Die Bewegung auf der Straße leben

Wie es sich anfühlt, mit einem BMW i3 zu leben

Το μέλλον, έλεγε ο Αλβέρτος Αϊνστάιν, kommt sehr schnell. Ακόμα γρηγορότερα, συμπληρώνουμε εμείς, το φέρνει η BMW, mit dem πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της, i3. Ζώντας μαζί του για μία εβδομάδα, πήραμε μια γεύση από το μέλλον της αυτοκίνησης, όπως το βλέπει η βαυαρική φίρμα και λύσαμε αρκετές απορίες μας.

Η BMW τόλμησε παρουσιάζοντας αυτό το μοντέλο, το οποίο είναι verschiedene με ό,τι ξέραμε ως τώρα σε όλους τους τομείς και σκοπεύει να γίνει ακόμα πιο διαφορετικό. Το i3, ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, εκπέμπει μηδενικούς ρύπουςist φτιαγμένο από ανακυκλωμένα υλικά und mit οικολογικές μεθόδους (πχ τα δέρματα είναι βαμμένα με εκχύλισμα από τα φύλλα ελιάς!), σε εργοστάσια που χρησιμοποιούν ενέργεια από ΑΠΕ und, die επόμενο βήμα που ψάχνουν οι Βαυαροί, είναι να μεταφέρεται από το εργοστάσιο στον πελάτη με τρόπο που να παράγει μηδενικούς ρύπους!

Καλή είναι βέβαια η οικολογική συνείδηση, αλλά, στην πράξη, είναι πιο εξυπηρετικό από ένα συμβατικό αυτοκίνητο; Εν αρχή ην η… Autonomie, το μεγάλο πρόβλημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η BMW, στο νέο της μοντέλο, το οποίο δοκιμάζουμε, εκτός από τη νέα μπαταρία (η οποία παρέχει μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα (94 Αh) όσο και αυξημένη χωρητικότητα 27,2 kWh) έχει προσθέσει και έναν Range Extender, ένα μοτεράκι που φορτίζει τη μπαταρία. Στην πράξη, η Autonomie μπορεί να φτάσει, αναλόγως του προγράμματος και του τρόπου οδήγησης, ως και τα 300 χιλιόμετρα– αυξημένη κατά 110 σε σχέση με το απερχόμενο i3 των 60 Ah.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον, το i3 δεν είναι ένα αυτοκίνητο καθαρά πόλης, αφού μπορείς να κινηθείς και εκτός των αστικών ορίων. Μπορείς εύκολα να το χρησιμοποιείς για να “πετάγεσαι” στο εξοχικό και να κάνεις αποδράσεις. Και, πού θα το φορτίζεις; Εκτός από τους ταχυφορτιστές του δικτύου Fortizo (σε 40 λεπτά, φόρτισα στο 80%, με κόστος 1,50 ευρώ, χρησιμοποιώντας την κάρτα που με προμήθευσε η BMW), απλά, μπορείς να το βάζεις στην πρίζα του σπιτιού σου. Συμφέρει αυτό;

Πρακτικά, μπορείς να το αφήνεις όλη τη νύχτα να φορτίζει στην πρίζα του σπιτιού (χρειάζεται περίπου 8-10 ώρες για να φορτίσει πλήρως στο οικιακό δίκτυο. Οι άνθρωποι της βαυαρικής φίρμας στην Ελλάδα, μου εξήγησαν ότι το κόστος μιας πλήρους φόρτισης στο σπίτι φέρνει μια κατανάλωση ύψους περίπου 2 ευρώ (ναι, το ρώτησα κι αυτό, και ας ένιωθα… Σκρουτζ).

Εμφανισιακά τώρα, το i3 είναι τολμηρό. Επειδή πάντα, πριν κρίνω (εμφανισιακά) ένα μοντέλο, ρωτάω πολύ κόσμο (φίλους petrolheads, συναδέλφους, κόσμο στο δρόμο) πώς φαίνεται, μου έκανε εντύπωση η αποδοχή που έχει, αισθητικά, αυτό το μοντέλο της BMW. Οι 8 στους 10 είχαν καλά σχόλια για την εμφάνισή του, γεγονός που σημαίνει ότι η BMW ορθώς έπραξε και τόλμησε.

Innen, τα πράγματα είναι το ίδιο τολμηρά, αλλά πολυ πιο φουτουριστικά. Πολυχρωμία και εντυπωσιακοί φωτισμοί, άφθονες θήκες και λύσεις από το… Zukunft. Και φυσικά, Bildschirme. Οθόνες από τις οποίες ελέγχεις τα πάντα. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί πως, παρότι -σαν εικόνα- το εσωτερικό λίγα κοινά έχει με μια “απλή” BMW, το i3 δείχνει πως δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα την ποιότητα συναρμογής und die γενικότερη ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί σε κάθε σπιθαμή του, ακόμα και από τις μεγαλύτερες “αδελφές του”.

Το εσωτερικό είναι προσεγμένο, ώστε να μην έχει “γυμνά” σημεία, ενώ φαίνεται πως έχει δοθεί βάρος στο να είναι πιο “φωτεινό” και ευχάριστο για τις μουντές διαδρομές της πόλης. Και επειδή, το μέλλον είναι διαφορετικό, οι Überraschungen είναι αμέτρητες: Από το διάκτινο, λευκό τιμόνι, στην έλλειψη κεντρικής κολώνας (που σημαίνει άφθονο χώρο για τα πόδια… όλων), στον επιλογέα της ταχύτητας πίσω από το τιμόνι, μέχρι και στον τρόπο που ανοίγουν οι πίσω πόρτες.

