Dante Giacosa, the "architect" of the modern car

Born in 1905 in Rome, the Dante Giacosa, will be one of the persons who will
have a significant impact on the automotive industry, shaping the
largely since the late 1960s, the architecture of the
of the modern car as we know it today.

After completing his engineering studies at the University of Turin, the
Young
Giacosa joined the team of Fiat
in 1928, and at the age of 28 the company entrusted him entirely with the
the engineering design of the
Fiat 500 (Topolino), which was presented in 1936 and impressed
with its specifications remained in production until 1955, shortly before it was launched
the production of his most famous creation
Giacosa, of the legendary Fiat 500.

Despite the fact that the Fiat 500 is the most recognizable and
commercially successful creation of the
Dante Giacosa, the automotive industry as a whole should
the genius engineer the creation of the modern architecture of the
inspired by the Italian engineer and presented in 1969 by the Italian company
Fiat 128. The combination of the self-supporting
bodywork with the transversely mounted engine, the front-wheel drive, the
suspension with knees
Mac Pherson and its unequal semi-axons Fiat 128, are to this day the basic provision
for mass-produced cars and the
Dante Giacosa was the first to apply it with complete success. Winning the title "Car Of The Year" of 1970 from 128,
along with the winning of the same title by the
Fiat 124 in 1967 and its Fiat 127 in 1972, confirmed together with the huge
commercial success universally the choices and philosophy of the
Dante Giacosa.

Despite the fact that the Giacosa formally retired in 1970, 42 years after it first passed through the gate
of
Fiat, continued
maintain close ties with the company by offering valuable advice
until the end of his life in 1996 at the age of 91. 

Always a champion
of the avant-garde  the 1980s
and 1990, he strongly advocated the introduction of computers in the process of
design. At the same time, he has always maintained his passion for creating intelligent
and practical cars that allow the general public to enjoy the
freedom of motoring, being the most consistent representative of the basic
φιλοσοφίας της
Fiat που εκφράζεται μέχρι σήμερα από την παρούσα γκάμα της μάρκας.



Tip: Το παρόν, αποτελεί δημοσίευση ενημερωτικού δελτίου της FCA. Το Topspeed.gr θα επανέλθει σύντομα με ένα πλήρες αφιέρωμα στην προσωπικότητα του Giacosa και την τεράστια προσφορά του στην αυτοκίνηση  

Alexandros Fertakis

Recent Posts

Ο Lee Iacocca: Ένα Σύμβολο Αμερικανικής καινοτομίας και ηγεσίας στην Αυτοκινητοβιομηχανία

Η καριέρα του Lee Iacocca είναι ένα χρονικό σημαντικών επιτευγμάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία, χαρακτηρισμένη από τολμηρή…

2 days ago

Jeep: Επιστρέφει το 2025 το εμβληματικό Cherokee

Το νέο Jeep Cherokee, θα επιστρέψει στη γκάμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δεδομένου πως αποσύρθηκε από…

2 days ago

Volkswagen: Οι περικοπές κόστους και όχι οι δασμοί θα προστατεύσουν την Ευρώπη από τα κινεζικά EVs

Ο όμιλος Volkswagen ανέφερε ότι οι υψηλότεροι εισαγωγικοί δασμοί για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής…

2 days ago

Mustang GTD: Η Ford επισπεύδει την έλευση του συναρπαστικού μοντέλου στην Ευρώπη

Η Ford επισπεύδει την έλευση της συναρπαστικής Mustang GTD στην Ευρώπη, καθώς το εντυπωσιακό μοντέλο…

3 days ago

Η Audi κέρδισε τις προτιμήσεις των μελών του Κοινοβουλίου

Το DNA της Audi «Πρωτοπορία μέσω της Τεχνολογίας» κέρδισε τις προτιμήσεις κατά συντριπτική πλειοψηφία των…

3 days ago

Η Ford παρουσιάζει τα Νέα Ranger Raptor και Transit Custom στην έκθεση ERGO.TEC / Μηχανήματα Έργων

Δυναμική και άκρως ενδιαφέρουσα για τους Έλληνες επαγγελματίες είναι η παρουσία της Ford στην έκθεση…

3 days ago