Die Bewegung auf der Straße leben
20241004 213647 Η Ανατολή Ανατέλλει στην AutoAthina 2024: Κινέζοι Γίγαντες και Ευρωπαϊκές Προκλήσεις

Η Ανατολή Ανατέλλει στην AutoAthina 2024: Κινέζοι Γίγαντες και Ευρωπαϊκές Προκλήσεις

Κάθε χρόνο περιμένουμε με αγωνία την έναρξη της έκθεσης αυτοκινήτου αλλά κάθε χρόνο, στο τέλος, μόλις την γυρίσουμε όλη, μας μένει η ίδια πικρή γεύση…τουλάχιστον εμένα. Γιατί λείπουν οι τάδε;;;

Άποψη για την ΕΚΘΕΣΗ AUTO ATHINA 2024

Μπορεί η φετινή έκθεση αυτοκινήτου με την ονομασία AUTO ATHINA 2024 να έχει μια αίγλη από το προ κρίσης παρελθόν, αλλά δεν παύει ναι είναι μία μικρή ακόμη και για τα δεδομένα της χώρας μας, έκθεση αυτοκίνητου. Και μάλιστα, όταν είδα σε περίπτερα Κινεζικών εταιρειών να είναι και Κινέζοι εκπρόσωποι που ήρθαν προσκεκλημένοι από τους Έλληνες αντιπρόσωπους, για τον όγκο κοινού οχημάτων και όπως έχουν εκείνοι συνηθίσει, στα μάτια τους, θα νόμιζαν ότι κάνουν σε κάποιο χωρίο της Κίνας και όχι σε πρωτεύουσα κράτους. Διαφορετικά τα μεγέθη και βέβαια ασύγκριτα. Αλλά δεν παύει να είναι ακόμα μία μικρή έκθεση για μία χώρα. Και το «μικρή έκθεση» δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν έχουν φέρει όλα τους τα μοντέλα, αλλά ότι και φέτος απουσίασαν αρκετές εταιρείες, που το κάνουν τα τελευταία χρόνια, σνομπάροντας (ίσως) και την ίδια την έκθεση σαν θεσμό αλλά και τους αγοραστές της κάθε εταιρείας αυτοκινήτων που τους έχουν εμπιστευτεί τα ωραία τους χρήματα για την αγορά των μοντέλων τους, που θα ήθελαν να πάνε να δουν από κοντά τα νέα μοντέλα που έφερε οι «εταιρεία» που υποστηρίζουν σαν παραδοσιακοί πελάτες, πετυχαίνοντας ίσως μια καλύτερη τιμή αν κλείσουν για αγορά κάποιο μοντέλο ή παραπάνω δώρα, αν δίνονται ακόμα, τις ημέρες της έκθεσης, ή ακόμα να δουν από κοντά το μοντέλο που οι ίδιοι έχουν με τις όποιες αλλαγές του ή σε διαφορετικό χρώμα, ζάντες ή εξοπλισμό, με μάνατζερ να αποφασίζουν να μην παραβρεθούν στο γεγονός καθαυτό ίσως γιατί…πουλάνε πολύ και δεν θέλουν και άλλους(;)…ίσως γιατί τους φάνηκε ακριβή η συμμετοχή(;)…ίσως δεν χωρούσαν στην έκθεση (εντάξει, κανείς δεν το πιστεύει αυτό, έτσι το έγραψα)…ίσως και εγώ δεν γνωρίζω το γιατί. Με τον ανταγωνισμό να γίνεται πλέον τεράστιος από πλευράς Κίνας, η άποψή μου είναι ότι θα έπρεπε ΟΛΟΙ οι αντιπρόσωποι των «παραδοσιακών» αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στην χώρας μας, θα έπρεπε να είναι άπαντες παρόντες…αν θέλουν να κρατήσουν το ήδη υψηλό μερίδιο αγοράς που τόσα χρόνια κατέχουν. Αλλά, από αθλητικής πλευράς αν το δει κάποιος, τα ρεκόρ είναι για να καταρρίπτονται.

