Συνάντηση κορυφής του Luca De Meo, Oliver Zipse και Carlos Tavares στα πλαίσια της έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισίου για την ενεργειακή μετάβαση και τις εκπομπές ρύπων, εστιάζοντας στο μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, κατά την οποία επιβεβαιώθηκαν οι διαφωνίες τους.
Ειδικότερα, για άλλη μια φορά φέτος, το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού πλαισιώθηκε από τη Σύνοδο Κορυφής για την Αυτοκίνηση, την εκδήλωση που διοργανώθηκε από την ένωση που εκπροσωπεί τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, την PFA. Υπήρχαν αρκετοί ειδικοί προσκεκλημένοι, μεταξύ των οποίων ο Luca de Meo, CEO της Renault, ο Oliver Zipse, νούμερο ένα της BMW, και ο Carlos Tavares, CEO της Stellantis.
Τρεις διαφορετικές προσωπικότητες και δύο διαφορετικά οράματα για το μέλλον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, μεταξύ εκείνων που ζητούν την αναθεώρηση των υφιστάμενων ευρωπαϊκών κανονισμών και εκείνων που, από την άλλη πλευρά, δηλώνουν ότι είναι απολύτως αντίθετοι. Ωστόσο, δεν λείπουν τα σημεία επαφής, ιδίως όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση.
De Meo: εμείς πληρώνουμε πρόστιμα, εμείς πραγματοποιούμε επενδύσεις αλλού
«Αν εξετάσουμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του αυτοκινήτου, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το ηλεκτρικό είναι καλύτερο από το αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης», ξεκίνησε ο de Meo, επισημαίνοντας την κριτική σε μια πολιτική που δεν διευκολύνει τη μετάβαση: »Εμείς συσσωρεύουμε πρόστιμα και προθεσμίες, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες τονώνουν μαζικά τη βιομηχανία τους. Και οι Κινέζοι την αναδιοργανώνουν μέσω σχεδίων με 230 δισεκατομμύρια δολάρια σε ενισχύσεις σε όλη την αλυσίδα αξίας». Η Ευρώπη, από την άλλη πλευρά, φαίνεται να κάνει ακριβώς το αντίθετο: «Αυτό που συμβαίνει με τον κανονισμό Cafe 2025 είναι χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής προσέγγισης, στην πράξη 16 δισεκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαν να χαθούν στην αυτοκινητοβιομηχανία μας, επειδή οι συνθήκες της αγοράς δεν έχουν καθοριστεί από αυτούς που θέτουν τους κανόνες», συνέχισε ο de Meo, για τον οποίο απαιτείται μια «επείγουσα αναθεώρηση» των κανονισμών, υπό τη σκέπη «ενός ολιστικού στρατηγικού οράματος, βασισμένου σε μια προσέγγιση που εξετάζει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας και σε ένα συλλογικό παιχνίδι. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία έχει τις καλύτερες πιθανότητες να ανακτήσει το πάνω χέρι παίζοντας από κοινού. Και οι δημόσιες αρχές μπορούν να κάνουν τη διαφορά ενορχηστρώνοντας αυτό και προωθώντας την αναδιάρθρωση του οικοσυστήματος». Εν ολίγοις, οι Βρυξέλλες θα πρέπει «να λάβουν γρήγορα αποφάσεις, να συμμετάσχουν σε μια συζήτηση για το 2030 και το 2035 και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις» για την πραγματική υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης.
Προειδοποίηση του Zipse
Το νούμερο ένα της BMW συμφωνεί με το όραμα του de Meo: «Ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο οικονομικό τοπίο», δήλωσε ο Γερμανός κορυφαίος μάνατζερ. Ωστόσο, η ευρωπαϊκή πολιτική «πρέπει να δημιουργήσει ένα συνεκτικό βιομηχανικό πλαίσιο για να εξασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία του κλάδου. Και φυσικά, χρειαζόμαστε μια ρυθμιστική αναθεώρηση ήδη από το 2025». Ο Zipse υπενθύμισε στη συνέχεια την πρόσφατη έκθεση Draghi για να επισημάνει την «υπερρύθμιση» που επιθυμούν οι Βρυξέλλες και την απουσία ενός αρθρωμένου βιομηχανικού σχεδίου. «Μόνο αν οι φιλόδοξοι στόχοι για το κλίμα συνοδεύονται από ένα συνεκτικό σχέδιο για την επίτευξή τους, η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα αποτελέσει ευκαιρία για όλους. Και αυτό το σχέδιο δεν υπάρχει προς το παρόν», προειδοποίησε ο νούμερο ένα της βαυαρικής ομάδας, σύμφωνα με τον οποίο η Ένωση “πρέπει να ξεκινήσει μια έγκαιρη αναθεώρηση των μακροπρόθεσμων στόχων, οι οποίοι δεν είναι πλέον ρεαλιστικοί με βάση την τρέχουσα δυναμική της αγοράς”. Και σε κάθε περίπτωση, αυτό που χρειάζεται είναι μια προσέγγιση βασισμένη στην τεχνολογική ουδετερότητα, το πραγματικό «κλειδί για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα σε πολλούς τομείς και βιομηχανίες: όλες οι τεχνολογίες μπορούν να συμβάλουν στην απαλλαγή από τον άνθρακα, αλλά ο περιορισμός στη ρύθμιση των εκπομπών των νέων αυτοκινήτων δεν είναι πλέον ικανός να ανταποκριθεί στην πρόκληση». Ως εκ τούτου, «χρειαζόμαστε μια πολιτική που να δημιουργεί συνθήκες-πλαίσιο για την πρόοδο, αντί να θέτει εμπόδια στις υπάρχουσες επιτυχημένες τεχνολογίες. Μπορούμε να συνεισφέρουμε στην κοινωνία για την επίτευξη των στόχων του κλίματος, του πλούτου και της ευημερίας μέσω ενός πλαισίου βιομηχανικής πολιτικής». Ένα πλαίσιο που επί του παρόντος δεν υπάρχει.
Tavares κόντρα στο ρεύμα
Το νούμερο ένα του Stellantis, για τον οποίο τα ηλεκτρικά «είναι απίστευτα και καλύτερα αυτοκίνητα» από τα αντίστοιχα θερμικά, επιβεβαίωσε τις εκκλήσεις του για «σταθερότητα» και επέκρινε τους συναδέλφους του: «Στην Ευρώπη, οι κανονισμοί φαίνεται να επανέρχονται στο τραπέζι», δήλωσε ο Tavares, επιβεβαιώνοντας τη γραμμή των τελευταίων εβδομάδων. ‘Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να μιλήσουμε γι’ αυτό: είναι ώρα να παραμείνουμε στην πορεία’. Τούτου λεχθέντος, ο Πορτογάλος μάνατζερ επανέλαβε την έκκλησή του να δράσει η πολιτική στους παράγοντες που εμποδίζουν την ηλεκτρική κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης «πιο ισχυρών και αξιόπιστων» δικτύων φόρτισης και της οικονομικής προσιτότητας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε μια πτυχή, ωστόσο, οι τρεις διευθυντές συμφωνούν 100%: οι εισαγωγικοί δασμοί στα κινεζικά Bevs είναι άχρηστοι για την προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και κινδυνεύουν επίσης να αποδειχθούν αντιπαραγωγικοί.