Die Bewegung auf der Straße leben

Der neue CEO von Ford ist ein verrückter Benzinfan

Ήρθε μάλλον απρόσμενα, αφού, μόλις τον Φεβρουάριο, ο CEO της Ford, Jim Hackett έλεγε ότι “σχεδιάζω να μείνω σ’ αυτή τη δουλειά”. Τελικά, τα πράγματα δεν πήγαν έτσι ακριβώς όπως τα σχεδίαζε και, στα 65 του χρόνια, ο Hackett βγαίνει στη σύνταξη, για να τον διαδεχτεί ο Jim Farley. Πρόκειται για τον νέο “εκλεκτό” του δισέγγονου του ιδρυτή της εταιρείας, Henry Ford, Bill.  


Aς δούμε δύο λεπτομέρειες για τον 58χρονο Jim Farley (πρώην διευθυντή Ford Ευρώπης) που τοποθετείται στη θέση του CEO της Ford. Δεν πρόκειται για έναν ακόμα “μάνατζερ” που περνά τις ώρες του στο yacht, απολαμβάνοντας Martini, αλλά για έναν τύπο με μεγάλο ενδιαφέρον για την αυτοκίνηση και ιδιαίτερα για τη Ford, αφού μεγάλωσε ακούγοντας ιστορίες γι’ αυτή. 


Ο παππούς του, Emmett Farley, άλλωστε, από το 1914, δούλευε για τον ιδρυτή της εταιρείας, Henry Ford, στο εργοστάσιο της Ford, River Rouge Plant. Ήταν ένας από τους εργάτες που συναρμολογούσαν Model T. Πώς τα φέρνει έτσι η ζωή… Θα φανταζόταν ποτέ ο Henry Ford ότι το δισέγγονό του θα προσλάμβανε κάποτε για επικεφαλής της εταιρείας το εγγόνι ενός εργαζομένου του, το 1914;

Ο Emmett Farley με τον σημερινό CEO της Ford, κάπου στα 80s. Ο εγγονός του, λέει ότι τον φαντάζεται να μπαίνει στο εργοστάσιο με το κασελάκι του για να φτιάξει ένα Model T…


Ο κατάλληλος άνθρωπος, στην κατάλληλη θέση. Χωρίς υπερβολή, πρόκειται για έναν “άρρωστο” petrolhead. Ο ίδιος λέει ότι “το πιο χαλαρωτικό πράγμα που έχω κάνει ποτέ στη ζωή μου, είναι οι αγώνες αυτοκινήτων”. Το αγαπημένο του, είναι ένα Ford GT40 του 1966, αξίας άνω των 3 εκατ. δολαρίων. Και αυτό, δεν είναι garage queen, αλλά το “όπλο” με το οποίο κατεβαίνει σε αγώνες, όχι για να κερδίσει, όπως έχει πει, αλλά ως “αντίδοτο στην πίεση της καθημερινότητας και της δουλειάς”. 

O Farley επί τω έργω με το GT40


Η λεπτομέρεια είναι πως, όπως ο ίδιος έχει εξηγήσει, για να το αποκτήσει, πούλησε τα πάντα. “Ήταν λογικό να θέλω το απόλυτο Ford. Έτσι πούλησα τα πάντα. Ό,τι αυτοκίνητο είχα, μπαστούνια του γκολφ, τα πάντα όλα. Και το πήρα”.


Εντάξει, το είχε πάντα το “μικρόβιο”. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι οι γονείς του, από όταν ήταν παιδί ακόμα, τον αποκαλούσαν Jimmy Car-Car, λόγω της… εμμονής που είχε με τα αυτοκίνητα- μια εμμονή που τον οδήγησε σε μια τρομερή καριέρα στην αυτοκινητοβιομηχανία, αρχικά στην Toyota, όπου δούλεψε για τη Lexus, έπαιξε ρόλο στο λανσάρισμα της Scion και στη συνέχεια, στη Ford. 

Από μικρός είχε κόλλημα με τις Mustang. Δεν άλλαξε μεγαλώνοντας


Από τα 14 του χρόνια ασχολείται μετά μανίας με τα αυτοκίνητα. Τότε ήταν που πήρε μια σχεδόν διαλυμένη Mustang του 1965, την έκανε rebuild σαν καινούρια και την ξαναπούλησε, διπλασιάζοντας τα λεφτά του. Μαθητής ακόμα, είχε αποκτήσει μια Mustang, την οποία οδηγούσε χωρίς δίπλωμα στην έρημο, ξοδεύοντας ό,τι λεφτά είχε και δεν είχε σε βενζίνη. Και, στο σπίτι, έβλεπε με τις ώρες αγώνες αυτοκινήτων. Από τότε, το είχε σαν… συνήθεια και, σιγά-σιγά το γκαράζ του μάζευε αυτοκίνητα. Μέχρι που… άδειασε, για να γεμίσει με το GT40, τότε που η γυναίκα του νόμιζε ότι τρελάθηκε.


H εμπλοκή του με τους αγώνες ήρθε το 2008, όταν ένας φίλος του, του πούλησε μια small-block Cobra με race pedigree. Το έβαλε πίστα για να το χαρεί, όπως εξηγεί και γρήγορα, πήρε την αγωνιστική του άδεια επειδή, όπως λέει, “είναι διαφορετικό το να σου εξηγούν πώς να ξεκινήσεις και διαφορετικό να είσαι στα 225 χ.α.ω. γυρίζοντας στην πίστα με 40 Cobras και Corvettes, όλες γύρω σου”.