Με το που μπαίνεις στην έκθεση, το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι το τεράστιο, στην κυριολεξία, περίπτερο της BYD στο κέντρο, που είναι «περικυκλωμένο» από τις γερμανικές BMW und MERCEDES στα αριστερά και δεξιά του αντίστοιχα. «Κατέβηκαν» με πραγματικά τεράστιο στόλο – μοντέλα, και με το δικό τους σήμα αλλά και άλλων θυγατρικών τους (βλέπε BAO 5). Χαζεύεις με τα χιλιόμετρα εξέλιξης που έχουν κάνει και έχουν καταφέρει να παίζουν ισάξια, αν όχι να έχουν ξεπεράσει, τις πολύ ακριβές εταιρείες των γνωστών γερμανικών πολυτελών εταιρειών, αλλά και Ιαπωνικών και Κορεάτικων και αναρωτιέσαι «πώς το έκαναν και μάλιστα κάτω από την μύτη μας,χωρίς να τους πάρουμε χαμπάρι και σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα»;;; Δεν θέλω να είμαι μάντης καλών ή κακών (ανάλογα ποια μεριά το κοιτάζει ο καθένας μας), αλλά αυτό που είδα στα μοντέλα της BYD είναι οτι αυτή την στιγμή βρίσκονται τουλάχιστον 5 (για να μην πω 10 και φανώ υπερβολικός) χρόνια μπροστά από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, και σε τεχνολογία αλλά και σε τιμή. Και στα δίνουν όλα, πραγματικά όλα, και σε τιμές χώμα. Ή για το θέσω αλλιώς, σου δίνουν ένα υπερπλήρες μοντέλο σε αυτή την τιμή και μόνο και είτε το αγοράζεις είτε όχι, με πολλά παραπάνω μπλιμπλίκια δώρο, και σε τιμή ενός “γυμνού” εξοπλιστικά Ευρωπαϊκού μοντέλου. Σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, που για να διατηρήσουν χαμηλά τις τιμές τους, διαφημίζουν και εισάγουν μοντέλα γυμνά, που είτε έχουν χειροκίνητα παράθυρα στο πίσω μέρος(το 2000 θα έχουμε αυτοκίνητα που πετάνε λέγαμε), είτε δεν έχουν πλήρη συστήματα ασφαλείας και το πληρώνεις έξτρα, είτε ζητούν συνδρομή για να σου ενεργοποιήσουν την τάδε λειτουργία άνεσης ή ασφάλειας, είτε (το απαράδεκτος για εμένα που συμβαίνει ακόμα) χρώμα επιλογής εσωτερικού, όχι του ταμπλό, αλλά της επένδυσης του ουρανού, στις κολόνες και στα σκιάδια που συνήθως το έχουν οι πιο σπορ προτάσεις (κατ’ επέκταση και πολύ ακριβότερες). Δεν ήταν μόνο η BYD που εντυπωσίασε στην έκθεση και την αντιπροσωπεύει ο όμιλος Σφακιανάκης, αλλά και άλλες, καινούργιες στην δική μας χώρα, Κινέζικες εταιρείες (όπως η LEAPMOTOR που την αντιπροσωπεύει ο όμιλος Βασιλάκης) που ακόμα και η πιο κατώτερη ποιοτικά εταιρεία είναι ακριβώς στο ίδιο επίπεδο μιας μέσης εδραιωμένης Ευρωπαϊκής-Ιαπωνικής-Κορεατικής-Αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο όλες αυτές οι νεοφερμένες Κινεζικές εταιρίες φανούν αντάξιες των πολύ ακριβότερων παραπάνω εταιρειών και βέβαια η διάθεση ανταλλακτικών που θα έχουν καθώς επίσης και το δίκτυο συνεργατών που πρέπει να έχουν σε όλη την Ελληνική επικράτεια. Θα φανεί τα επόμενα χρόνια.

