Categories: RETROUncategorized

Every Ford and a different love story!

For many of us, buying a car is much more than just buying a simple means of transport. After all, the car was and remains to this day a "living" and "active" member of the Greek family. We spend a whole life with it, we share with it joys, sorrows, sorrows, failures and successes, living "next to" it many small or big everyday stories.

The protagonist in today's different story is Luke who, while passing outside an old car junkyard, suddenly and unexpectedly, was destined to meet love at first sight.

The object of his love was a green, crashed and abandoned 1981 Fiesta in a corner, but it managed to excite his imagination and from that moment onwards he became completely devoted to it and started a new interesting life full of excitement.

Για όλους τους ανθρώπους, άλλωστε, πίσω από κάθε αγορά ενός αυτοκινήτου, πάντα υπάρχει μια ιστορία αγάπης – μικρή ή μεγάλη. Βλέπετε, το αυτοκίνητο, ένα σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού μας, ήταν και παραμένει μέχρι και σήμερα ένα “ζωντανό” και “ενεργό” μέλος της ελληνικής οικογένειας. Μαζί του περνάμε μία ολόκληρη ζωή, μαζί του μοιραζόμαστε χαρές, λύπες, στενοχώριες, αποτυχίες και επιτυχίες, ζώντας “δίπλα” του πολλές μικρές ή μεγάλες καθημερινές ιστορίες.

It all starts from the moment we dream that it becomes ours, that we drive it, that we take care of it.

Who, really, is there who doesn't remember their first car with nostalgia?

Ο Λουκάς, ο πρωταγωνιστής  του διαφορετικού αυτού “Love Story”, έχει να μας πει μία διαφορετική ιστορία που φαντάζει με όνειρο και σίγουρα αξίζει να ακούσει κανείς. Μια ιστορία μοναδική, αλλά συγχρόνως και διαφορετική σε σχέση με όλες τις άλλες.

The "Green Ford Fiesta" was built in March 1981 and was first registered in our country on 13 May of the same year. "Our" Luke bought it much later, in June 1999, from an old car yard, for the sum of 400,000 drachmas. The drive in the four-wheeled... love of our protagonist is provided by an advanced for its time 4-cylinder engine with a capacity of 1,117 cubic centimeters and a maximum power of 40 hp, which works with a manual gearbox with only 4 ratios. Other times, you see, not necessarily "inferior" to today's. After all, love... does not look back over the years!

The story of Luke's "Green Ford Fiesta"

Ο Λουκάς είναι ένας νέος άντρας με πολλές “ανησυχίες” από μικρό παιδί, που ζει και εργάζεται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα. Η ιστορία του με το “Πράσινο Ford Fiesta” ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια… ή  μάλλον πολύ πιο παλία!

Luke's grandfather was the only one in the family who owned a car. Shortly before he passed away, Luke's grandfather decided that his car should either pass into the hands of his grandson - who was only 10 years old at the time - or be sold and his beloved grandson could use the money to buy his first car.

Μια μέρα, στο δρόμο προς το σχολείο, ο μικρός και μαθητής τότε πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, βρέθηκε έξω από μια μεγάλη μάντρα παλαιών αυτοκινήτων. Τότε ήταν που …ερωτεύτηκε! Ο Λουκάς γοητεύτηκε με μιας από το πράσινο και τρακαρισμένο, από τη μια πλευρά, Ford Fiesta, που παρατημένο σε μια γωνιά, αναζητούσε κάτω από τον καυτό ήλιο την προσοχή κάποιου. Αυτό το Fiesta έμελλε, τελικά, να γίνει το 1999 το πρώτο αυτοκίνητο του Λουκά. Χωρίς δεύτερη σκέψη, ο πρωταγωνιστής μας αποφάσισε με το κληροδότημα του παππού του να αγοράσει το “ταλαιπωρημένο” Fiesta βάζοντας συγχρόνως σκοπό της ζωής του να το επαναφέρει στην αρχική του κατάσταση.

H “αναγέννηση” του “Πράσινου Ford Fiesta” έγινε με τον Λουκά να χρησιμοποιεί  αυθεντικά ανταλλακτικά Ford, με μερικές, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, εξαιρέσεις: τον δεξιό καθρέφτη, το φινιστρίνι του συνοδηγού, το στροφόμετρο και δύο διακόπτες στο ταμπλό (ο αριστερός για να ανοίγει το βεντιλατέρ του ψυγείου και ο δεξιός για έξτρα προβολείς ομίχλης). Οι ζάντες RS προέρχονται από την αγωνιστική ομάδα που προετοίμαζε τα Group2 Ford Fiesta της εποχής!

It took four whole years for the "active" and very much in love Luke of our story to make his Fiesta as good as new! "FiestakiasMarkone", as he was known on social media from the endless hours of searching the internet for authentic spare parts, after a lot of effort, and always with an abundance of love for the "Green Ford Fiesta", he finally did it!

Από τότε, το… αναγεννημένο από τις στάχτες του Fiesta συντροφεύει πιστά τον περήφανο ιδιοκτήτη του σε κάθε πτυχή της κοινωνικής του ζωής. Στις διαδρομές από και προς την δουλειά,  στις βόλτες με τη κοπέλα του, στις ώρες ξεγνοιασιάς με τους φίλους του. Παντού και πάντα, το “Πράσινο Ford Fiesta” ήταν εκεί, δίπλα του. Και τι δεν έκανε μαζί του: μέχρι και Ράλλυ Ακρόπολις παρακολούθησαν “μαζί”. Μα πάντα με μία… ιερή και απαράβατη προϋπόθεση:

“Το Fiesta μου δεν θα το οδηγήσει κανένας άλλος, μόνο εγώ και ο θεός”!

 For every golden rule there is an exception!

Luke stubbornly refused over the years to allow anyone to drive his beloved "Green Ford Fiesta" - a decision that often brought him into conflict with his dear friends who ardently wished to be behind the wheel. So Luke remained steadfast in his decision - but not anymore!

On the occasion of the visit of the six times WRC World Champion, Sebastien Ogier, to Greece, Loukas stepped back for the first time, handing over the wheel of his favourite car to one of the "gods" of World Motorsport.

In the end, Luke remained absolutely faithful to his decision:

“Το Fiesta μου δεν θα το οδηγήσει κανένας άλλος, μόνο εγώ και ο θεός”

Ο Sebastien Ogier με συνοδηγό τον Julien Ingrassia έχει κατακτήσει 6 συνεχόμενους παγκόσμιους τίτλους στο WRC. Μάλιστα, το 2017 και το 2018 το δίδυμο κέρδισε τους παγκόσμιους τίτλους του οδηγώντας ένα Ford Fiesta WRC. Ο Γάλλος είναι ένας από τους “θεούς” του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ και είναι ιδιαίτερα αγαπητός στους Έλληνες θεατές. Το Πράσινο Ford Fiesta μας το οδήγησε πέρσι το καλοκαίρι κατά τη διάρκεια δοκιμών εξέλιξης του Ford Fiesta WRC. Το γύρισμα έγινε τον Αύγουστο του 2018, στην ειδική διαδρομή Καρούτες, όπου ο Οζιέ προετοίμαζε το Ford Fiesta WRC στα σκληρά ελληνικά χώματα  για το Ράλλυ Τουρκίας. Ο Οζιέ κατάφερε το 2018 να κατακτήσει τον 6ο συνεχόμενο παγκόσμιο τίτλο του, οδηγώντας το Ford Fiesta WRC της Μ- Sport.

Panagiotis Karagiannis

Recent Posts

Porsche ready to launch the first hybrid 911 with higher performance

Porsche adds a battery to the 911 sports car for the first time, with the electric motor...

13 hours ago

The European car industry turns its back on electrification

With European carmakers expressing widespread reaction from the slowdown in sales of pure...

14 hours ago

Ford Performance announces its entry into the 2025 Dakar Rally

Ford Performance is delighted to announce today its participation in the 2025 Dakar Rally,...

18 hours ago

Driving Volkswagen ID.3 Pro Performance: the symbol of transition (Video)

But is this the case? Volkswagen's mid-size all-electric hatchback, differs aesthetically and...

19 hours ago

Behold, the all-electric Mercedes Benz G580 EQ

The new Mercedes-Benz G 580, equipped with EQ technology, continues the legacy of its predecessors...

21 hours ago

Alfa Romeo Giulia and Stelvio Quadrifoglio Super Sport: with the Mille Miglia wind (Video)

The Alfa Romeo Giulia and Stelvio Quadrifoglio Super Sport take the sporting ideal even further...

1 day ago