Die Bewegung auf der Straße leben
MASERATI

Maserati: Το καταστροφικό 2024, το δυσοίωνο 2025 και η ανησυχία της Stellantis και των συνδικάτων για το μέλλον

Η Maserati αξιολογεί το 2024 ως μία από τις χειρότερες χρονιές στην 100ετή και πλέον ιστορία της ως αυτοκινητοβιομηχανία

MASERATI

Kαταστροφικό ήταν το 2024 για την Maserati, ενώ το 2025 φαίνεται δυσοίωνο 2025, προκαλώντας  ανησυχία στη Stellantis και στα συνδικάτα για το μέλλον, με την «Τρίαινα» να αξιολογεί το 2024 ως μία από τις χειρότερες χρονιές στην 100ετή και πλέον ιστορία της ως αυτοκινητοβιομηχανία, δημιουργώντας προβλήματα που φτάνουν στα όρια της βιωσιμότητας.

Τελικά υποφέρει η Maserati, μέσα από ένα 2024 που τελείωσε με δώδεκα μήνες αγωνίας.  Πλέον τώρα που το 2025 πέρασε την πρώτη σελίδα του ημερολογίου. Η «Τρίαινα» βλέπει το 2024 ως μια από τις χειρότερες χρονιές στην εκατοντάχρονη και πλέον ιστορία της ως αυτοκινητοβιομηχανία, μια κατάσταση που έχει ήδη επισημανθεί και πιστοποιηθεί πριν από λίγες ημέρες από μια έκθεση των συνδικαλιστικών οργανώσεων FIM-CISL, η οποία λέει πολλά για τα στοιχεία και τους αριθμούς μιας χρονιάς που πρέπει να ξεχάσουμε.

Από την άλλη πλευρά, εκείνοι μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου του έτους που μόλις έληξε δεν ήταν εύκολοι για τη Maserati, λόγω μιας κρίσης που σέρνεται από τους τελευταίους μήνες του 2023. Η απορία για το μέλλον της ιστορικής μάρκας, αρχής γενομένης από το 2025, μοιάζει εξίσου βάσιμη όσο και περίπλοκη.

Η ανίχνευση των σταδίων μιας 12μηνης κρίσης δεν είναι εύκολη, αλλά η αρχή αυτής της μακροχρόνιας αγωνίας θα μπορούσε να εντοπιστεί στην πώληση του πρώην εργοστασίου της Bertone στο Grugliasco στα τέλη του 2023- το έτος έκλεισε τότε με πτώση των πωλήσεων κατά 49 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022. Αυτό το διψήφιο ποσοστό ξεπερνά κατά πολύ τα σημερινά στοιχεία.

Η παραγωγή της  Maserati για το έτος 2024 έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 60 % σε σύγκριση με τον αριθμό που είχε σημειωθεί στο τέλος του 2023

Όπως ειπώθηκε, το ποσοστό που καταγράφηκε στο τέλος του 2024 είναι ακόμη πιο ανησυχητικό από εκείνο που εκφράστηκε στο τέλος του 2023. Στην πραγματικότητα, η παραγωγή της μάρκας Maserati που καταγράφηκε στο τέλος του 2024 ανέρχεται σε 9.760 μονάδες παραγωγής έναντι 27.166 μονάδων παραγωγής στο τέλος του 2023. Αυτό καθιστά την ποσοστιαία απόκλιση στο βαρύ -64%, η οποία αυξάνεται δραματικά αν περιορίσουμε τα μάτια μας στα επιμέρους εργοστάσια όπου παράγεται πραγματικά η τρέχουσα γκάμα της Maserati.

Μετά τον αποχαιρετισμό του Grugliasco με τη λήξη της τελευταίας βάρδιας στις 16:00 στις 23 Δεκεμβρίου 2023, δηλαδή το αντίο στην παραγωγή των Quattroporte και Ghibli που κατασκευάζονταν εκεί, το μόνο ίχνος της Τρίαινας στην περιοχή του Τορίνο παραμένει αυτό του Mirafiori. Στο ιστορικό εργοτάξιο της Fiat, η Maserati παράγει τις νέες GranTurismo και GranCabrio με την Maserati Levante να εγκαταλείπει τις γραμμές παραγωγής στα τέλη Μαρτίου 2024. Ακριβώς το SUV Levante ήταν αυτό που εξασφάλισε στον κατασκευαστή με έδρα τη Μόντενα μια διόλου ευκαταφρόνητη εισροή παραγωγής, με τουλάχιστον 25 μονάδες να παράγονται κάθε μέρα από το 2016 σε σύγκριση με περίπου 8 μονάδες την ημέρα που παράγονται όσον αφορά τις GranTurismo και GranCabrio. Ενώ το 2023 παρήχθησαν στο Mirafiori 8.680 οχήματα με την επωνυμία Maserati, μέχρι το τέλος του 2024 ο αριθμός παραγωγής είχε μειωθεί στις 2.250 μονάδες (περίπου 1.100 GranTurismo και GranCabrio που παρήχθησαν, σύμφωνα με το FIM-CISL), μια πτώση 74% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα στοιχεία αυτά απέχουν πολύ από τις 41.000 μονάδες που παρήχθησαν υπό το εμπορικό σήμα Maserati το 2017. Εν τω μεταξύ, η παραγωγή της Maserati στο Mirafiori θα παραμείνει σταματημένη μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου, χωρίς άλλες παρατάσεις.