Γρήγορα ανακάλυψε ότι η Cobra δεν ήταν και το… ασφαλέστερο αυτοκίνητο του κόσμου και η μετάβαση στο “τρέχω μόνο με Ford”. Πήρε μια κλασική πιστάδικη Lola T298 με δίλιτρο μοτέρ Ford-Cosworth BDA που “ήταν πολύ γρηγορότερο και ασφαλέστερο”, με την οποία έφτασε ως και την τρίτη θέση στο Le Mans Classic του 2014, πριν εγκαταλείψει από μηχανική βλάβη. Μετά πήρε μια δεύτερη Lola, με την οποία έτρεχε για ένα οκτάωρο τη μέρα, τα Σαββατοκύριακα, μέχρι να μπει στη ζωή του η μεγάλη του τετράτροχη αγάπη: Το GT40.


O Farley λέει ότι σέβεται τους ανθρώπους με τα βρώμικα ρούχα και τα λαδωμένα χέρια. Τέτοιος ήταν και ο παππούς του άλλωστε. Αλλά δεν είναι κανένας “μαλακός” άνθρωπος. “The real guy”, τον αποκαλούν στη Ford, επειδή είναι τρομακτικά αθυρόστομος, φωνακλάς, αλλά και… εκνευριστικά ειλικρινής. Σε αυτή την ειλικρίνειά του, λέει ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε την τεχνολογία, ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα αντικαταστήσουν την οδήγηση, αλλά θα βοηθήσουν αυτούς που τα έχουν ανάγκη. Κι εμείς, περιμένουμε πολλά απ’ αυτόν.


Επιστροφή στον απερχόμενο, τον Hackett -ο οποίος θα συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες συμβούλου στη Ford. Ο Hackett λέει ότι τώρα ήταν η καλύτερη ώρα γι’ αυτή τη μετάβαση στον Farley. Κι αυτό γιατί η εταιρεία έχει το momentum από τις πρόσφατες παρουσιάσεις νέων μοντέλων (όπως τα Mach-E, Bronco και Kuga που έγιναν δεκτά με πολύ καλές κριτικές) και έχει καλύτερη από το αναμενόμενο επίδοση κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού. 


“Ο αέρας στα πανιά μας αρχίζει να δυναμώνει”, είπε ο απερχόμενος CEO κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης του transition. “O Jim (Farley) είχε μεγάλο ρόλο σε αυτό και μπορώ να είμαι σίγουρος ότι τα πράγματα που μου ζητήθηκε να κάνω έχουν αρχίσει αλήθεια να μπαίνουν σε τροχιά”.


O Hackett είχε γίνει, το τελευταίο διάστημα, δέκτης κριτικής για έλλειψη διαφάνειας αλλά και ηγεσίας καθώς και για την εκτέλεση του πολυετούς σχεδίου του αναδιάθρωσης το οποίο στόχευε να αυξήσει την κερδοφορία, εστιάζοντας σε πιο core προϊόντα, πλήρως ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα. Κατά κάποιους, ο Bill Ford ήταν δυσαρεστημένος από το γεγονός ότι η μετοχή της Ford (η οποία έχει κεφαλαιοποίηση ύψους 26,1 δισεκατ. δολαρίων) έχει χάσει 40% της αξίας της υπό τη διοίκηση του Hackett. Και, έτσι, αποδείχθηκε ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης, ύψους 11 δις, απέτυχε να εντυπωσιάσει τους επενδυτές. 


Στη θέση του, ως ο 4ος CEO στην ιστορία της Ford, μετά τη Μεγάλη Ύφεση, θα τοποθετηθεί ο Farley, μέχρι πρότινος chief operating officer, της μάρκας, ο οποίος θα αναλάβει καθήκοντα την 1η Οκτωβρίου. Ο Farley, ο οποίος πήγε στη Ford το 2007 ως παγκόσμιος επικεφαλής marketing και πωλήσεων και διατέλεσε σε μια σειρά από άλλες θέσεις, όπως επικεφαλής του luxury brand της Ford, Lincoln, επικεφαλής των επιχειρήσεων στην Ευρώπη κ.α., επικράτησε του μέχρι πρότινος “φαβορί” για τη θέση: Του Joe Hinrichs, ενός επί μακρούν executive της εταιρείας, ο οποίος έφυγε από τη Ford τον Φεβρουάριο. 


Ο Farley, ο οποίος τράβηξε την προσοχή του Ford όχι μόνο για τις επιδόσεις του στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και λόγω της φήμης που έχει στη Silicon Valley. Στις πρώτες του δηλώσεις, ως CEO της Ford, ο Farley είπε ότι είναι “αισιόδοξος” για την ανάπτυξη της εταιρείας, υποσχέθηκε ότι θα μεγαλώσει και θα επεκταθεί και τόνισε: “Ξέρουμε τον ανταγωνισμό μας. Είναι οι Amazon, Baidu, Tesla, Apple, Toyota και άλλοι”. Ο νέος CEO της Ford, είναι ξάδερφος του κωμικού ηθοποιού Chris Farley, που πέθανε το 1997.