Ο επίτροπος Τουρισμού και Βιώσιμων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Απόστολος Τζιτζικώστας ορίζεται ως ο επικεφαλής του στρατηγικού διαλόγου για την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Automobilbranche που ξεκίνησε σήμερα, καταρτίζοντας το σχέδιο δράσης, το οποίο θα παρουσιαστεί στις 5 Μαρτίου.
Ειδικότερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, εγκαινίασε επίσημα τον στρατηγικό διάλογο με τους εκπροσώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοινώνοντας «ένα σχέδιο δράσης» με μέτρα και πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές. «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή και αναγνωρίζουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει», δήλωσε η von der Leyen. «Το θεμελιώδες ερώτημα που πρέπει να απαντήσουμε από κοινού είναι τι μας λείπει για να απελευθερώσουμε την καινοτόμο δύναμη των εταιρειών μας και να διασφαλίσουμε μια ισχυρή και βιώσιμη βιομηχανία. Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός διαλόγου που θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τις επερχόμενες αλλαγές.
Το αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου θα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης που θα παρουσιαστεί στις 5 Μαρτίου: θα χαράξουμε μια σαφή πορεία για να διασφαλίσουμε ότι ο κλάδος μας μπορεί να ευημερήσει στην Ευρώπη και να ανταγωνιστεί με επιτυχία στην παγκόσμια σκηνή.
Η τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Ο τομέας βρίσκεται σήμερα στη μέση βαθιών διαρθρωτικών αλλαγών. Είμαι πολύ χαρούμενος που ξεκινήσαμε σήμερα το διάλογο με τους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς. Ο διάλογος αυτός είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη του σχεδίου βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο θα παρουσιάσω στις αρχές του 2025.
Οι συμμετέχοντες
Σύμφωνα με την Επιτροπή, ο διάλογος σηματοδοτεί «την έναρξη μιας διαδικασίας χωρίς αποκλεισμούς και συνεργασίας» για να συζητηθούν τα πολλά προβλήματα ενός κλάδου που υποστηρίζει περισσότερες από 13 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας και συμβάλλει με περίπου 1 τρισεκατομμύριο ευρώ στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της ΕΕ. Στο τραπέζι κάθονται όχι μόνο κλαδικές ενώσεις, αλλά και διευθυντές μεγάλων ομίλων αυτοκινητοβιομηχανίας και άλλων φορέων που συνδέονται με τον κόσμο των τεσσάρων τροχών. Ο κατάλογος που παρέσχε η ίδια η Επιτροπή περιλαμβάνει 22 εταιρείες: Acea, Beuc (οργάνωση καταναλωτών), BMW Group, Robert Bosch, ChargeUp Europe, Clepa, Daimler Truck, Etf (ευρωπαϊκά συνδικάτα εργαζομένων στις μεταφορές), Forvia, IndustriAll European Trade Union, Iveco, Mahle, Milence, Recharge, Renault Group, Transport and Environment, Traton Group, Valeo, Volkswagen Group, Volvo Cars, Volvo Group, ZF.
Το σχέδιο
Ο διάλογος ξεκίνησε από την Επιτροπή με την πεποίθηση ότι είναι όλο και πιο επείγον να ληφθούν μέτρα για την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας και τη διασφάλιση της ευημερίας της. Για το λόγο αυτό, η Πρόεδρος ανέθεσε στον Επίτροπο Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα, την εκπόνηση ενός σχεδίου με βάση τα αποτελέσματα του διαλόγου με τη βιομηχανία. Οι εργασίες της στρογγυλής τραπέζης θα χωριστούν σε «τέσσερις θεματικές ροές εργασίας», των οποίων θα ηγούνται διάφοροι Επίτροποι: η Ursula von der Leyen ανέθεσε στον Wopke Hoekstra (Δράση για το κλίμα) τις συζητήσεις για την οικολογική μετάβαση και στον Stéphane Séjourné (Βιομηχανία και ενιαία αγορά) τις συζητήσεις για την αλυσίδα αξίας, ενώ η Henna Virkkunen (Ψηφιακές τεχνολογίες) θα ασχοληθεί με την τεχνολογική και ψηφιακή καινοτομία και η Roxana Mînzatu (Εκπαίδευση, πολιτισμός, εργασία και κοινωνικά δικαιώματα) με τις κοινωνικές επιπτώσεις και τις δεξιότητες. Τέλος, θα συμμετάσχουν επίσης το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.
Η τοποθέτηση της Acea
Αρκετοί διευθύνοντες σύμβουλοι κατασκευαστών ελαφρών και βαρέων οχημάτων συμμετείχαν σήμερα σε εναρκτήρια συνάντηση που διοργάνωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen για την ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η συνάντηση υπογράμμισε την κοινή αίσθηση του επείγοντος μεταξύ των κατασκευαστών και των προμηθευτών, καθώς η κρίση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, η βραδύτερη από την αναμενόμενη απορρόφηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών από την αγορά και η έλλειψη ευνοϊκών συνθηκών εμποδίζουν σημαντικά την πρόοδο της ΕΕ προς την επίτευξη των στόχων κινητικότητας μηδενικών εκπομπών.
Ο Ola Källenius, Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz και Πρόεδρος της ACEA δήλωσε: «Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ παραμένει πλήρως δεσμευμένη και επενδύει οικονομικά στη μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Όμως, ο μόνος τρόπος για να πετύχει αυτή η μετάβαση είναι να γίνει μετασχηματισμός με γνώμονα την αγορά και τη ζήτηση. Το επερχόμενο σχέδιο δράσης πρέπει να βασίζεται σε αυτή την προϋπόθεση. Ο έλεγχος της πραγματικότητας της τρέχουσας Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας δεν θα μας επιβραδύνει, αλλά μάλλον θα προωθήσει αυτή τη μετάβαση με την άρση των σημείων συμφόρησης και την εισαγωγή των απαραίτητων ευελιξιών»
Ο Christian Levin, Διευθύνων Σύμβουλος της Traton, Scania και Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων: «Η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας εξαρτάται από την κοινή κατανόηση των προκλήσεων και των ευκαιριών μεταξύ των επιχειρήσεων και της δημόσιας πολιτικής. Η Πρόεδρος von der Leyen ήταν σαφής ως προς τη φιλοδοξία της Επιτροπής να μειώσει τη γραφειοκρατία, λαμβάνοντας παράλληλα περαιτέρω μέτρα για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, διασφαλίζοντας έτσι την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Οι κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων εξέφρασαν την υποστήριξή τους στους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους, αλλά υπογράμμισαν ότι οι στόχοι από μόνοι τους δεν αρκούν. Η ταχεία ανάπτυξη υποδομών και άλλες ευνοϊκές συνθήκες, όπως η ισοτιμία του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) και τα μέτρα από την πλευρά της ζήτησης, είναι απαραίτητες.»
Τα μέλη της ACEA τόνισαν ότι για να πετύχει αυτός ο διάλογος, οι μελλοντικές συνεδριάσεις και συζητήσεις πρέπει να εμπλέξουν ενεργά όλους τους κατασκευαστές και προμηθευτές με σημαντικό βιομηχανικό αποτύπωμα στην Ευρώπη και όλα τα θεματικά σκέλη εργασίας πρέπει να αντανακλούν τη μοναδική προοπτική του τμήματος βαρέων οχημάτων. Τα μέλη της ACEA θα συνεργαστούν με τους αρμόδιους Επιτρόπους σε τέσσερις θεματικούς άξονες εργασίας για να παράσχουν συμβολή στο επερχόμενο σχέδιο δράσης.