Αυτό που συμβαίνει με τη Volvo, ίσως να μην έχει προηγούμενο. Εντάξει, πάντα έφτιαχνε καλά αυτοκίνητα, όμως, από ένα σημείο και μετά, τα κάνει… wow! Από το επιβλητικό XC90, στο μικρότερο XC40die Prämie und die Entwurf έχουν κάνει “Revolution“. Έτσι, λοιπόν, όταν μιλάμε για τη Flaggschiff της μαρκας, το S90, το οποίο έχω στα χέρια μου, η λέξη “πολυτέλεια“, ίσως είναι λίγη για να περιγράψει τη χλιδή μέσα στην οποία σε βάζει η σουηδική limo.
Βλέποντας τα σφυριά που είναι σχεδιασμένα στα led μέσα στα μπροστινά φανάρια του S90, ευθεία παραπομπή στο σφυρί του μυθικού ήρωα Θωρ, αναρωτιέσαι: Θα ήταν αυτή η λιμουζίνα του Θωρ; Το όλο μέγεθος, η επιβλητική και ταυτόχρονα ελκυστική συνολική παρουσία του S90, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αμφισβήτηση: Σίγουρα, ναι. Και, σίγουρα, ο Λόκι θα την… επιβουλευόταν! Πολύ δε περισσότερο, όταν το συγκεκριμένο μοντέλο εισάγει στη ζωή μας τεχνολογίες όπως η ημιαυτόνομη οδήγηση.
Ας το δεχτούμε: Το S90 ήρθε για να “παίξει” σε μια κατηγορία, στην οποία οι Γερμανοί (BMW- Audi- Mercedes) είναι σχεδόν… παντοκράτορες. Για να καταφέρει να ξεχωρίσει, κερδίζοντάς τους σε πρεστίζ, άνεση, ασφάλεια und Technologie, αλλά και “κλέβοντας” το dedicated, αυστηρό και μάλλον συντηρητικό κοινό που αγοράζει τα premium sedans, θα χρειαζόταν ένα… Wunder.
Ε, λοιπόν, όταν ο νέος ιδιοκτήτης της Volvo, είπε στους Σουηδούς εκείνο το περίφημο “ό,τι θέλετε θα το έχετε, δεν θα μπλεχτώ στη δουλειά σας, απλά κάντε αυτό που ξέρετε και φτιάξτε καλύτερα αυτοκίνητα από τους Γερμανούς” (ή κάπως έτσι, τέλος πάντων), φαίνεται πως ήξερε τι έκανε. Ο… Θωρ έκανε το θαύμα του und die S90 είναι ένα αυτοκίνητο που δεν έχει να ζηλέψει από τον ανταγωνισμό. Ίσως ο ανταγωνισμός να χρειάζεται να του ρίξει μια ματιά.
Στο προκείμενο: Στα χέρια μου έχω το S90 D5 AWD, mit dem δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα von 235 ίππων (στις 4.000 σ.α.λ.) και των 480 Nm ροπής (από τις μόλις 1.750 σ.α.λ.). Η Verschieben μεταδίδεται στους 4 θηριώδεις (255/35/20!!!) τροχούς, μέσω ενός αυτόματου geartronic κιβωτίου οκτώ σχέσεων. Ας αρχίσουμε… ανάποδα λοιπόν: Το S90 θα έπρεπε να είναι ένας αργοκίνητος, ενεργοβόρος δεινόσαυρος με καλή ποιότητα κύλισης. Αμ δε!
Die Leistung von σουηδικού μοντέλου θυμίζουν hot hatch και ο τρόπος με τον οποίο επιταχύνει, ιδιαίτερα όταν είναι “γυρισμένο” στη λειτουργία “Sport” (Dynamic), είναι εντυπωσιακός. Από στάση, με τη βοήθεια της πολύ καλής τετρακίνησης, Abgerufen von και επιταχύνει χωρίς να “κουραστεί” (0-100 χ.α.ω. σε 7 δευτερόλεπτα) μέχρι να πλησιάσει την τελική του (240 χ.α.ω). Στις δε ρεπρίζ, ειναι επίσης εντυπωσιακό, λόγω και του άριστου κιβωτίου, παρότι είναι εστιασμένο στις ομαλές αλλαγές, κάνει γρήγορες αλλαγές χωρίς δισταγμούς και μπερδέματα. Εάν σε αυτά προσθέσεις και την τρομερή ηχομόνωση, θα διαπιστώσεις πως… μαζεύει χιλιόμετρα χωρίς να το καταλαβαίνεις. Δυνατό, όπως ο Θωρ!
Αυτό που είναι εντυπωσιακό(τερο) βέβαια, είναι η sein Verhalten im Straßenverkehr. Η τετρακίνηση λειτουργεί υποδειγματικά σε όλες τις συνθήκες και θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να σου δείξει έναν άλλο Zeichen πέρα από τον φιλικό και ουδέτερο. Περίμενα ένα αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους και προσανατολισμού sein υποστροφικό, αλλά διαψεύστηκα. Το S90, ακόμα και στο βρεγμένο ist υποδειγματικά ουδέτερο, κρατώντας τις γραμμές που του χαράζω και δείχνοντας διατεθειμένο να συγχωρήσει ακόμα και λάθη. Το πλέον ευτυχές, είναι το γεγονός ότι ο γνώστης, μπορεί να “ξεκλειδώσει” κρυμμένες αρετές του S90, παίζοντας, υπό συνθήκες, με την ουρά του! Οι δε Neigungen είναι άγνωστη λέξη, ενώ τα Bremsen ανταποκρίνονται άριστα στη δουλειά που έχουν επιφορτιστεί.
Αρκετά με αυτά όμως. Πώς τα πάει, αλήθεια, το S90 στον χώρο για τον οποίο δημιουργήθηκε; Πόσο εύκολα μπορεί να παρεισφρήσει στα “σαλόνια” ενός πιο “ελίτ” αγοραστικού κοινού; Ας τα δούμε ένα προς ένα: Extern, οι αρμονικές γραμμές στο τριών όγκων αμάξωμα, παντρεμένες με τολμηρά στοιχεία και λεπτομέρειες, όπως η ευμεγέθης μάσκα, δίνουν την απαραίτητη επιβλητικότητα, στην οποία βοηθά, όπως και να το κάνει κανείς, το μήκος των πέντε μέτρων και τα αυξημένα μετατρόχια.
Στο εσωτερικό, τα πράγματα είναι ακόμα πιο… first class. Το σαλόνι, είναι ο… ορισμός της λέξης. Το, εξαιρετικής ποιότητας, μπεζ δέρμα κυριαρχεί παντού, από τα αναπαυτικά καθίσματα, μέχρι τις πόρτες και το κεντρικό τούνελ συνδυαζόμενο αρμονικά με το μαύρο του τιμονιού και του ταμπλό, αλλά και τη λωρίδα ξύλου που διαπερνά τα κεντρικά σημεία του εσωτερικού. Η καλαισθησία, η χρηστικότητα und die υπέρμετρη αίσθηση πολυτέλειας είναι αυτονόητη.
Die Schweden έχουν καταφέρει να δώσουν έναν κοινό χαρακτήρα στα εσωτερικά των μοντέλων τους. Έτσι, ο οδηγός δεν αισθάνεται άβολα, καθώς συναντά πολλές ομοιότητες με το “αδελφάκι“, XC90. Γεγονός που σημαίνει η μεγάλη –εννέα ιντσών– κάθετη οθόνη, σαν ευμεγέθες τάμπλετ στο κέντρο του ταμπλό, όπου συγκεντρώνονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου, καθώς και το εκπληκτικό ηχοσύστημα, με ελάχιστους διακόπτες από κάτω του. Εύφημη μνεία αξίζει και ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων, ο οποίος, εκτός από καλαίσθητος, είναι και πολύ λειτουργικός, όπως και οτιδήποτε άλλωστε στο S90, αλλά και ο σμαραγδένιος περιστροφικός διακόπτης με τον οποίο παίρνει ζωή ο κινητήρας.
