GARAGE

Ford brings out the successor to the world's only remaining GT

Δημιουργώντας την 7η σειρά Ford GT Heritage Editon
2021 Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition
Τιμώντας το αγωνιστικό Ford GT MK II No. 98 Σε παραγωγή
2020 Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition
Τιμώντας το αγωνιστικό Ford GT40 MK I No. 6 που κέρδισε το 1969 στο Le Mans Κατασκευάστηκαν μόλις 50 αντίτυπα
2019 Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition
Τιμώντας το αγωνιστικό Ford GT40 MK I No. 9 που κέρδισε το 1968 στο Le Mans Κατασκευάστηκαν μόλις 50 αντίτυπα
2018 Ford GT ’67 Heritage Edition
Τιμώντας το αγωνιστικό Ford GT40 MK IV No. 1 που κέρδισε το 1967 στο Le Mans Κατασκευάστηκαν μόλις 39 αντίτυπα
2017 Ford GT ’66 Heritage Edition
Τιμώντας το Ford GT40 MK II No. 2 το οποίο οδήγησαν οι Bruce McLaren και Chris Amon στο Le Mans το 1966 Κατασκευάστηκαν μόλις 27 αντίτυπα
2006 Ford GT Gulf Livery Heritage Edition
Προς τιμή των διαδοχικών τίτλων του GT40 στις 24 Ώρες του Le Mans το 1968 και το 1969 Κατασκευάστηκαν μόλις 343 αντίτυπα

Βρισκόμαστε στο 1963. Η Ford έχει βάλει στόχο να νικήσει τη Ferrari και να κερδίσει το Le Mans. Έτσι, ξεκινά την εξέλιξη του δικού της αγωνιστικού αυτοκινήτου. Πρέπει να εξελίξει κάτι που θα είναι τρομακτικά ικανό. Έναν χρόνο αργότερα, στις 3 Απριλίου 1964, στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης, παρουσιάζεται το πρωτότυπο Ford GT. Θα φτιαχτούν μόλις πέντε πρωτότυπα από το μοντέλο που θα δώσει τις δάφνες που ψάχνει η Ford, όχι μόνο την πρώτη θέση, αλλά τις “1-2-3” στο Le Mans του 1966. Fast forward στο 2021: Έχει διασωθεί μόνο ένα GT με το αυθεντικό εξωτερικό livery. Κι όμως, αυτό το μοναδικό, αποκτά τον διάδοχό του…

Back to the just five prototypes of the GT model. What was revealed in the New York Salon, the 1964, had chassis number GT/101. The others had chassis numbers GT/102, GT/103, GT/104, GT/105. These were the Ford's first vehicles who used the method of aerodynamic analysis in order to optimise performance in high speeds. These five prototypes were some of the most important cars ever produced by Ford and at the same time the foundation stone for the GT programme which culminated with the The company's "1-2-3" at Le Mans, making the GT the unique American supercar that won at Le Mans.

The Ford GT with chassis number GT/105 and the new

What happened to the 5 prototypes

Of the five Ford GT prototypes built, the one with the chassis number GT / 105 is the only one that "survived" over time with the right for the time of overseas livery.

The prototypes with frame number GT/101 and GT/102 were withdrawn after the crash tests at Le Mans and Monza - however this test was critical to the significant improvement of the GT/103, GT/104 and GT/105 chassis number prototypes.

Πατέρας και… εγγονός


Scoring the first victory in the GT category, the prototype GT/103 won at Daytona® in 1965 with Ken Miles and Lloyd Ruby behind the wheel, while the car with chassis number GT / 104 occupied the third place with Bob Bondurant and Ritchie Ginther. Both the prototype with chassis number GT / 103 and the GT / 104, have been repainted and are currently on display at Shelby Museum in Boulder, Colorado.

Price tax

These cars symbolize the pioneering engineering development that continues today within Ford with the 2022 Ford GT Heritage Edition. As tribute to the Ford GT, the prototype vehicle that gave life to the model's development programme before more than half a century, Ford presented the 2022 Ford GT '64 Prototype Heritage Edition. The vehicle limited production is inspired by the 1964 Ford GT prototype that debuted at the 1964 New York International Auto Show.

