Τι σκέφτεται κανείς όταν ακούει για τη Peugeot; Σκέφτεται ένα πρακτικό αυτοκίνητο, σε προσιτή τιμή, με καλαίσθητο και εντυπωσιακό design (ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι Γάλλοι έχουν δώσει ρέστα). Δεν σκέφτεται πάντως, ένα hypercar. Και όμως, η Peugeot για όσους ενδεχομένως δεν γνωρίζουν, έχει μακρά ιστορία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και δεν αναφέρομαι μόνο στο κομμάτι του WRC ή κάποιου άλλου ενιαίου θεσμού, όπως το 208 Rally4 ή το 308 Racing Cup, για παράδειγμα. Όμως, η Peugeot έχει γράψει ιστορία και σε έναν από τους πιο εμβληματικούς αγώνες του κόσμου, το LeMans. Ένα από τα εμβληματικά hypercar της, είναι το 905, το οποίο έτρεξε από το 1990 έως το 1993, με το 1992 και 1993, να κερδίζει τις 24 Ώρες του LeMans. Και ο διάδοχος του, το 908, που έτρεξε από το 2007 έως το 2011, κέρδισε το French Classic, το 2009. Η Peugeot λοιπόν, δεν είναι “καμιά καινούργια” στο χώρο. Και επιστρέφει για το 2022, με ίσως, το πιο εντυπωσιακό hypercar που έφτιαξε ποτέ, το νέο 9X8.
Το 9X8 είναι ένα project που ενσαρκώνει ιδανικά το όραμα “Neo-Performance” και είναι βασισμένο στον συνδυασμό του κορυφαίου DNA με το στιλ, την αποδοτικότητα και την τεχνογνωσία, σε βαθμό που αυτά τα στοιχεία να μπορούν να μεταφερθούν μελλοντικά και στα καθημερινά αυτοκίνητα. Η συνεργασία των τμημάτων Design της Peugeot και των μηχανολόγων της Peugeot Sport, είχε ως αποτέλεσμα την εξερεύνηση νέων αεροδυναμικών λύσεων και στιλιστικών επιλογών, με στόχο τη δημιουργία μιας εντελώς πρωτότυπης σειράς προϊόντων. Η προσέγγισή τους οδηγήθηκε από τους κανονισμούς της FIA και την ACO για τη νέα κατηγορία Le Mans Hypercar, η οποία διαδέχεται την προηγούμενη κατηγορία πρωτοτύπων LMP1. Η μεγαλύτερη ευελιξία που αφήνουν οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί, σε ότι αφορά την αεροδυναμική, επιτρέπει νέες ριζοσπαστικές προσεγγίσεις και ευνοεί τη δημιουργία πιο καινοτόμων αυτοκινήτων, αφήνοντας το περιθώριο για ακόμα μεγαλύτερη συμβολή των σχεδιαστικών τμημάτων.
Πως προέκυψε όμως το 9X8; Το 9 είναι η συνέχεια της σειράς που χρησιμοποίησε η μάρκα στα τελευταία αγωνιστικά αυτοκίνητα που έλαβαν μέρος στα πρωταθλήματα αντοχής. Το Χ, συμβολίζει την τεχνολογία κίνησης και στους 4 τροχούς που διαθέτει το Hypercar της Peugeot και το υβριδικό σύστημα κίνησης που ενσωματώνει. Το 8, είναι το πρόθεμα που χρησιμοποιείται σε όλα τα ονόματα των σημερινών μοντέλων της Peugeot.