Δυστυχώς την ίδια τακτική ακολούθησαν κάποτε οι Ιάπωνες και Κορεάτες, που ειδικά οι Κορεάτες ξεκίνησαν δυναμικά στην Ευρώπη πίσω την δεκαετία του ‘90, ως οι τότε “Κινέζοι” της αντίστοιχης σημερινής αυτοκινητοβιομηχανίας, με δώρο όλο τον τότε εξοπλισμό (όσοι θυμάστε τα Accent και Lantra ,μετά μετ-ονομάστικε σε Elantra, είχαν υπερπλήρες εκδόσεις για να χτυπήσουν τον τότε ανταγωνισμό) αλλά κάπου στα χρόνια είτε το ξεχάστηκε, καθώς άρχισαν και τα δικά τους τα αυτοκίνητα να ακριβαίνουν πολύ, είτε προσπαθούν να αφαιρέσουν εξοπλισμό δημιουργώντας προς τα κάτω ακόμα πιο βασικές εξοπλιστικά πολυδιαφημιζόμενες και με προσιτή τιμή έναντι του ανταγωνισμού εκδόσεις που σπανίως τις βρίσκει κάποιος για να τις αποκτήσει. Μακάρι οι Κινέζοι να μην γίνουν σαν τους Κορεάτες σε μερικά χρόνια.

Στο παγκόσμιο πατατρακ της Τέσλα, οι Γερμανοί άρχισαν να φτιάχνουν και εκείνοι τις δικές τους προτάσεις με, τουλάχιστον ασθενικές, μπαταρίες που εξαντλούνταν γρήγορα ή δεν υπόσχονταν τα χιλιόμετρα που ανέφεραν, αλλά η τιμή….ήταν η παλιά, η καλή Γερμανική-ακριβή. Δυστυχώς, για εκείνους, αποκαλύφθηκαν για ακόμα μια φορά ότι πουλούσαν, στην κυριολεξία όμως, φύκια για μεταξωτές κορδέλες και πλέον τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα παραμένουν απούλητα (και πεισματικά δεν μειώνουν τις τιμές τους όμως), αλλά απειλούν ότι θα κλείσουν και όλα τους τα εργοστάσια στην Γερμανία, ώστε να εκβιάσουν, με φόντο τις απολύσεις εργαζομένων, το Γερμανικό κράτος (αδιάφορο για εμάς) και κατ’ επέκταση όλη την Ε.Ε. (επηρεάζει και εμάς) για να τους δώσουν γρήγορα και πολλά δανεικά κι αγύριστα(;) ώστε να ισοφαρίσουν την χασούρα που οι ίδιοι έκαναν με τα μη αποτελεσματικά σε αυτονομία ηλεκτρικά που κατασκεύασαν και πλέον κανείς ή ελάχιστοι αγοράζουν.

Όσο για τους Κινέζους, που ξαναλέω-ξαναγράφω, είναι τουλάχιστον μια πενταετία (αν όχι δεκαετία) σε τεχνολογία μπροστά από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, αν ήταν και εκείνοι απόλυτα σωστοί, για να μην πεινάσουμε όλοι στην Ευρώπη και κατ’ επέκταση δεν αγοράσουμε ούτε ένα δικό τους όχημα σε βάθος χρόνου, θα πρέπει να κατασκευάσουν εργοστάσια ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ στην Ευρώπη, με την Ε.Ε. να παίρνει για μία φορά στην ιστορία του θεσμού, μία μόνο απόφαση που όλοι τους, μεν και δε, θα ήταν ικανοποιημένοι : Οι Κινεζικές εταιρείες θα κατασκευάζουν εργοστάσια ανά την Ευρωπαϊκή επικράτεια για να μπορέσουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα να πωλούν εντός Ε.Ε. και οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα κατασκευάζουν ότι κάνουν μέχρι σήμερα, σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, βενζίνης ή πετρελαίου, και ας αφήσουμε το αγοραστικό κοινό να αποφασίσει για το ποιος θα επιζήσει ο καλύτερος ή μάλλον πιο σωστά… ο πιο προσιτός και ποιοτικός.