Vivre le mouvement dans la rue

Stellantis: Ο Tavares μειώνει τα κόστη με το βλέμμα στην ηλεκτροκίνηση

Η αμφιλεγόμενη οικονομική πολιτική του Πορτογάλου μάνατζερ έχει ως στόχο την βιωσιμότητα και των 14 σημάτων του ομίλου στην εποχή της ηλεκτροκίνησης

Στην Ιταλία, η Stellantis μειώνει τις θέσεις εργασίας και κατηγορείται για περικοπές στις εργασίες της διαχείρισης. Στις Η.Π.Α., προτείνει πακέτα εθελούσιων εξόδων σε δεκάδες υπαλλήλους και έχει θέσει σε αδράνεια ένα εργοστάσιο Jeep.

Στον Καναδά, η αυτοκινητοβιομηχανία σταμάτησε την κατασκευή μιας νέας μονάδας μπαταριών, εν αναμονή περισσότερης κρατικής βοήθειας. Και στο Ηνωμένο Βασίλειο, προειδοποίησε το κοινοβούλιο ότι οι εμπορικοί κανόνες μετά το Brexit και άλλα ζητήματα θα μπορούσαν να καταδικάσουν τις προοπτικές κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.

Όλα αυτά συνθέτουν μια αδιαμφισβήτητη τάση. Τώρα που η Stellantis είναι λιγότερο καταβεβλημένη με την αντιμετώπιση κρίσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού, ο διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares επιστρέφει στο δικό του μοντέλο λειτουργίας, δηλαδή την αδιάκοπη μείωση του κόστους και το κυνήγι της εξοικονόμησης πόρων.

Ο Ταβάρες απέδειξε ότι είχε ταλέντο σε αυτό διοικώντας την Peugeot και την Citroen, την κατασκευάστρια εταιρεία του ομίλου PSA, η οποία συγχωνεύτηκε με τη Fiat Chrysler στις αρχές του 2021.

Με εκατοντάδες χιλιάδες υπαλλήλους και 14 μάρκες με πολλές αλληλοκαλύψεις, ιδίως στην Ευρώπη, η αυτοκρατορία της Stellantis έμοιαζε έτοιμη για ορθολογισμό. Αντ’ αυτού, η διατήρηση της τροφοδοσίας των εργοστασίων με ημιαγωγούς και άλλα εξαρτήματα πήρε προτεραιότητα και απασχόλησε τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλο τον κόσμο τα τελευταία 2 ½ χρόνια.

Με τις ελλείψεις αυτές να μειώνονται, η Stellantis και οι ανταγωνιστές της είναι τώρα σε θέση να ανεβάσουν και πάλι τα εργοστάσιά τους, ίσως ακόμη και σε επίπεδα παραγωγής που υπερβαίνουν τη ζήτηση σε μια εποχή που οι καταναλωτές παλεύουν με τον πληθωρισμό και την αύξηση του κόστους δανεισμού.

Αυτό σημαίνει ότι η τιμολογιακή ισχύς που απολαμβάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τον τελευταίο καιρό θα μειωθεί και οι ανυποχώρητοι μάνατζερ όπως ο Ταβάρες θα έχουν τη στιγμή τους.

Ο Tavares έχει προειδοποιήσει για την εισροή φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και ανέφερε ότι η Stellantis εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα στην Ινδία ως απάντηση.

Τα συνδικάτα στη Γαλλία και την Ιταλία έχουν παραπονεθεί ότι η Stellantis δεν επενδύει αρκετά στη συντήρηση των εργοστασίων, αναφέροντας ότι οι τουαλέτες είναι βουλωμένες και το γρασίδι δεν έχει κουρευτεί. Ενώ η εταιρεία απέρριψε τις κατηγορίες, προχωράει με τα σχέδια για την κατάργηση έως και 2.000 θέσεων εργασίας στην Ιταλία φέτος – περίπου το 4,3% του εργατικού δυναμικού της εκεί – καθώς αναδιαμορφώνει τα εργοστάσια για την κατασκευή ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων.

Αντιμετώπιση του κόστους των EV

“Το κόστος της ηλεκτροκίνησης θα έχει αντίκτυπο στο αποτύπωμα των επιχειρήσεων που θα έχουμε σε όλο τον κόσμο”, δήλωσε ο Ταβάρες λίγο πριν ανακοινωθούν οι περικοπές θέσεων εργασίας τον Φεβρουάριο.

Η Stellantis εξετάζει ακόμη πιο δραστικά μέτρα στην Κίνα, όπου η εταιρεία δεν τα πήγε καλά και οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε γενικές γραμμές αγωνίζονται να διατηρήσουν το μερίδιο αγοράς. Αφού αποσύρθηκε από την επιχείρηση κατασκευής Jeep στη χώρα, ο Ταβάρες πρότεινε ότι η Stellantis μπορεί να σταματήσει εντελώς να κατασκευάζει αυτοκίνητα στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που αποκάλεσε “asset-light”.

Στη Βόρεια Αμερική, ο Ταβάρες κάνει την καναδική κυβέρνηση να ιδρώσει για μια επένδυση 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων στον τομέα των μπαταριών με την LG Energy Solution της Νότιας Κορέας. Η Stellantis δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι σταμάτησε την κατασκευή του εργοστασίου μπαταριών EV στο Windsor του Οντάριο, καθώς πιέζει τις αρχές για περισσότερες επιδοτήσεις.

Λίγες ημέρες αργότερα, ο πρωθυπουργός του Οντάριο Νταγκ Φορντ υποσχέθηκε ότι η Stellantis θα λάβει περισσότερα χρήματα, αν και αρνήθηκε να πει πόσα. Ο Ταβάρες είναι βέβαιο ότι θα κάνει σκληρή διαπραγμάτευση, αφού η Volkswagen εξασφάλισε μια υπόσχεση ενίσχυσης ύψους περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το σχεδιαζόμενο εργοστάσιο μπαταριών της στη χώρα.

Στις ΗΠΑ, η Stellantis προσφέρει προγράμματα αποχώρησης σε 31.000 ωρομίσθιους και 2.500 μισθωτούς υπαλλήλους στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης των γενικών εξόδων. Τον Φεβρουάριο, η αυτοκινητοβιομηχανία αδρανοποίησε το εργοστάσιο της Jeep στο Belvidere του Ιλινόις, απολύοντας περίπου 1.350 εργαζομένους επ’ αόριστον. Οι περικοπές έρχονται καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται να διαπραγματευτεί μια νέα τετραετή σύμβαση με το συνδικάτο United Auto Workers.

“‘Cost Killer’ όπως ο Ghosn

Η προσπάθεια της Stellantis για αποδοτικότητα μπορεί να θυμίσει σε ορισμένους παρατηρητές του κλάδου τον τρόπο με τον οποίο ο Carlos Ghosn – με το παρατσούκλι “Le Cost Killer” – άλλαξε τη Renault και τη Nissan πραγματοποιώντας επώδυνες αναδιαρθρώσεις. οι ομοιότητες δεν είναι τυχαίες. Πριν από μια δεκαετία στη Renault, ο Ghosn είχε ένα φιλόδοξο δεξί χέρι του οποίου στόχος ήταν να ηγηθεί μιας δικής του αυτοκινητοβιομηχανίας κάποια μέρα. Το όνομά του: Carlos Tavares.