The 1964 original is fully functional

"This is the first Ford GT Heritage Edition that goes beyond celebrating race wins - this edition goes even deeper and honours Ford's oldest supercar heritage." explains the Ford GT program manager Mike Severson, and continues: «Το Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition είναι μια σύγχρονη εκδοχή του πρωτότυπου, και σίγουρα κανείς δεν μπορεί να κάνει λάθος σε σχέση με το αυτοκίνητο στο οποίο αποτίει φόρο τιμής».

The GT Heritage Edition is slightly impressive

The Ford GT '64 Prototype Heritage Edition shared the spotlight at the Monterey Car Week, along with the unique 1964 Ford GT prototype which has survived, which has a GT/105 chassis number and still has its original exterior livery.

Triple strip and carbon fibre

Okay, from the back it's even more impressive

The Ford GT '64 Prototype Heritage Edition is externally adorned by the Wimbledon White colouring and Antimatter Blue graphics, as well as from a triple, racing-type lane running across the roof of the car. The exposed Carbon fibre components are more than perceptible, including the wheel carbon, which are a unique touch for the Ford GT with a diameter of 20 inch and blue paint.

The (blue) wheels are (of course) made of carbon fibre

From carbon fibre are also made in the front splitter, side skirts, the outer part of the mirrors, the engine cover louvres and the rear diffuser, which has a glossy coating. The Brembo brake calipers® are lacquered in silver with black graphics, while the presence of black wheel bolts is noticeable, further modernizing the aesthetics.

Use of carbon fibre in the interior as well

Carbon is found as a material and in the cabin of the car - namely the side markings, low on the A-pillar, on the centre console, and on the relevant label. The carbon fibre seats adorned with the material Lightspeed Blue Alcantara and silver stitching, while their surfaces and the headrests are embossed with the GT logo.

A collector's edition and a unique version of the Ford GT

Ο instrument panel surrounded by Ebony leather and Lightspeed Blue Alcantara, ενώ οι κολώνες και το εσωτερικό τμήμα της οροφής από Ebony Alcantara. Τα διακοσμητικά Antimatter Blue στον πίνακα οργάνων, οι χειρολαβές των θυρών και το κάθισμα X-brace ταιριάζουν αισθητικά με τον σχεδιασμό των μοναδικών τροχών του αυτοκινήτου. Το steering wheel διαθέτει επένδυση από Ebony Alcantara και μαύρες ραφές, ενώ τα paddles του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη είναι για την περίσταση γυαλισμένα.

Θα φτιαχτούν ελάχιστα GT αυτής της έκδοσης

«Υπάρχουν πολλές σημαντικές στιγμές στην ιστορία του Ford GT που έχουμε γιορτάσει. Όμως, η ομάδα μας ήταν ομόφωνη πιστεύοντας ότι, αυτή τη φορά το αρχικό πρωτότυπο ήταν το κατάλληλο όχημα», λέει ο Severson. «Το πρωτότυπο του 1964 απελευθέρωσε τη δημιουργική ιδιοφυία της ομάδας Ford Advanced Vehicles και άνοιξε το δρόμο για το πρόγραμμα Ford GT. Και έτσι όλα άρχισαν να παίρνουν το δρόμο τους».

George Karagiannis

Recent Posts

Lamborghini: Επιφυλακτική με την ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Επιφυλακτική με την ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση παραμένει η Lamborghini, με τον CEO της ιταλικής…

4 hours ago

Hyundai Hellas at ThinkBiz Academy 2024

Το μοναδικό διήμερο πολυσυνέδριο επιχειρηματικότητας ThinkBiz Academy 2024 πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, με…

14 hours ago

In Greece the all-electric Smart #1 and Smart #3 (Prices - Versions)

Στην Ελλάδα έφτασαν τα νέα Smart #1 και Smart #3, η έλευση των οποίων σηματοδοτεί…

14 hours ago

The Van of the Year 2024: Ford Transit Custom with Preferential Hire from 352€

Ford Transit Custom: Leasing από €352 μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης Ford ή χρηματοδότησης αγοράς με Ford…

14 hours ago

Volvo Saracakis Test Drive Event in Kalamata, 24-26 May

Η Volvo Saracakis θα είναι Μεγάλος Χορηγός του Διεθνούς Meeting άλματος εις μήκος Tsatoumas Street…

1 day ago

Ford Puma: Technologically advanced and economical, now with a €199 rental fee

Το Ford Puma εξακολουθεί να αποτελεί στη χώρα μας την κορυφαία επιλογή στην κατηγορία των…

2 days ago