Για την καινοτόμο αυτοκινητοβιομηχανία Tesla και για τα σχέδιά της
για την Ελλάδα, πολλά έχουν γραφτεί. Τώρα, που το «καμάρι» του Elon Musk
ανοίγει παράρτημα στη χώρα μας, ένας αέρας αισιοδοξίας φύσηξε. Όμως, πριν
αρχίσουμε τους πανηγυρισμούς για τον μεγαλοεπενδυτή –και όλα τα συναφή- το
ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, είναι ένα: Τι θα κάνει η Tesla στην Ελλάδα,
μια χώρα στην οποία ουσιαστικά ως τώρα δεν έχει παρουσία; (Αρκεί να θυμηθεί
κανείς τον Γιάννη Αλαφούζο, ιδιοκτήτη Tesla, να ζητά από τον Musk βοήθεια για
την –ανύπαρκτη στη χώρα μας- τεχνική υποστήριξη για το αυτοκίνητο του).
Ναι, η Tesla έχει σχεδιάσει τη δημιουργία ενός (μικρού) δικτύου
charge των μοντέλων της στην Ελλάδα. Έχει, στο παρελθόν, συζητήσει
–ανεπιτυχώς, αλλά το προσπάθησε- με τις ελληνικές Αρχές τη δημιουργία ενός
εργοστασίου στη χώρα μας. Όμως, τώρα, μην περιμένεις να δεις gigafactories,
γραμμές παραγωγής Model 3 και άλλα τέτοια. (Η αλήθεια είναι πως υφίσταται ένα
ενδιαφέρον για δημιουργία γραμμής παραγωγής μπαταριών, αλλά δεν έχει
προχωρήσει, καθώς υπάρχουν και άλλες «υποψήφιες» χώρες).
Η γραμμή παραγωγής της Tesla έχει ρομπότ. Πολλά ρομπότ
Η Tesla Greece συνίσταται «απλά» σε ένα R&D (Research &
Development) τμήμα, το οποίο και θα εδρεύει στο Β’ κτίριο του Εθνικού Κέντρου
Έρευνας Φυσικών Επιστημών. Θα απασχολεί περίπου 10 άτομα στο ελληνικό hub της και θα έχει καθαρά ερευνητική αποστολή.
Η Tesla, εκπρόσωπος της οποίας δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για σχόλιο
sur Topspeed.gr, με δήλωσή της στο
electrek.co, εξηγεί ότι «η Tesla δημιουργεί ένα μικρό γραφείο έρευνας
και τεχνολογίας στην Αθήνα, το οποίο θα αποτελείται από μια ομάδα
εξειδικευμένων, εξαιρετικά ικανών μηχανικών. Η ομάδα θα επικεντρώσει
αποκλειστικά σε περιορισμένες
δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης για την επιτάχυνση της ανάπτυξης
τεχνολογίας ηλεκτρικών κινητήρων μέσω στενής συνεργασίας με την ομάδα μας στις
ΗΠΑ».
Στο τελευταίο κομμάτι, θα πρέπει να σταθούμε. Ο εκκεντρικός και
-σίγουρα- μεγαλοφυής δισεκατομμυριούχος επενδύει επάνω σε ανθρώπους στη χώρα
μας. Σε επιστημονικό προσωπικό. Προφανέστατα, επειδή έχει πολύ καλό προηγούμενο
με τους Έλληνες συνεργάτες του. Όχι
τυχαία, τρεις Έλληνες οι οποίοι βρίσκονται σε θέσεις- κλειδιά στην Tesla,
διαπρέπουν με το έργο τους. Και, όχι
τυχαία, έχουν σπουδάσει στο ίδιο ίδρυμα στο οποίο εδρεύει η Tesla Greece.
Πρόκειται για τρεις εκ των κορυφαίων σχεδιαστών ηλεκτροκινητήρων της εταιρίας,
τον Επικεφαλής Σχεδιαστή Κινητήρων Κωνσταντίνο Λάσκαρη, τον Μηχανικό Σχεδιαστή
Κινητήρων Κωνσταντίνο Μπούρχα και τον επίσης σχεδιαστή κινητήρων Βασίλη
Παπανικολάου.
Αυτό, το επιβεβαιώνει και ο εκπρόσωπος της εταιρείας, ο οποίος λέει
ότι “η Ελλάδα διαθέτει ισχυρό ταλέντο στην ηλεκτροκίνηση και τεχνικά
πανεπιστήμια, προσφέροντας εξατομικευμένα προγράμματα και εξειδικευμένες
δεξιότητες για την τεχνολογία των ηλεκτρικών κινητήρων“.
Είναι λοιπόν αυτό σοβαρή εξέλιξη; Τηρουμένων των αναλογιών και με
δεδομένο ότι το βασικό team R&D είναι στην California και πρόσφατα
δημιουργήθηκαν υποστηρικτικές ομάδες στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η
επιλογή της Ελλάδας λέει πολλά. Άλλωστε, οι τρεις παραπάνω Έλληνες,
«μετακόμισαν» στο Palo Alto, ώστε να δουλέψουν επάνω στις νέες τεχνολογίες των
ηλεκτροκινητήρων της Tesla. Το concept λοιπόν, ίσως να είναι ότι οι κινητήρες
του μέλλοντος, θα σχεδιάζονται από ελληνικά χέρια και μυαλά...