Vivre le mouvement dans la rue

Industrie automobile allemande : Des règles plus strictes dans ses relations avec la Chine 

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας θα μπορούσε να αντιμετωπίσει αυστηρότερους κανόνες σχετικά με τις σχέσεις της με την Κίνα

Το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας σχεδιάζει να αυστηροποιήσει τους κανόνες για εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινητοβιομηχανιών που είναι βαθιά εκτεθειμένες στην Κίνα, αναγκάζοντάς τις να αποκαλύπτουν περισσότερες πληροφορίες και πιθανώς να διεξάγουν τεστ αντοχής για γεωπολιτικούς κινδύνους, ανέφερε ένα εμπιστευτικό προσχέδιο έγγραφο που αποκάλυψε το Reuters.

Τα προτεινόμενα μέτρα αποτελούν μέρος μιας νέας επιχειρηματικής στρατηγικής προς την Κίνα που εκπονείται από την κυβέρνηση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, καθώς επιδιώκει να μειώσει την εξάρτησή της από την οικονομική υπερδύναμη της Ασίας.

«Στόχος είναι να αλλάξει η δομή κινήτρων για τις γερμανικές εταιρείες με μέσα οικονομίας της αγοράς, έτσι ώστε η μείωση της εξάρτησης να είναι πιο ελκυστική», ανέφερε το έγγραφο, ξεχωρίζοντας τις χημικές βιομηχανίες και τις βιομηχανίες αυτοκινήτων.

Η Κίνα αποτελεί βασική αγορά για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz.

 Εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών αρνήθηκε να σχολιάσει.

Το προσχέδιο, που εκπονήθηκε από το υπουργείο Εξωτερικών με επικεφαλής την Ανναλένα Μπάερμποκ των Πρασίνων, πρέπει ακόμη να συμφωνηθεί από άλλα υπουργεία.  Η τελική απόφαση για τη στρατηγική για την Κίνα αναμένεται στις αρχές του επόμενου έτους.

Οι βαθιές εμπορικές σχέσεις, δεσμεύουν τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ασίας και της Ευρώπης, με την ταχεία κινεζική επέκταση και ζήτηση για αυτοκίνητα και μηχανήματα της Γερμανίας να τροφοδοτούν τη δική της ανάπτυξη τις τελευταίες δύο δεκαετίες.  Η Κίνα έγινε ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας το 2016.

Ωστόσο, η σχέση έχει τεθεί υπό στενό έλεγχο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, η οποία οδήγησε στο τέλος μιας δεκαετίας ενεργειακής σχέσης με τη Μόσχα και έκανε πολλές εταιρείες να εγκαταλείψουν τις τοπικές τους επιχειρήσεις.

«Δεν πρέπει να κάνουμε ξανά αυτό το λάθος. Αυτό είναι ευθύνη των πολιτικών και των εταιρειών», ανέφερε το έγγραφο.

Μεταξύ των βημάτων που περιγράφονται στο έγγραφο 65 σελίδων, μερικά από τα οποία έχουν ήδη αναφερθεί, είναι η αυστηροποίηση των κανόνων για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα για να διασφαλιστεί ότι λαμβάνονται υπόψη οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι.

 «Σκοπεύουμε να υποχρεώσουμε τις εταιρείες που είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες στην Κίνα να προσδιορίσουν και να συνοψίσουν σχετικές εξελίξεις και στοιχεία που σχετίζονται με την χώρα αυτή, για παράδειγμα με τη μορφή ξεχωριστής υποχρέωσης κοινοποίησης, βάσει των υφιστάμενων απαιτήσεων γνωστοποίησης», αναφέρεται στο έγγραφο.

 «Σε αυτή τη βάση, θα αξιολογήσουμε εάν οι επηρεαζόμενες εταιρείες θα πρέπει να διεξάγουν τακτικά τεστ αντοχής προκειμένου να εντοπίζουν σε πρώιμο στάδιο τους κινδύνους που σχετίζονται με την Κίνα και να λάβουν διορθωτικά μέτρα».

Οι επενδυτικές εγγυήσεις θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερο έλεγχο για να ληφθούν υπόψη οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τα εργασιακά και κοινωνικά πρότυπα και να αποφευχθεί η καταναγκαστική εργασία στην αλυσίδα εφοδιασμού, ανέφερε το έγγραφο. Για να αποφευχθούν οι κίνδυνοι, οι επενδυτικές εγγυήσεις θα πρέπει να περιοριστούν στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ (3,07 δισεκατομμύρια δολάρια) ανά εταιρεία ανά χώρα, πρόσθεσε.

Η κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης να ενισχύσει τις εγγυήσεις εξαγωγικών πιστώσεων για να αποφύγει ανεπιθύμητη μεταφορά τεχνολογίας, ιδιαίτερα ευαίσθητες τεχνολογίες διπλής χρήσης και αυτές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση και καταστολή, ανέφερε το έγγραφο.

Η νέα στρατηγική, που προωθείται σκληρά από τους Πράσινους στον συνασπισμό, με επικεφαλής τον Σοσιαλδημοκράτη Scholz αλλά και τους φιλοεπιχειρηματικούς Ελεύθερους Δημοκράτες, σηματοδοτεί μια απόκλιση από τις πολιτικές του Βερολίνου υπό την πρώην συντηρητική καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ.