Ο πρώην αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς, ο οποίος θεωρείται ο εμπνευστής και ο αρχιτέκτονας της ενεργειακής μετάβασης, επιτίθεται στην ευρωπαϊκή Automobilbranche. Παράλληλα στοχοποιεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις αστοχίες της πράσινης συμφωνίας.
Ειδικότερα, ο Φρανς Τίμερμανς, ο πατέρας της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επανέρχεται για να μιλήσει για το «δημιούργημα» του, το οποίο, όπως υποστηρίζει, απειλείται από τις οικονομικές στρεβλώσεις που μέχρι τώρα ευνοούσαν τους «πλούσιους ».
Σύμφωνα με τον πρώην αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος παραιτήθηκε τον Αύγουστο του 2023 για να γίνει βουλευτής στην πατρίδα του, την Ολλανδία, μέχρι τώρα οι επιδοτήσεις και τα γενναιόδωρα μπόνους που διέθεταν οι Βρυξέλλες και οι χώρες της Ένωσης κατέληγαν στους πλούσιους «πρώτους χρήστες», δηλαδή στους πρώτους χρήστες ηλεκτρικής ενέργειας, ηλιακών συλλεκτών και νέων συστημάτων θέρμανσης. Μια ανισορροπία που θα πρέπει τώρα να αποκατασταθεί μέσω φόρων. «Χρειαζόμαστε τους πλούσιους να βοηθήσουν τους φτωχούς», προτρέπει ο Τίμερμανς στις σελίδες των Financial Times, επισημαίνοντας το αυξανόμενο κόστος ζωής και τα έξοδα για λογαριασμούς, καύσιμα, τρόφιμα που αντιμετωπίζει καθημερινά το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
Φορολογείστε τους πλούσιους
Έτσι, για το 63χρονο μέλος του Εργατικού Κόμματος-Πράσινη Αριστερά, τον αρχιτέκτονα μιας κοσμογονικής αλλαγής που εγκαταλείφθηκε ακριβώς την κρίσιμη στιγμή, το πρόβλημα δεν βρίσκεται στο σύστημα που θα οδηγήσει στην εγκατάλειψη των θερμικών κινητήρων το 2035, αλλά στην εφαρμογή του. Γι’ αυτό, σύμφωνα με τον Τίμερμανς, οι ίδιες οι κυβερνήσεις θα πρέπει τώρα «να δώσουν στήριξη στους φτωχότερους, για να καταπνίξουν την αυξανόμενη υποστήριξη προς τα «ανέντιμα» ριζοσπαστικά δεξιά κόμματα που υπόσχονται εύκολες λύσεις».
Για να πετύχει η μετάβαση, απαιτείται επομένως «ένα στοιχείο αλληλεγγύης», κατά το πρότυπο του «φορολογικού συστήματος, με τους πλούσιους να πληρώνουν περισσότερα». Εν ολίγοις, μέχρι στιγμής οι «άνθρωποι που δεν το είχαν πραγματικά ανάγκη» έχουν επωφεληθεί από το δημόσιο χρήμα. Και οι οποίοι τώρα, ενώ ασπάζονται τις πράσινες πεποιθήσεις, συνεχίζουν να ζουν με «υψηλό αποτύπωμα άνθρακα και καταναλωτικές συνήθειες». Το αντίθετο από τη λιγότερο εύπορη τάξη, η οποία «μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα από ανάγκη και όχι επειδή έχει ενστερνιστεί την ιδέα».
«Οι κατασκευαστές κοιμούνται εδώ και 10 χρόνια»
Όσον αφορά τις εκκλήσεις για αναθεώρηση του προγράμματος για την πορεία προς το 2035, ο Timmermans πιστεύει ότι η ευρωπαϊκή πολιτική πρέπει να πυροβολήσει ευθέως, απορρίπτοντας τα σχόλια των κατασκευαστών (όπως και ο συμπατριώτης και διάδοχός του Wopke Hoekstra). «Η αυτοκινητοβιομηχανία κοιμόταν για 10 χρόνια, ενώ η Κίνα και η Κορέα ανακάλυπταν εκ νέου την ηλεκτρική κινητικότητα. Τώρα διαμαρτύρεται, λέγοντας ότι ο τρόπος για να ανταγωνιστεί είναι να επιβραδύνει τη μετάβαση…. Οι Κινέζοι θα μονοπωλήσουν την αγορά». Λόγοι που δεν έχουν ακόμη αποδειχθεί και που θα κάνουν τις αυτοκινητικές ενώσεις να χοροπηδήσουν στις καρέκλες τους. Τούτων δοθέντων, ο Τίμερμανς αναγνωρίζει τουλάχιστον ότι η πολιτική δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει την επέκταση των υποδομών της ηλεκτρονικής κινητικότητας: μια σοβαρή ευθύνη, που χρεώνεται εν μέσω μιας «βιομηχανικής επανάστασης που ταξιδεύει με ταχύτητα τρεις ή τέσσερις φορές μεγαλύτερη από αυτή που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα».