«Θέλουμε να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο δράσης, που απαντάει στις σύγχρονες προκλήσεις και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα», προανήγγειλε ο Επίτροπος για τον Τουρισμό και των Βιώσιμων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Απόστολος Τζιτζικώστας για το μέλλον της ευρωπαϊκής Automobilbranche, μιλώντας στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ που διεξάγεται στο στο Νταβός της Ελβετίας.
Ειδικότερα, στη συζήτηση για το Μέλλον της Ηλεκτροκίνησης, κατά τη δεύτερη μέρα του Φόρουμ, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε την κρισιμότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Ευρώπη, τόσο οικονομικά, αφού αντιπροσωπεύει πάνω από το 7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, όσο και κοινωνικά, αφού στον κλάδο απασχολούνται πάνω από 13 εκατομμύρια εργαζόμενοι.
«Το ευρωπαϊκό συμφέρον είναι ξεκάθαρα να προστατεύσουμε την αυτοκινητοβιομηχανία», είπε και προσέθεσε: «Θέλουμε να διασφαλίσουμε το μέλλον της. Ο κόσμος όμως αλλάζει και πρέπει να προσαρμοστούμε στις αλλαγές για να συνεχίσει η ΕΕ να κατέχει ηγετική θέση τόσο στην αυτοκινητοβιομηχανία όσο και στον παγκόσμιο αγώνα κατά της κλιματικής κρίσης. Δεν είμαστε οι μόνοι στον κόσμο που μεταβαίνουμε σε οχήματα μηδενικών εκπομπών. Υπάρχουν στόχοι για σταδιακά υψηλότερα μερίδια ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Η μετάβαση σε καθαρότερα οχήματα είναι αναπόφευκτη. Όσο πιο γρήγορα την πετύχουμε τόσο πιο ανταγωνιστικοί θα γίνουμε».
Σημείωσε, δε, ότι «η πρόκληση είναι πολύ μεγάλη και τα εμπόδια επίσης πολλά», υπογραμμίζοντας ότι «έχουμε όμως συγκεκριμένους στόχους και ήδη κάνουμε πρόοδο, κάνουμε βήματα όπως με τη νέα νομοθεσία για τους πράσινους εταιρικούς στόλους, τον νέο κανονισμό για τις μπαταρίες, τον νόμο για μηδενικές καθαρές εκπομπές για τη βιομηχανία, τον νόμο για τις πρώτες ύλες, το σχέδιο δράσης για τα δίκτυα και το σχέδιο βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον κλάδο».
«Πιστεύω πραγματικά ότι οι κοινές αυτές πρωτοβουλίες είναι ικανές να δημιουργήσουν ευνοϊκές συνθήκες για τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στη νέα εποχή, αλλά και να συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της», είπε.
Για την ηλεκτροκίνηση
Αναφερόμενος στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης στις δυο σημαντικές κατηγορίες οχημάτων και στις πολιτικές της ΕΕ, ο Επίτροπος επισήμανε ότι είναι καίριας σημασίας τα ηλεκτρικά ελαφρά οχήματα να γίνουν πιο οικονομικά και ήδη εντός του έτους θα κυκλοφορήσουν στην αγορά τα πρώτα ευρωπαϊκά οχήματα κάτω των 25.000 ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη επεξεργάζεται νομοθετική πρόταση για την υιοθέτηση κινήτρων ειδικά για τα εταιρικά οχήματα μηδενικών εκπομπών. Για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα στόχος είναι τα οχήματα μηδενικών εκπομπών να ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές ανάγκες των φορέων εκμετάλλευσης με ανταγωνιστικό κόστος έναντι των παραδοσιακών ντιζελοκίνητων.
«Σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας, «η πρόοδος προς αυτή την κατεύθυνση συμβαίνει ήδη γρήγορα. Για παράδειγμα, ένα στα τρία νέα αστικά λεωφορεία που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ το 2024 ήταν ηλεκτρικά» και προσέθεσε: «Τώρα πρέπει να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες και για την ανάπτυξη φορτηγών και πούλμαν μεγάλων αποστάσεων μηδενικών εκπομπών. Και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να το πετύχουμε, όπως για παράδειγμα η οδηγία για το ευρωπαϊκό σήμα τέλους κυκλοφορίας, η προτεινόμενη αναθεώρηση της οδηγίας για το βάρος και τις διαστάσεις των οχημάτων και η προτεινόμενη αναθεώρηση της οδηγίας για τη φορολογία της ενέργειας».
Ο Επίτροπος σημείωσε ότι «χρειαζόμαστε επαρκείς υποδομές επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού για να εξυπηρετήσουμε τον αυξανόμενο αριθμό οχημάτων μηδενικών εκπομπών στους ευρωπαϊκούς δρόμους» και ότι «στα ελαφρά οχήματα, η ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης προχωράει πιο γρήγορα από την παραγωγή των οχημάτων και προσπαθούμε να βοηθήσουμε την καλύτερη κατανομή των υποδομών σε όλη την ΕΕ». Ωστόσο, συνέχισε, πρέπει να γίνουν πιο γρήγορα βήματα στις υποδομές για τα βαρέα οχήματα και γι’ αυτό προβλέπεται να διατεθεί επιπλέον χρηματοδότηση περίπου ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, η οποία έρχεται να προστεθεί στα 1,2 δισ. ευρώ που ήδη έχουν δεσμευτεί για τις υποδομές επαναφόρτισης από το 2022».
«Είναι όμως αναγκαίο να υιοθετηθούν αντίστοιχες πολιτικές κινήτρων και από τα κράτη μέλη, όπως για παράδειγμα στη φορολογική μεταχείριση των ηλεκτρικών οχημάτων», είπε.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε ότι στις 30 Ιανουαρίου αρχίζει ο στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, με τον Έλληνα Επίτροπο, Απόστολο Τζιτζικώστα, να αναλαμβάνει την κατάρτιση του σχεδίου δράσης της Κομισιόν για τον κλάδο. «Θέλουμε να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο δράσης, που απαντάει στις σύγχρονες προκλήσεις και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της σημαντικής αυτής βιομηχανίας για την Ευρώπη», δήλωσε σχετικά ο Επίτροπος.
Συναντήσεις
Στο περιθώριο του Φόρουμ ο κ. Τζιτζικώστας είχε συναντήσεις και επαφές με μια σειρά από αξιωματούχους και εκπροσώπους φορέων των κλάδων της αυτοκινητοβιομηχανίας και του τουρισμού. Μεταξύ αυτών με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, τον υπουργό Τουρισμού της Σαουδικής Αραβίας, Ahmed Al Khateeb, τον επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, Fatih Birol, τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Volvo Cars» Jim Rowan, την αντιπρόεδρο της «BP» Giulia Chierchia, καθώς και με στελέχη του τουρισμού, αεροπορικών εταιρειών και αυτοκινητοβιομηχανιών από όλο τον κόσμο.