Sie ist ποιοτικό και βολικό λοιπόν. Όμως, στο δρόμο, πώς είναι; Εκεί, είναι η πραγματική αποκάλυψη. Βολεύεσαι στο κάθισμα, κουμπώνεις τη ζώνη και πατάς το start/stop στο χειριστήριο που υπάρχει πίσω από το τιμόνι. Ακούγεται ένας ανεπαίσθητος, κάπως… διαστημικός ήχος (ο οποίος προκαλεί μια ανεξήγητη ευφορία) και μετά… ησυχία. Δεν ακούγεται τίποτα.

Κουμπώνεις το “D” (φυσικά, έχει μόνο μια ταχύτητα για μπροστά και μία για όπισθεν) και πατάς το γκάζι. Το i3 επιταχύνει με έναν απερίγραπτο τρόπο προς τα εμπρός, χωρίς δισταγμό, χωρίς κομπιάσματα, χωρίς “κρέμασμα” σε οποιοδήποτε σημείο. Και χωρίς να ακούγεται τίποτα! ΤΙΠΟΤΑ! Πραγματικά, ο τρόπος με τον οποίο επιταχύνει το i3 -η ισχύς του οποίου υπολογίζεται περίπου στους 170 ίππους– είναι ασύγκριτος και αδύνατο να περιγραφεί  με λόγια. 

Στα άλλα ωραία, είναι και ο γενικότερος τρόπος λειτουργίας. Όταν αφήνεις το γκάζι, το i3 φρενάρει μόνο του (είναι η αρχή λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα) “κόβωντας” και επιβραδύνοντας σταδιακά και όχι ρολάροντας όπως ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα, όσο επιβραδύνει, ανακτά ενέργεια, φορτίζοντας τη μπαταρία. Αυτό, βέβαια, πέρα από οικονομικό, είναι και… βολικό. Δηλαδή, η οδήγηση είναι πιο ξεκούραστη, αν πατάς (τουλάχιστον) 50% λιγότερο το φρένο και δεν έχεις σχέσεις να αλλάζεις.

Μπροστά σου, στην οθόνη του καντράν, έχεις όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, σε ψηφιακή μορφή. Στο κάτω της μέρος, αναγράφονται ευκρινώς τα χιλιόμετρα που απομένουν για κίνηση με τη μπαταρία και αυτά του Range Extender. Μέσω του επιλογέα, αριστερά, μπορείς επίσης να αλλάξεις την ένδειξη πάνω αριστερά στο καντράν, στην οποία είτε βλέπεις τα χιλιόμετρα που σου απομένουν (συνολικά) ως τη φόρτιση, είτε το βλέπεις όπως στο… κινητό σου, καταλαβαίνοντας ότι θα χρειαστεί να φορτίσεις όταν φτάσεις το 20%. Οι υπόλοιπες λειτουργίες ελέγχονται μέσω του κλασικού πιεζοπεριστροφικού διακόπτη της BMW και προβάλλονται στην κεντρική οθόνη. Δίπλα από αυτόν, έχει έναν άλλο διακόπτη, με τον οποίο επιλέγεις το πρόγραμμα με το οποίο θα κινηθείς: Comfort, EcoPro και EcoPro+, με το οποίο (η ταχύτητα περιορίζεται στα 90 χ.α.ω. και ο κλιματισμός κλείνει) επιτυγχάνεται η μέγιστη αυτονομία. Σε συνδυασμό δε με τον Range Extender, ο οποίος ακούγεται ανεπαίσθητα αραιά και πού, αυτή εκτοξεύεται.

Ωραία όλα αυτά, αλλά πώς είναι το i3 σε πιο πιεσμένες συνθήκες; Μπορεί να τα καταφέρει, ή είναι μόνο για αργές μετακινήσεις; Παρά το γεγονός ότι φοράει λεπτά ελαστικά και δεν δείχνει να έχει σπορ προσανατολισμό, όταν πιεστεί, σε πολύ γρήγορούς ρυθμούς, δείχνει τα γονίδια που φέρει. Αυστηρά neutral, δεν θα προβληματίσει τον οδηγό, ακόμα και αν αυτός ξεφύγει από τα όρια. Και, ακόμα και αν απενεργοποιήσεις τα ηλεκτρονικά (στον βαθμό του επιτρεπτού), θα παρέμβουν για να μαζέψουν την ουρά, πριν η κατάσταση γίνει επικίνδυνη.

Στις δε υψηλές ταχύτητες, κινείται σταθερά στην ευθεία που χαράζεις, χωρίς τάσεις κυματισμού. Το μόνο αρνητικό είναι ότι όταν ανεβάζεις πολύ ρυθμούς και “ξεφεύγεις” σε χιλιόμετρα, η κατανάλωση ανεβαίνει αρκετά.

Εν κατακλείδι, το i3 με τον range extender μπορεί να είναι αρκετά ακριβότερο (κατά 10.000 ευρώ περίπου) από το “απλό”, και ίσως να φαίνεται “τσιμπημένο” (όπως κάθε άλλη νέα τεχνολογία άλλωστε). Όμως, τ’ αξίζει. Γιατί, δεν είναι απλά το μέλλον, ούτε ότι ουσιαστικά σου επιτρέπει να κινείσαι… τσάμπα. Αλλά κυρίως επειδή σου δίνει μια γεύση από το μέλλον, όπου θα κινείσαι με μοτέρ απόδοσης άνω του 90%, χωρίς υποχωρήσεις και χωρίς τύψεις για τη ζημιά που προκαλείς στο περιβάλλον…