειδή έχουν ήδη συμβεί.

Εφαρμόζοντας το πλαίσιο σε ολόκληρο τον πλανήτη, το σημείο καμπής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπεράστηκε το 2021. Εάν οι τάσεις διατηρηθούν, το υπόλοιπο αυτής της δεκαετίας θα μείνει στην ιστορία για να κάνει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ό,τι έκανε η δεκαετία του 1980 για τον φούρνο μικροκυμάτων.

Σημείωση για τη μεθοδολογία: Η Ιταλία ξεπέρασε το 5% των πωλήσεων EV κατά δύο ασυνήθιστα τρίμηνα το 2021, προτού επιστρέψει κάτω από το όριο για το 2022 και το 2023. Έχει αφαιρεθεί από τον κατάλογο των σημείων καμπής μέχρι να υπάρξουν πρόσθετα στοιχεία.