Το τρίτο τρίμηνο του 2022, το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) αυξήθηκε περαιτέρω, αντιπροσωπεύοντας το 11,9% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η ACEA, το τρίτο τρίμηνο του 2022, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξήθηκε περαιτέρω καθώς οι πωλήσεις συνέχισαν να αυξάνονται. Τα BEV αντιπροσωπεύουν πλέον το 11,9% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ (από 9,8% το τρίτο τρίμηνο του 2021). Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα κέρδισαν επίσης μερίδιο αγοράς – αποτελώντας το 22,6% του συνόλου των πωλήσεων (από 21,2% το τρίτο τρίμηνο του 2021). Παρά την απώλεια μεριδίου αγοράς, τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα εξακολουθούν να κυριαρχούν στην αγορά, με συνδυασμένο μερίδιο 54,3%.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2022, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στην ΕΕ υποχώρησαν κατά 3,3%, μετρώντας 823.360 μονάδες. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς της βενζίνης συρρικνώθηκε από 39,3% το τρίτο τρίμηνο του 2021 σε 37,8% φέτος. Ωστόσο, η βενζίνη παρέμεινε ο πιο δημοφιλής τύπος καυσίμου στην ΕΕ.
Ομοίως, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 4,7% σε 360.596 μονάδες που πωλήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μερίδιο αγοράς Diesel μειώθηκε σχεδόν κατά 1 ποσοστιαία μονάδα στο 16,5% των συνολικών πωλήσεων (από 17,5% το τρίτο τρίμηνο του 2021).
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2022, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) κατέγραψαν την ισχυρότερη ανάπτυξη όλων των τύπων καυσίμων (+22,0%), με 259.449 μονάδες να ταξινομούνται σε ολόκληρη την ΕΕ. Με εξαίρεση τη Δανία (-2,6%) και την Ιταλία (-35,0%), όλες οι αγορές της περιοχής συνέβαλαν σε αυτή τη θετική επίδοση, με τριψήφια ακόμη κέρδη σε Κύπρο (+490,0%), Λετονία (+231,8%), Ρουμανία (+213,4%) και τη Βουλγαρία (+101,7%).
Οι εγγραφές plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV), από την άλλη πλευρά, μειώθηκαν κατά 6,0% το τρίτο τρίμηνο του έτους, καθώς όλες οι μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ σημείωσαν απώλειες. Η Ιταλία και η Γαλλία κατέγραψαν διψήφια πτώση (-22,2% και -14,3% αντίστοιχα), ενώ η Γερμανία και η Ισπανία σημείωσαν πιο μέτρια πτώση (-0,9% και -1,0%). Ως αποτέλεσμα αυτής της αρνητικής επίδοσης, τα PHEV έχασαν μερίδιο αγοράς σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 8,5% των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων.
Με 492.011 πωλήσεις από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (HEV) αυξήθηκαν κατά 6,9%. Το μερίδιο αγοράς τους αυξήθηκε κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες – αποτελώντας το 22,6% της συνολικής αγοράς. Μεταξύ των μεγάλων αγορών της περιοχής, μόνο η Γερμανία σημείωσε πτώση (-1,5%). Η Ιταλία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+20,8%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (+15,6%) και την Ισπανία (+11,3%).
Οι ταξινομήσεις οχημάτων φυσικού αερίου (NGV) στην ΕΕ υπέστησαν άλλη μια διψήφια απώλεια (-52,4%), κυρίως λόγω της σημαντικής πτώσης στην Ιταλία (-71,2%) – τη μεγαλύτερη αγορά της περιοχής, που αντιπροσωπεύει πάνω από το 40% των συνολικών ταξινομήσεων. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς των NGV μειώθηκε κατά το ήμισυ κατά το τρίτο τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με υγραέριο υποχώρησαν κατά 9,5%, φτάνοντας τις 55.418 μονάδες, καθώς οι δύο μεγαλύτερες αγορές αυτού του τύπου καυσίμου παρουσίασαν πτώση – η Γαλλία (-14,9%) και η Ιταλία (-3,1%).
Πως κινήθηκε η αγορά στην Ελλάδα
Ειδικότερα στη χώρα μας σημειώθηκε αύξηση 55% στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με 707 ταξινομήσεις έναντι 456 το ίδιο διάστημα πέρσι. Συνολικά τους πρώτους 9 μήνες του έτους, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 33,8%. Μικρή μείωση της τάξης του 2,5% είχαν τα επαναναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα (Plug – in) με 1.113 μονάδες έναντι 1.141 το ίδιο διάστημα πέρσι. Ωστόσο από την αρχή του έτους υπήρξε αύξηση στην κατηγορία κατά 18,4%. Τα υβριδικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να αυξάνουν την δημοφιλία τους με 7.269 ταξινομήσεις, έναντι των 5.900 το περσινό διάστημα με αύξηση 23,2%. Από την αρχή του χρόνου οι ταξινομήσεις τους είναι βελτιωμένες κατά 24,7%. Πανωλεθρία για τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου και υγραερίου με πτώση 53,2% με μόλις 205 μονάδες έναντι 438 πέρσι. Από την αρχή του χρόνου η πτώση άγγιξε το 50,4%. Όσο αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα συνολικά, οι καταναλωτές δείχνουν να τα εμπιστεύονται με αύξηση 53,6% και 842 μονάδες, έναντι των 548 το ίδιο διάστημα πέρσι, ενώ από τις αρχές του χρόνου η αύξηση άγγιξε το 68,6%. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης συνεχίσουν να είναι η δημοφιλέστερη επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών με 12.428 ταξινομήσεις, σημειώνοντας αύξηση κατά 10,7% από το αντίστοιχο περσινό διάστημα με 11.223 μονάδες! Ωστόσο από την αρχή του χρόνου σημειώθηκε μικρή πτώση κατά 8,4%. Όσο αφορά τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, οι Έλληνες συνεχίζουν να τα εμπιστεύονται με αύξηση κατά 51,1% και 5.574 μονάδες έναντι των 3.668 περσινών ταξινομήσεων! Αλλά από την αρχή του χρόνου υπήρξε πτώση κατά 8,9% σε σχέση με πέρσι.
Analyse
Συνολικά τα στοιχεία δείχνουν πως η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αντιστέκεται στην παγκόσμια πληθωριστική κρίση και στις ελλείψεις της εφοδιαστικής αλυσίδας! Η πολιτική κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση σε όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν να αποδίδουν με συνεχιζόμενες αυξήσεις των πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία οι καταναλωτές τα βλέπουν επιφυλακτικά. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης πρωταγωνιστούν αδιαμφισβήτητα, δείχνοντας πως οι καταναλωτές επιθυμούν μια αξιόπιστη λύση για τις μετακινήσεις τους που θα μπορεί να τους προσφέρει και μεγάλο εύρος αυτονομίας!