Η παραγωγή σε χαμηλό επίπεδο στη Μόντενα

Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα ούτε στη Μόντενα. Το ιστορικό εργοστάσιο της Maserati στη Viale Ciro Menotti χρησιμοποιείται πλέον αποκλειστικά για την παραγωγή της MC20, η οποία διατίθεται και στην έκδοση Cielo. Αν στο τέλος του 2023 είχαν παραχθεί 1.244 μονάδες, στο τέλος Δεκεμβρίου 2024 ο αριθμός είχε πέσει κατακόρυφα σε μόλις 260 μονάδες παραγωγής, που αντιστοιχεί σε περίπου 21 οχήματα που παράγονται κάθε μήνα, αριθμός που είναι κατά 79% μειωμένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ένα τεράστιο μέγεθος.

Τα πράγματα δεν ήταν καλύτερα ούτε στο Cassino, όπου η Maserati παράγει την Grecale, εκμεταλλευόμενη τις γνωστές οικονομίες κλίμακας με την Alfa Romeo Stelvio που παράγεται στο ίδιο εργοστάσιο. Στο εργοστάσιο του Λάτσιο παρήχθησαν 17.242 Maserati Grecale το 2023, αριθμός που σε σύγκριση με τις 7.250 Grecale που παρήχθησαν από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2024 πιστοποιεί μια πτώση της τάξης του 58%. Προτείνοντας τώρα ένα αθροιστικό αριθμό της συνολικής παραγωγής της μάρκας Maserati που προβλέπεται για το έτος 2024, η μάρκα Τρίαινα παρήγαγε 9.760 οχήματα στα τρία εργοστάσια παραγωγής που έχει στη διάθεσή της. Από την άλλη πλευρά, ο σωρευτικός αριθμός για το 2023 ανήλθε σε 27.166 παραγόμενα οχήματα, σημειώνοντας μείωση περίπου 64% σε ετήσια βάση.

Άγνωστο μέλλον

Όσον αφορά το μέλλον της «Τρίαινας», σήμερα η Maserati φαίνεται να ταξιδεύει με το βλέμμα σε ένα πλαίσιο γεμάτο δυσκολίες. Τις τελευταίες εβδομάδες ο Jean-Philippe Imparato, ως Chief Operating Officer της Stellantis για την Ευρώπη, παραδέχτηκε ότι η Maserati χρειάζεται «ένα ειδικό και ξεχωριστό σχέδιο», προσθέτοντας ότι «το σχέδιο θα υπάρξει, αλλά τώρα δεν είναι η κατάλληλη στιγμή».

Στο ήδη δημοσιευμένο σχέδιο της Stellantis για την Ιταλία, φαίνεται να μην υπάρχει καθορισμένη κατεύθυνση για τη Maserati, αν και αναμένονταν κάποιες περισσότερες πληροφορίες που θα προσπαθούσαν να μετριάσουν μια κρίση που είναι ίσως και κρίση ταυτότητας για τον κατασκευαστή από τη Μόντενα. Από την άλλη πλευρά, το μέλλον του κατασκευαστή, όσον αφορά τα μοντέλα που προτείνονται για τα επόμενα χρόνια, δεν έχει ακόμη καθοριστεί, τουλάχιστον σε επίσημη μορφή.

Σύμφωνα με ορισμένες φήμες, η μόνη πιθανότητα βρίσκεται στον ορισμό του «νέου κορυφαίου μοντέλου» που περιλαμβάνεται στο σχέδιο της Ιταλίας για το εργοστάσιο Cassino. Ωστόσο, θα μπορούσε επίσης να ληφθεί υπόψη η ανάγκη να περιμένουμε λίγο περισσότερο προτού θέσουμε στο τραπέζι ένα σαφώς καθορισμένο, διαμορφώσιμο σχέδιο προϊόντων για το εγγύς μέλλον της Maserati. Παράλληλα, η υπόθεση της αποκλειστικής εστίασης στη Modena ως εργοστάσιο παραγωγής της επόμενης Maserati φαίνεται να κερδίζει έδαφος.