Categories: UncategorizedNEWS

Δικαιούται το ελληνικό Δημόσιο αποζημίωση από τη VW;

Μετά από την δικαστική απόφαση for the καταβολή αποζημίωσης Altitude 11.000 και 5.500 ευρώ σε δύο Έλληνες ιδιοκτήτες VW εξαιτίας της παραποίησης των εκπομπών ρύπων μέσω της χρήσης παράνομου λογισμικού, το ερώτημα είναι εύλογο: Πόσοι είναι οι Έλληνες που έχουν μοντέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και δικαιούνται αποζημίωσης, βάσει του δεδικασμένου;

Τα πράγματα εδώ, είναι κάπως περίπλοκα. Γιατί, όπως αποκαλύπτει το TopSpeed.gr, πέρα από τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, στα δικαστήρια έχουν ήδη προσφύγει και ετοιμάζονται να προσφύγουν Δήμοι που αξιώνουν αποζημιώσεις από τη VW για ρύπανση του περιβάλλοντος, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες και το ελληνικό Δημόσιο προσανατολίζεται στο να ζητήσει αποζημιώσεις.

Αλλά, ας δούμε πρώτα τα φυσικά πρόσωπα. Πόσοι είναι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων του Group που φόραγαν τον κινητήρα με τον κωδικό EA189 και το επίμαχο defeat device; Σύμφωνα με στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή από το Υπουργείο Υποδομών 21.079 είναι τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη our country με πλασματικό λογισμικό. Από αυτά, έχουν ήδη αποσυρθεί τα 244, ενώ μόνο τα 9.119 αφορούν την Volkswagen (6.362 επιβατικά VW και 882 επαγγελματικά οχήματα VW, καθώς και 1.875 αυτοκίνητα Audi). Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχουν ακόμα περίπου 10.000 αυτοκίνητα που εισήχθησαν στην Ελλάδα από παραεισαγωγείς και με εισαγωγές μεταχειρισμένων, όμως τα στοιχεία αυτά δεν δύναται να επιβεβαιωθούν.

Σε ό,τι αφορά τα φυσικά πρόσωπα, οι δύο αποφάσεις του Ειρηνοδικείου Αθηνών υπ. αριθμ. 5285/2017 and 5286/2017 που αποκάλυψε το enikonomia.gr, δημιουργούν δικαστικό προήγουμενο και δίνουν το δικαίωμα στους παραπάνω ιδιοκτήτες να προσφύγουν και αυτοί στη Δικαιοσύνη, αξιώνοντας αποζημίωση. Τι λένε οι αποφάσεις;

Στην πρώτη, το δικαστήριο αναγνώρισε στον ενάγοντα το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αγοράς του αυτοκινήτου VW Polo 1.6 TDi και επιστροφής από τον αντιπρόσωπο του ποσού των 11.005 ευρώ πλέον των δικαστικών δαπανών.

Στην δεύτερη περίπτωση, η κάτοχος ενός VW Polo 1.2 σύμφωνα με το δικαστήριο εξαπατήθηκε από την VW και την υποχρεώνει να καταβάλει 5.500 ευρώ ως αποζημίωση πλέον των δικαστικών δαπανών.

Μάλιστα το δικαστήριο έκρινε ότι τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα VW Polo δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις που θέτει το πρότυπο Euro5 σχετικά με τις εκπομπές ρύπων. Ως εκ τούτου τα αυτοκίνητα δεν ανταποκρίνονταν στις περιγραφές των πωλητών.
Επίσης το δικαστήριο αποδέχθηκε ότι η πωλήτρια εταιρεία αλλά και η επίσημη εισαγωγική εταιρεία δεν γνώριζαν κατά τον χρόνο πώλησης του οχήματος ότι αυτά δεν πληρούσαν την οδηγία ρύπων Euro5 αναφορικά με τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου.
Αυτές οι δύο τελευταίες λεπτομέρειες περιπλέκουν την υπόθεση. Γιατί, σε εξέλιξη βρίσκεται εισαγγελική έρευνα (Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών) για το ζήτημα του dieselgate στην Ελλάδα και, από την άλλη, στη Δικαιοσύνη έχουν προσφύγει και προσφεύγουν και Δήμοι (όπως ο Δήμος Βόλου) που αξιώνουν compensation από τη VAG για οικονομική ζημιά που προέκυψε από την επιπλέον ρύπανση του περιβάλλοντος λόγω της παραποίησης των ρύπων.