Design που σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό
“Δεδομένου ότι το 9X8 είναι ένα Peugeot, το πρωτότυπο σκίτσο που ενέπνευσε τη δουλειά μας απεικόνιζε ένα μεγάλο αιλουροειδές έτοιμο να επιτεθεί, μια στάση που υιοθετήσαμε στο ελαφρά κεκλιμένο προς τα εμπρός cockpit. Οι γραμμές του PEUGEOT 9X8 εκφράζουν το στιλ της μάρκας, ενώ οι κομψές και λεπτές φόρμες του, αντανακλούν συναίσθημα και δυναμισμό”
- Matthias Hossann, Διευθυντής Σχεδιασμού
Ο Διευθυντής Σχεδιασμού της Peugeot, ωστόσο, δεν είναι ο μοναδικό που ενθουσιάστηκε με το νέο 9X8. Εξίσου ενθουσιασμένοι είναι και οι 2 οδηγοί του 9X8, Kevin Magnussen και Gustavo Menezes, οι οποίοι δηλώνουν ότι “Είναι το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο που έχει τόσο εξελιγμένο στυλ" and "Η Peugeot ανοίγει με το 9Χ8, ένα νέο κεφάλαιο στους αγώνες αυτοκινήτου. Καλούμαστε να παίξουμε και εμείς το ρόλο μας στη συγγραφή αυτής της ιστορίας“, αντίστοιχα.
Στο νέο 9Χ8, το πρώτο και πιο ευδιάκριτο σχεδιαστικό στοιχείο, είναι τα 3 “νύχια” στα φωτιστικά σώματα, σήμα κατατεθέν της νέας σχεδιαστικής γραμμής της εταιρείας. Στην εμπρός γρύλια, όσο και στο πλάι, δεσπόζει το χαρακτηριστικά φωτιζόμενο κεφάλι του λιονταριού, που αποτελεί και τη σημερινή, σύγχρονη εκδοχή του εμβλήματος της εταιρείας. Χρωματικά, η Peugeot ακολούθησε το νέο χρωματικό μοτίβο της Peugeot Sport, με το σκούρο γκρι χρώμα και τις λαχανί διακοσμητικές λεπτομέρειες. Οι μεγάλοι τροχοί του “γεμίζουν” όμορφα τα κενά των θόλων, ενώ το συνολικό σχεδιαστικό αποτέλεσμα εμπνέει ένα δέος.
“Γνωρίζω ότι οι ομάδες της Peugeot Design και της Peugeot Sport κάνουν πάντα ποιοτική, και πρωτοποριακή δουλειά, αλλά πρέπει να παραδεχτώ ότι έχω συγκλονιστεί από αυτό το 9X8. Είναι απλά υπέροχο. Ο τρόπος με τον οποίο οι καινοτόμες, ρευστές του γραμμές, εκπέμπουν τόσο έντονα την ταυτότητα της μάρκας, είναι αριστοτεχνικός“, λέει η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Peugeot, Linda Jackson.
Εξίσου μεγάλη βαρύτητα έδωσε ωστόσο η ομάδα σχεδιασμού και στο εσωτερικό. Όπως μας λέει ο Matthias Hossann (Διευθυντής Σχεδιασμού) “Υιοθετήσαμε μια διαφορετική προσέγγιση στο cockpit που, μέχρι σήμερα, είχε την τάση να είναι ένας καθαρά λειτουργικός και διακριτικός χώρος εργασίας του πιλότου, χωρίς καμία ταυτότητα της μάρκας. Ο συνδυασμός των χρωμάτων και της εσωτερικής αισθητικής του Peugeot στο i-Cockpit, έχουν δώσει στο cockpit του 9X8 μια ξεχωριστή αίσθηση, γεγονός που το καθιστά άμεσα αναγνωρίσιμο, και σε κάθε φωτογραφία του εσωτερικού ξεχωρίζει αμέσως ότι πρόκειται για ένα Peugeot“.
