Live η Κίνηση στους δρόμους
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου: Η ηλεκτροκίνηση σε άνοδο, το diesel μειώνεται δραματικά

Ηλεκτρικά και υβριδικά σε αύξηση, το diesel εξαφανίζεται, ενώ η αγορά περιμένει το νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε φάση έντονου μετασχηματισμού, με την ηλεκτροκίνηση και τις υβριδικές τεχνολογίες να αποκτούν σταθερά έδαφος, εις βάρος των παραδοσιακών μορφών καυσίμου. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA (Μάιος 2025), ενώ οι συνολικές ταξινομήσεις παρουσιάζουν στασιμότητα στο πεντάμηνο, τον Μάιο σημειώθηκε αξιοσημείωτη αύξηση που δίνει ελπίδες για ανάκαμψη.

Πρωταγωνιστές στην αλλαγή αυτή είναι τα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία γνωρίζουν εντυπωσιακή ανάπτυξη, ενώ το diesel συνεχίζει την ελεύθερη πτώση του, με τις επιλογές στην αγορά να είναι πλέον ελάχιστες. Η αποδοχή των νέων τεχνολογιών από το ελληνικό κοινό γίνεται σταδιακά, αλλά σταθερά, ενώ ο παράγοντας των κρατικών κινήτρων εξακολουθεί να διαμορφώνει σημαντικά τις τάσεις.

Παράλληλα, η αβεβαιότητα που επικρατεί λόγω της προσωρινής λήξης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προκαλεί φρένο στις πωλήσεις ηλεκτρικών, με την αγορά να βρίσκεται σε αναμονή για την ενεργοποίηση του νέου κύκλου ενισχύσεων τον Ιούλιο. Η προοπτική αυτή αναμένεται να φέρει νέα ώθηση στις ταξινομήσεις, σε μια αγορά που βρίσκεται μεταξύ επιφυλακτικότητας και δυναμικής προσαρμογής.

Ηλεκτρικά Οχήματα (BEV) – Σημαντική άνοδος εν μέσω αναμονής

Οι αμιγώς ηλεκτρικές ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά +84,2% τον Μάιο, φτάνοντας τα 746 οχήματα, ενώ στο πεντάμηνο η αύξηση είναι +31,2% (3.396 μονάδες). Παρότι οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι ισχυροί, παραμένουν ακόμα χαμηλά σε απόλυτους αριθμούς. Η αγορά παρουσιάζει θετική προδιάθεση, αλλά επηρεάζεται ξεκάθαρα από την παύση των επιδοτήσεων μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που λειτουργούσε ως καταλύτης αγοραστικών αποφάσεων.

Ο νέος κύκλος του προγράμματος, που έχει προαναγγελθεί για τον Ιούλιο 2025, αναμένεται με ενδιαφέρον από καταναλωτές και εμπόρους, αφού οι επιδοτήσεις μπορούν να μεταφραστούν σε πιο προσιτές τιμές και αυξημένη διείσδυση στην αγορά.

Plug-in Υβριδικά (PHEV) – Εντυπωσιακή εκτόξευση από χαμηλή βάση

Η κατηγορία των plug-in υβριδικών σημείωσε θεαματική αύξηση +330,6% τον Μάιο, με 676 ταξινομήσεις (από μόλις 157 πέρυσι), και +56,9% στο πεντάμηνο. Αν και ακόμη αποτελούν μικρό μέρος της αγοράς, η δυναμική τους είναι αξιοσημείωτη, καθώς προσφέρουν εναλλακτική για όσους θέλουν μερική ηλεκτροκίνηση χωρίς πλήρη εξάρτηση από υποδομές φόρτισης.

Υβριδικά (HEV/MHEV) – Σταθεροί πρωταγωνιστές

Οι υβριδικές τεχνολογίες διατηρούν την κυριαρχία τους στην ελληνική αγορά, με +24,8% άνοδο τον Μάιο και +26,7% στο πεντάμηνο. Με 7.459 ταξινομήσεις τον Μάιο και πάνω από 30.000 στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, αποτελούν την πιο δημοφιλή επιλογή κινητήρα. Η ευκολία χρήσης, η απουσία ανάγκης για φόρτιση, και η υψηλή διαθεσιμότητα μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες συντηρούν την ελκυστικότητα τους.

Βενζίνη – Σταθερή, αλλά υπό πίεση

Οι βενζινοκίνητες ταξινομήσεις παρουσίασαν οριακή πτώση -2,1% τον Μάιο και -17,2% στο πεντάμηνο, με το σύνολο να αγγίζει τις 21.952 μονάδες. Παρά τη μείωση, η βενζίνη εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό μερίδιο, κυρίως λόγω της εξοικείωσης του καταναλωτή και του κόστους απόκτησης.

Diesel – Η έξοδος συνεχίζεται

Η εικόνα στο diesel είναι πλέον σαρωτικά αρνητική, με πτώση -75% τον Μάιο και -67,5% στο πεντάμηνο. Οι ταξινομήσεις περιορίστηκαν σε μόλις 246 οχήματα τον τελευταίο μήνα. Η κύρια αιτία δεν είναι μόνο η καταναλωτική αποστροφή, αλλά και η δραματική μείωση των διαθέσιμων μοντέλων, αφού πολλοί κατασκευαστές έχουν αποσύρει τις diesel εκδόσεις από την ελληνική αγορά.

Συνολική εικόνα αγοράς – Κίνηση με ελαφρώς «σβησμένες μηχανές»

Το σύνολο της αγοράς εμφάνισε θετικό πρόσημο τον Μάιο (+13,9%), φτάνοντας τις 15.670 ταξινομήσεις, ωστόσο στο πεντάμηνο παραμένει ελαφρώς πτωτική (-0,6%), με 63.515 συνολικά οχήματα. Η τάση δείχνει ενίσχυση της ζήτησης μετά από αδύναμους πρώτους μήνες, εν αναμονή και των νέων επιδοτήσεων που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως καταλύτης.

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση, ελπίδες στο νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου απομακρύνεται σταθερά από τις παραδοσιακές μορφές καυσίμου και κινείται με ρυθμό προς την πράσινη μετάβαση. Τα υβριδικά κυριαρχούν, τα ηλεκτρικά ανεβαίνουν, και το diesel σταδιακά εξαφανίζεται.

Η επανέναρξη του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» τον Ιούλιο θεωρείται καθοριστικής σημασίας για την πορεία του δεύτερου εξαμήνου, με θετικές εκτιμήσεις για αύξηση των ηλεκτρικών ταξινομήσεων και μεγαλύτερη εμπλοκή καταναλωτών σε τεχνολογίες μηδενικών ρύπων. Όλα δείχνουν πως, με τις κατάλληλες ενισχύσεις, η πράσινη κινητικότητα στην Ελλάδα μπορεί να απογειωθεί.