Στην πρώτη περίπτωση, αναμένεται να ζητηθεί πόρισμα του ΓΛΚ and επιτροπής του ΥΠΟΙΚ for any lost profits από τα τέλη κυκλοφορίας. Εάν δηλαδή οι ιδιοκτήτες των οχημάτων με τον κινητήρα με κωδικό ΕΑ189 πλήρωσαν χαμηλότερα τέλη από αυτά που προκύπτουν βάσει των πραγματικών εκπομπών ρύπων (σε αυτή την περίπτωση το κόστος βαρύνει την αυτοκινητοβιομηχανία).
Έπειτα, η εισαγγελική έρευνα στην Ελλάδα ως προς το αν προκύπτει απάτη εις βάρος του Δημοσίου, “τρέχει” παράλληλα με τη γερμανική. Εκεί, η Εισαγγελία του Μονάχου προχώρησε σε απόσχιση της Audi απο την κύρια έρευνα, μετατρέποντάς της σε ξεχωριστό αντικείμενο έρευνας. Όπως έχει εξηγήσει το TopSpeed.gr (το σχετικό ρεπορτάζ here), η Audi, όπως και η VW κινδυνεύουν με κατάσχεση των κερδών που έγιναν με παράνομο τροπο, όπως έγινε και με την υποθεση της Siemens. Πιθανότατα, η ελληνική έρευνα θα κινηθεί ανάλογα των αποτελεσμάτων της γερμανικής, αναζητώντας μια συμφωνία συμβιβασμού, εάν προκύψουν ευθύνες της αυτοκινητοβιομηχανίας και εάν μπορούν να στοιχειοθετηθούν τέτοιες στη χώρα μας. Παρόλα αυτά, ακόμα και σε μια τέτοια περίπτωση, “αγκάθι” παραμένει το γεγονός ότι το Ειρηνοδικείο δέχθηκε πως η πωλήτρια εταιρεία δεν γνώριζε ότι τα επίμαχα οχήματά της δεν πληρούσαν την κοινοτική οδηγία Euro5.

As regards the Δήμους και τυχόν συλλογικές προσφυγές που αξιώνουν αποζημίωση για ρύπανση του περιβάλλοντος, τα πράγματα είναι ακόμα πιο μπερδεμένα και μάλλον δύσκολα για τους ενάγοντες. Γιατί, μπορεί η προσφυγή του Δήμου Βόλου να βασίζεται στο σκεπτικό της ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα του Ασωπού από τις βιομηχανίες, όμως υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στον προσδιορισμό της οικονομικής ζημιάς από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Πώς δηλαδή το δικαστήριο θα κρίνει ποιο είναι το κόστος της “έξτρα” ρύπανσης που προκάλεσαν τα επίμαχα αυτοκίνητα για κάθε περιοχή ξεχωριστά μιας και δεν είναι μετρήσιμο με αποδεκτή επιστημονικά μέθοδο.

Και αυτή και η υπόλοιπη εμπειρία, ωστόσο, μας δείχνει ότι ο υπολογισμός της οικονομικής ζημιάς (επιβάρυνση ασφαλιστικών ταμείων, κλπ) που προκλήθηκε έμμεσα από την επιπλέον ρύπανση είναι πολύ δύσκολο να γίνει με σαφήνεια και να είναι επιστημονικά αποδεκτός. Άρα και να σταθεί σε οποιοδήποτε δικαστήριο.  

Tip: Στη Δικαιοσύνη μπορούν να προσφύγουν μόνο όσοι έχουν αγοράσει το αυτοκίνητο μάξιμου έξι χρόνια πριν. Μετά από την εξαετία, επέρχεται παραγραφή.

Tip2: Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύθηκε πως θα διαθέσει στις ΗΠΑ ποσό ύψους 1 δις δολαρίων για την αποζημίωση των ιδιοκτητών, όμως εκτιμάται ότι το συνολικό ποσό που θα χρειαζόταν η VW για την επαναγορά όλων των οχημάτων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο, θα ξεπερνούσε τα 7 δις.

Tip3: 10,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως έφεραν το παράνομο λογισμικό.

George Karagiannis

Recent Posts

Volvo Saracakis Test Drive Event in Kalamata, 24-26 May

Η Volvo Saracakis θα είναι Μεγάλος Χορηγός του Διεθνούς Meeting άλματος εις μήκος Tsatoumas Street…

18 hours ago

Ford Puma: Technologically advanced and economical, now with a €199 rental fee

Το Ford Puma εξακολουθεί να αποτελεί στη χώρα μας την κορυφαία επιλογή στην κατηγορία των…

20 hours ago

TSF1 Podcast - WEC | 6 Hours of Spa

Καλημέρα αγαπητοί ακροατές και καλώς ήρθατε στο τρίτο TSF1 Podcast για τη σεζόν 2024 του…

20 hours ago

Turkey: Advanced talks with Chinese BYD and Chery for construction of EV factories

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις…

3 days ago

VW breaks off talks with Renault on low-cost EV

Η VW εγκατέλειψε τις συνομιλίες με τη Renault για την από κοινού ανάπτυξη μιας προσιτής…

3 days ago

DS 3 : Available immediately, with the Premium Upgrade programme

DS Automobiles announces the new "Premium Upgrade" program that gives enthusiasts the opportunity to...

4 days ago