Wingless : γιατί…δε χρειάζεται απαραίτητα αεροτομή
Αρχικά, πριν δούμε τι δηλώνουν οι άνθρωποι πίσω από τις ομάδες που εξέλιξαν το 9Χ8, ας κάνουμε μία μικρή ιστορική αναδρομή. Η πίσω αεροτομή, ή spoiler ή “φτερούγα” όπως έμελλε να τη καθιερώσουμε στη καθομιλουμένη, είναι ένα αεροδυναμικό εξάρτημα το οποίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1967, στον αγώνα των 24 Ωρών Του Le Mans από το Chaparral 2F. Οι άνθρωποι της Peugeot Sport και του Αγωνιστικού Τμήματος της Stellantis, έρχονται μισό αιώνα μετά…να αμφισβητήσουν τη χρήση της ανοικτά! Γιατί; Γιατί πολύ απλά, έκαναν το πίσω μέρος του 9Χ8, μέρος του διαχύτη!
“Οι νέοι κανονισμοί της κατηγορίας Le Mans Hypercar, θεσμοθετήθηκαν με στόχο να ξεπεραστεί η σημασία των συμβατικών συστημάτων ενίσχυσης της απόδοσης. Οι νέοι κανονισμοί της κατηγορίας Le Mans Hypercar, θεσμοθετήθηκαν με στόχο να ξεπεραστεί η σημασία των συμβατικών συστημάτων ενίσχυσης της απόδοσης.“, μας λέει ο Olivier Jansonnie, Τεχνικός Διευθυντής του προγράμματος WEC της Peugeot Sport.
“Η απουσία πίσω αεροτομής στο PEUGEOT 9X8 είναι ένα μεγάλο και καινοτόμο βήμα. Καταφέραμε να επιτύχουμε έναν βαθμό αεροδυναμικής απόδοσης που μας επιτρέπει να καταργήσουμε αυτό το βοήθημα. Μη με ρωτήσετε όμως το πώς! Θα προσπαθήσουμε να το κρατήσουμε μυστικό όσο περισσότερο μπορούμε! “, προσθέτει, ο επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος της Stellantis, Jean-Marc Finot. Τώρα, θα μείνουμε με την απορία μέχρι…νεοτέρας.
Η κατάργηση ωστόσο της πίσω αεροτομής, επέτρεψε στη Peugeot να τιθασέψει τη ροή του αέρα διαφορετικά. Αν δούμε προσεκτικά το 9Χ8, βασίζεται σε παρόμοια σχεδιαστική και αεροδυναμική φιλοσοφία, όπως το τωρινό Ford GT, σαν ένα μονοθέσιο, με φτερά και καλυμμένη καμπίνα, όπου ο αέρας ρέει γύρο από το cockpit και μεταξύ αυτού και των τροχών, με μικρή αεροδυναμική αντίσταση, παράγοντας ωστόσο, ένα πολύ σεβαστό κάθετο αεροδυναμικό φορτίο.
948 άλογα, με κατανάλωση 208
Ή, σχεδόν αντίστοιχη με αυτή ενός 208. Από το Σεπτέμβριο του 2020 ακόμη, οι άνθρωποι της Peugeot Sport ξεκίνησαν να εξελίσσουν με εντατικούς ρυθμούς την υβριδική καρδιά του 9Χ8. Ας δούμε λοιπόν καθένα από τα δύο μέρη της :
- Ο εσωτερικής καύσης κινητήρας, είναι ένας V6 bi-turbo, χωρητικότητας 2.6 λίτρων, με απόδοση 680 ίππων, βρίσκεται στο πίσω μέρος του 9Χ8
- Ο ηλεκτροκινητήρας, με απόδοση που ανέρχεται στους 268 ίππους(200kW), καθώς και η μπαταρία των 900 Volt, βρίσκονται στο εμπρός μέρος του 9Χ8
Η μετάδοση της κίνησης, γίνεται και στους 4 τροχούς, με ένα σειριακό κιβώτιο, 7 ταχυτήτων.
