Racing

See how Audi melts the RS Q e-tron that will race in Dakar

Άμμος. Λόφοι. Πέτρες. Ακραίες θερμοκρασίες. Υψηλές ταχύτητες. Κακοποίηση. Αυτά είναι “job as usual” για όσους υποβάλλονται στη… βάσανο της συμμετοχής στο Ράλλυ Ντακάρ. Για την ομάδα της Audi Sport, η συμμετοχή της με το αμιγώς ηλεκτρικό αγωνιστικό και τα παραπάνω, αποτελούν τις μεγάλες προκλήσεις. Έχοντας στόχο να ανέβει στην πρώτη θέση του Ράλλυ Ντακάρ, τον Ιανουάριο του 2022, η γερμανική ομάδα υποβάλλει το RS Q e-tron σε εξαντλητικές δοκιμές από… τώρα, ώστε να μη βρεθεί προ εκπλήξεων.

The Audi RS Q e-tron in an impressive leap

Audi Sport tested its new race car a few months before its debut at the prestigious rally in Morocco. These two-week tests followed those in Germany and Spain, only now the environment - desert, sand dunes and large temperature differences - simulated the extreme conditions Audi will face in Saudi Arabia in January.

The future is an attitude (of life)

All three crews present: Dakar's multiple Dakar winner Stéphane Peterhansel, rally legend Carlos Sainz and DTM champion Mattias Ekström. With them, of course, were their co-drivers Edouard Boulanger, Lucas Cruz and Emil Bergkvist, as a lot of time was spent setting up the cars, the ideal coexistence of driver and co-driver in the very tight cockpit and communication between them.

Hot weather and sandstorms!

And if there's no sandstorm, the Audi RS Q e-tron will make one

Crews and engineers encountered temperatures well above 40 degrees Celsius while sandstorms pushed the electric drive system and the transmission system to their limits. The tests were also crucial to the behaviour of the high-voltage battery, as heat management is an important factor in its performance. Equally valuable was the experience gained by Audi Sport engineers for the other components of the prototype.

Audi RS Q e-tron

The Audi RS Q e-tron is equipped on both the front and rear axles with a Formula E-proven motor/generator unit (MGU), with only minor modifications specifically for the Dakar Rally. A third MGU, of the same design, is part of the energy converter and, in combination with a TFSI petrol engine, serves to recharge the high-voltage battery during driving. In addition, energy is also recovered during braking. The battery weighs around 370 kg, with an energy capacity of around 50 kWh.

Ακόμα και στατικό, είναι… τρομακτικό το πρωτότυπο αγωνιστικό της Audi

Alongside the testing of the prototype in Morocco, Audi Sport in Neuburg an der Donau has already started building the first car intended for racing, with chassis number 104. This first car, in turn, will be a testing and improvement field, with the aim that the three cars built for the Dakar Rally and their experienced crews will be perfect from a construction and engineering point of view.

George Karagiannis

Recent Posts

Ρεκόρ για το IONIQ 5 N στο Pikes Peak International Hill Climb

Η Hyundai συνεχίζει να καταπλήσσει με τις επιδόσεις των ηλεκτρικών της οχημάτων, καθώς τρία Hyundai…

2 days ago

Νέο Mercedes-Benz eSprinter: Έναρξη πωλήσεων στην Ελλάδα (Photo και Τιμές)

Το νέο Mercedes-Benz eSprinter ήρθε με πλούσιο βασικό εξοπλισμό, πολλά νέα ψηφιακά πρόσθετα, αναβαθμισμένο σύστημα…

2 days ago

Η Tesla παρουσιάζει την επιλογή βαφής Quicksilver για το Model 3

Η Tesla ανακοίνωσε την ενημέρωση του configurator για το Model 3 με την εισαγωγή μιας…

3 days ago

Fiat 500: Ο «αιώνιος έφηβος» γίνεται 67 ετών

Η σημαδιακή ημερομηνία 4 Ιουλίου δεν είναι μόνο σημαντική για τον εορτασμό της Ημέρας Ανεξαρτησίας…

3 days ago

Η Aston Martin παρουσιάζει την DBX707 AMR24: Ο απόλυτος συνδυασμός πολυτέλειας και αγωνιστικής κληρονομιάς

Αποκλειστική Έκδοση DBX707 AMR24 Η Aston Martin παρουσιάζει την DBX707 AMR24 Edition, μια μοναδική έκδοση…

3 days ago

Pagani Huayra Epitome: Ελληνικό όνομα στην πρώτη Pagani με χειροκίνητο κιβώτιο

Η Κορυφή της Εξατομίκευσης και των Επιδόσεων Η Pagani Automobili παρουσιάζει την Huayra Epitome, ένα…

3 days ago