Categories: UncategorizedNEWS

Record sales and profits for Volvo in 2020

 Λένε πως όταν ο ιδιοκτήτης της Geely, ο Κινέζος μεγιστάνας Li Shufu, αγόρασε τη Volvo, πήγε στη Σουηδία και είπε ένα πράγμα στα στελέχη της εταιρείας: “Από εμένα θα έχετε ό,τι πόρους χρειαστείτε. Δεν θα εμπλακώ πουθενά στη δουλειά σας. Το μόνο που θέλω είναι να φτιάξετε καλύτερα αυτοκίνητα από τους Γερμανούς. Να κάνετε αυτό που ξέρετε καλύτερα”. Στην πορεία, ο Shufu κράτησε το λόγο του και επένδυσε πολύ χρήμα στη Volvo Cars, η οποία είχε λαμπρή ιστορία στην αυτοκίνηση, με πρωτοπορίες, όπως για παράδειγμα την εφεύρεση της ζώνης ασφαλείας 3 σημείων. 

Οι Σουηδοί στρώθηκαν στη δουλειά και, όντως, έκαναν αυτό που ξέρουν καλύτερα. Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Volvo προχώρησε σε έναν καταιγισμό παρουσιάσεων νέων μοντέλων, “φορτωμένα” με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Επένδυσαν στην έρευνα και εξέλιξη, σε συστήματα ασφαλείας, στην πράσινη μετακίνηση και μεταμόρφωσαν το στόλο τους. Έτσι, περήφανοι, έφερναν συνεχώς νέα μοντέλα, στα οποία υπενθύμιζαν ποιοι τα έχουν φτιάξει: Είτε με το “σφυρί του Θωρ” σχεδιασμένο περίτεχνα στα εμπρός φωτιστικά σώματα, είτε με διακριτικά σημαιάκια της Σουηδίας στα καθίσματα.

People liked that. The sales kept going up. And they're going up. In the hands of Swede Hakan Samuelson (serving as CEO of the company), the company was transformed. The results?

Volvo Cars CEO Hakan Samuelson

After a very difficult year, Volvo Cars announces the highest sales and highest second-half profits in its history during 2020. The company's financial results for last year reflect its success in managing and mitigating the impact of the pandemic. 

The company said that in the second half of 2020 its revenue amounted to SEK 151 billion and its operating profit to SEK 9.5 billion. During this period, earnings increased by 8.2%, while revenue growth reached 4.9%. The profit margin was 6,3%.

The company's results reflect strong demand for the Recharge range, which includes all Volvo pure electric and plug-in hybrid models. In the last six months of the year, the company sold 391,751 cars, an increase of 7.4% compared to the same period in 2019, and expanded its share in most markets.

For the full year 2020, Volvo Cars reported revenues of SEK 263 billion and an operating profit of SEK 8.5 billion. The company was able to reduce fixed costs and achieve growth, improving its cash flow and liquidity.

"We have taken decisive action to limit the impact of the pandemic," said Håkan Samuelsson, CEO of Volvo Cars. "By safely restarting our operations, we made a strong recovery and achieved the second best half-year in our history. In addition, the rapid growth in demand for the Recharge range shows that the outlook is very good and we expect this to continue into 2021."

The share of Recharge models as a percentage of total sales more than doubled compared to 2019. In Europe, Volvo's share of plug-in hybrid models as a percentage of total sales was 30%, making it the continent's leading premium brand in this segment. In the United States, Volvo is also the leading brand in plug-in hybrid models.

In China and the United States, the two largest markets, the company reported full-year sales growth as it recovered from the decline in sales due to the pandemic in the first half of the year, achieving significant growth in the second half.  

During 2020, the pandemic accelerated Volvo Cars' shift towards online sales, a development that the company expects to continue into 2021. In 2020, Volvo Cars more than doubled the number of subscriptions available online compared to 2019. Growth in this channel continued to be strong, supporting the increase in market share.

For 2021, the company expects continued growth in sales and revenue, supported by an excellent product range and further growth in online sales. Provided market conditions normalise, this growth, and successful cost management, is expected to improve profitability to pre-coronary levels.

By continuously investing in new technologies and new products, the company expects its capital expenditure to remain at the same level as in 2020. Cash flow is expected to remain strong. It is also projected to continue to reduce total CO2 emissions per car, on track to achieve the goal of reducing them by 40% by 2025.

George Karagiannis

Recent Posts

Renault Rafale E-Tech 4×4 300hp: «Υπερηχητικό»

Εμπνευσμένο από τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη, Rafale, το νέο Renault Rafale στην κορυφαία έκδοση E-Tech…

10 hours ago

Με θετικό πρόσημο οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον Απρίλιο στην ΕΕ – Καλπάζει η ελληνική αγορά (Γραφήματα)

Θετικό πρόσημο κατέγραψαν οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον μήνα Απρίλιο στην ΕΕ, ενώ η ελληνική…

11 hours ago

Ετοιμάστε το Subaru σας για καλοκαιρινές αποδράσεις με δωρεάν τεχνικό έλεγχο και εκπτώσεις!

Έχετε Subaru; Ετοιμαστείτε για καλοκαιρινές αποδράσεις! Δωρεάν Τεχνικός Έλεγχος 15 Σημείων & -20% σε γνήσια…

12 hours ago

Το νέο MINI John Cooper Works θα κάνει το ντεμπούτο του στις 24 Ώρες του Nürburgring

Οι φίλοι της MINI και οι λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού περιμένουν με ανυπομονησία το ντεμπούτο…

12 hours ago

Νέο Kia EV3: Θέτει νέα πρότυπα στην κατηγορία των compact ηλεκτρικών SUV

Η Kia αποκάλυψε σήμερα όλες τις λεπτομέρειες του Kia EV3, του ολοκαίνουργιου compact ηλεκτρικού SUV…

14 hours ago

Nissan Juke: Discreet upgrade

The Nissan Juke, from its launch in 2010 to the present day, has never been...

17 hours ago