“Ο στόχος μας όσον αφορά τις ενεργειακές απαιτήσεις είναι η ιδανική αξιοπιστία και ο τέλειος έλεγχος. Το Le Mans έχει γίνει ένας 24ωρος αγώνας σπριντ που μπορεί να κερδίσεις ή να χάσεις ανάλογα με τα πόσα pit stops θα κάνεις. Η εξαιρετική ενεργειακή απόδοση των νέων Hypercars διαμορφώνει αυτό που θα δούμε σύντομα και στα καθημερινά μας αυτοκίνητα. Αυτή η άποψη επηρέασε καθοριστικά τη δουλειά μας στο project του PEUGEOT 9X8, κάθε πτυχή του οποίου πρέπει να συμβάλει στην επίτευξη της υψηλής απόδοσης, αρχής γενομένης από το σύστημα κίνησης, έως την αεροδυναμική του“, εξηγεί ο Jean-Marc Finot.
Le Mans : Ένα ιδανικό εργαστήριο για την Peugeot
Πέρα από την αεροδυναμική, μηχανική και ηλεκτρονική του απόδοση, το νέο αυτοκίνητο θα χρησιμεύσει για να αναδείξει την πλούσια τεχνογνωσία της PEUGEOT στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πεδίο των αγώνων αντοχής. Οι 24 ώρες του Le Mans είναι ένας περίεργος αγώνας και τα 5.400 χιλιόμετρα που καλύπτουν τα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια του αγώνα, είναι κοντά στα χιλιόμετρα που καλύπτονται σε μια πλήρη αγωνιστική σεζόν από ένα μονοθέσιο της Formula 1, οπότε η αποδοτικότητα και η αξιοπιστία είναι και οι δύο παράγοντες ζωτικής σημασίας.
“Πέρα από το αγωνιστικό σκέλος, η συμμετοχή της PEUGEOT στους αγώνες αντοχής, εμπεριέχει και άλλα πράγματα. Οι αγώνες αντοχής είναι μια μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού που αποτελεί για εμάς ένα πεδίο εξαντλητικών δοκιμών, ένα εργαστήριο το οποίο εξηγεί γιατί η σχέση μας με το Le Mans είναι τόσο δυνατή. Πιο σημαντικό ίσως από τα αποτελέσματα που έχουμε στους αγώνες, είναι οι ευκαιρίες που μας δίνονται, για να αναδείξουμε την τεχνολογία μας και τα αποτελέσματα της ερευνητικής μας εργασίας, σε έναν αγώνα με ακραίες συνθήκες για 24 ώρες. Το Le Mans μας προσφέρει ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον δοκιμής των υβριδικών συστημάτων και τεχνολογιών που αναπτύσσουμε αυτήν τη στιγμή για τη μείωση της κατανάλωσης, άρα και των εκπομπών του CO2, των αυτοκινήτων παραγωγής. Οι ομάδες της PEUGEOT Sport είναι περήφανες όταν βλέπουν την έρευνά τους να μεταφέρεται στα μοντέλα παραγωγής μας. Για τους πελάτες μας, το Le Mans είναι ένα εργαστήριο που πιστοποιεί την ποιότητα των αυτοκινήτων μας.”
- Linda Jackson, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Peugeot
All in all
Γιατί όμως η επιστροφή των Le Mans Hypercar Hybrid, μας ενδιαφέρει; Αρχικά, κάθε κατηγορία που φέρνει νέα δεδομένα στους αγώνες αντοχής, εντείνει το ενδιαφέρον παρακολούθησης του θεσμού μέσα στη χρονιά. Πρακτικά, ωστόσο, η δημιουργία μίας τέτοιας κατηγορίας σημαίνει πως κατασκευαστές όπως η Peugeot, έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν και να δοκιμάσουν στα άκρα, συστήματα και τεχνολογίες που σε μερικά χρόνια θα υπάρχουν στα αυτοκίνητα που ΕΜΕΙΣ οδηγούμε.
Ποιος δε θα ήθελε, εξάλλου, λίγο 9Χ8 στο Peugeot του; Ή αντίστοιχα, το κάθε 9Χ8 στο αντίστοιχο δικό του; Νομίζω, όλοι μας δηλώνουμε…”ένοχοι”.