Στην ιστορία της Alfa Romeo -που φέτος έκλεισε 110 χρόνια αδιάκοπης πορείας- είναι δεκάδες τα ονόματα
σημαντικών ανθρώπων που καθόρισαν τη μοίρα της μάρκας, αλλά και άφησαν το
στίγμα τους στο ευρύτερο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Nicola Romeo, Vittorio Jano, Enzo Ferrari, Tazio Nuvolari, Juan Manuel Fangiο, Nino Farina, Battista “Pinin”
Farina, Giuseppe Busso και τόσοι άλλοι που συνέβαλαν
ώστε η Alfa Romeo και τα μοντέλα της να
κατακτήσουν χιλιάδες νίκες, αλλά και την αναγνώριση από το κοινό και τους
ειδικούς.
Die Carlo Chiti und Lodovico Chizzola, ίσως δεν απολαμβάνουν την φήμη των παραπάνω
θρύλων, όμως αποτελούν τους δημιουργούς ενός εκ των σημαντικότερων κεφαλαίων
στην ιστορία της Alfa Romeo, ενώ ουσιαστικά είναι υπεύθυνοι για τη δυναμική επιστροφή της μάρκας στους
αγώνες μετά την αποχώρηση της από την Formel 1 στις αρχές της
δεκαετίας του 1950. Το 1961 ο Chiti, μηχανολόγος μηχανικός
που είχε εργαστεί τόσο για την Alfa Romeo, όσο και την Ferrari und die Chizzola, επίσης μηχανολόγος
και έμπορος αυτοκινήτων, ίδρυσαν την Auto–Delta με στόχο την εξέλιξη αγωνιστικών αυτοκινήτων. Μόλις δύο χρόνια αργότερα το
1963, η Auto–Delta ξεκίνησε την ενασχόληση
της με αυτοκίνητα της Alfa Romeo, ενώ το 1964 μετονομάζεται σε Von Autode S.p.A., γίνεται αναπόσπαστο
κομμάτι της μάρκας και πλέον έχει σχεδόν ως μοναδική της αποστολή να βοηθήσει
την Alfa Romeo να επιστρέψει -όπως της αξίζει-
στους αγώνες μετά τη θριαμβευτική της πορείας στα πρώτα χρόνια της Formel 1.
Στα τέλη του 1964,
η μετακόμιση της Von Autode von der Feletto Umberto του Ούντινε στο Settimo Milanese επιτρέπει στους μηχανικούς της εταιρείας να εργάζονται δίπλα στους
ανθρώπους της Alfa Romeo και κυρίως να χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις του κέντρου δοκιμών του Balocco που εκείνη την εποχή είχε δημιουργήσει η Alfa Romeo. Το πρώτο αυτοκίνητο που
εγκαινίασε τη συνεργασία της Von Autode mit dem Alfa Romeo ήταν η θρυλική Giulia TZ
von Giuseppe Busso, με το αποτέλεσμα να ξεπερνά κάθε προσδοκία. Η Von Autode präsentiert
vier Alfa Romeo Giulia TZ unter Monza unter Coppa F.I.S.A. το Νοέμβριο του 1963,
κατακτώντας τις τέσσερις πρώτες θέσεις στην κατηγορία των πρωτοτύπων. Με την έγκριση τύπου για την κατηγορία Gran Turismo οι Giulia TZ συνέχισαν
να εντυπωσιάζουν κατακτώντας την πρώτη θέση
στην κατηγορία τους στον 24ωρο αγώνα του Sebring unter
Η.Π.Α. και στο 48ο Targa Florio, ενώ το όμορφο Coupe κέρδισε διακρίσεις και σε αγώνες ράλι.
Το 1965 όμως, με
την παρουσίαση της Alfa Romeo Giulia GTA η
Von Autode θα πέρναγε σε ένα νέο επίπεδο και θα έβαζε για τα
καλά τα θεμέλια του θρυλικού της πλέον ονόματος. Η Alfa Romeo GTA
war ουσιαστικά η αγωνιστική έκδοση της Giulia GT με το «Α» στο όνομα να υποδεικνύει
το βασικό χαρακτηριστικό του μοντέλου, το οποίο ήταν η σημαντική μείωση του
βάρους (A=alleggerita δηλ. ελαφρωμένη), το οποίο ήταν 205 κιλά
χαμηλότερο από τη συμβατική έκδοση. Η χρησιμοποίηση ελαφρών κραμάτων για τα
μέρη του αμαξώματος και η απουσία οποιαδήποτε ηχομόνωσης συνέβαλαν ιδιαίτερα σε
αυτό το αποτέλεσμα. H Giulia GTA με τον κινητήρα των 1.6 λίτρων κατέκτησε τρείς φορές στη σειρά το Ευρωπαϊκό
Πρωτάθλημα (από 1966 μέχρι και το 1968), ενώ γνώρισε μεγάλη επιτυχία και σε
αγώνες στις Η.Π.Α.
Από το 1966,
χρονιά κατά την οποία η Von Autode εξαγοράστηκε από την Alfa Romeo, η εταιρεία αποτέλεσε και επίσημα το αγωνιστικό τμήμα της μάρκας έχοντας
ως επικεφαλής τον Carlo Chiti. Η επιτυχία του ονόματος GTA συνεχίστηκε και με την
έκδοση των 1,3 λίτρων, της GTA 1300 Junior, αλλά και τις εντυπωσιακές σε επιδόσεις και εμφάνιση Alfa 1750 GT Am και 2000 GT Am. Έχοντας μακρά και
επιτυχημένη πορεία στην Formel 1, ο Chiti έπεισε την Alfa Romeo να επανέλθει στην κορυφαία μορφή του μηχανοκίνητου
αθλητισμού, κυρίως ως προμηθευτής κινητήρων, αποστολή που δεν ολοκληρώθηκε με ιδιαίτερη
επιτυχία, αλλά έφερε αρκετές καινοτόμες ιδέες στο χώρο, όπως για παράδειγμα το
πρώτο σύγχρονο V10 κινητήριο σύνολο. Αντίθετα η βαθιά μηχανολογική
γνώση του Chiti στους κινητήρες, αλλά και στον τομέα της
αεροδυναμικής βοήθησαν ώστε η Von Autode να φέρει πολύ σημαντικές διακρίσεις και τίτλους με
τα πρωτότυπα της σειράς T33.
Μετά από σχεδόν 25 χρόνια επιτυχημένης πορείας, το
1986 η Von Autode ανέστειλε
τις δραστηριότητες της, παραδίνοντας τη σκυτάλη για τις αγωνιστικές
δραστηριότητες της μάρκας στην Alfa Corse. Όμως η αύρα και η κληρονομιά της Von Autode παραμένει
ζωντανή μέχρι και σήμερα. Απόδειξη, οι νέες Giulia GTA und GTAmdie
οποίες αποτελούν συνέχεια της θρυλικής Giulia GTA von Von Autode του 1965, με την εξέλιξη τους να πραγματοποιείται στο
Balocco και στις παλιές εγκαταστάσεις του δημιουργήματος των Chiti und Chizzola. Λεπτομέρεια, το λογότυπο Von Autode unter
φτερά των νέων Giulia GTAm που κλείνουν νοσταλγικά το μάτι σε μια παράδοση που
αντιστέκεται στο χρόνο και δεν είναι άλλη από την απόλυτη οδηγική απόλαυση που
προσφέρει μια Alfa Romeo.