Και επειδή πρόκειται για λιμουζίνα, οι χώροι και η πολυτέλεια για τους Fondpassagiere είναι το ζητούμενο. Το αυξημένο μεταξόνιο, στα 2.941 χλστ. προσφέρει άφθονο χώρο για τη μετακίνηση τεσσάρων επιβατών -ο πέμπτος θα πρέπει να κάνει μια ελαφρά παραχώρηση, λόγω του ψηλού τούνελ μετάδοσης– όσο ψηλοί ή… φαρδείς και αν είναι. Οι Fondpassagiere έχουν πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες άνεσης και διασκέδασης (υπάρχει και διζωνικός κλιματισμός γι’ αυτούς), ώστε να απολαύσουν ανενόχλητοι την hervorragende Walzqualität und die Schalldämmung από την εξωτερική… ζούγκλα, όποιες και αν είναι οι συνθήκες κύλισης. Το S90 έχει τόσο καλή ποιότητα κύλισης, που ούτε και οι θηριώδεις 20άρες δεν “ακούγονται” και δεν θα κάνουν τους επιβάτες να δυσανασχετήσουν στις ανωμαλίες της άθλιας ελληνικής ασφάλτου, παρά κάποιες αναπηδήσεις που διαπιστώσαμε στις… υπερβολικές εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Γενικότερα, η ποιότητα συναρμογής και κύλισηςsowie die υλικά είναι υπεράνω οποιασδήποτε κριτικής.
Έτσι, οι επιβάτες μπορούν να κάθονται σταυροπόδι και να συζητούν, πίνοντας τον καφέ τους, τον οποίο ακουμπούν στο μεσαίο τραπεζάκι των πίσω καθισμάτων. Ίσως τελικά να μην πρέπει, όταν αναφερόμαστε στο Innerhalb του S90, να μιλάμε για Wohnstube, αλλά για… προεδρική σουίτα! Φυσικά, το S90 διαθέτει επαρκέστατο χώρο αποσκευών (500 λίτρα), με λειτουργία εύκολου ανοίγματος/κλεισίματος με το κούνημα του ποδιού κάτω από το πίσω μέρος του οχήματος και κουμπιού στο πορτ μπαγκάζ. Θα μπορούσε, ωστόσο, να έχει χαμηλότερο κατώφλι φόρτωσης, αλλά, για να είμαστε ειλικρινείς: Ποιος νοιάζεται, όταν έχει τόσες αρετές ξεδιπλωμένες μπροστά του;
Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Καλή η άνεση και η χλιδή, αλλά υπάρχει κάτι άλλο, εντυπωσιακότερο, που φέρνει το Volvo S90. Πρόκειται για την τεχνολογία ημιαυτόνομης οδήγησης, που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ταξιδεύει μόνο του! Ο οδηγός επιλέγει το Pilot Assist und die Abstandsregeltempomat και το S90 παίρνει το… τιμόνι. Με το ραντάρ του, ακολουθεί το εμπρός αυτοκίνητο, διατηρώντας την απόσταση και ταχύτητα ασφαλείας.
Sicher, die Erleben Sie του να κάθεσαι στη θέση του οδηγού και να παρακολουθείς το Volvo να στρίβει, επιταχύνει και φρενάρει χωρίς την παρέμβασή σου είναι πρωτόγνωρη. Η erstes Mal, σε βεβαιώνω, είναι… σκιαχτική, αλλά μόλις περάσει λίγη ώρα, απολαμβάνεις τη ματιά στο μέλλον των μετακινήσεων και ίσως δυσανασχετήσεις που μετά από 15 δευτερόλεπτα το S90 σου ζητά να βάλεις τα χέρια σου στο τιμόνι, θυμίζοντάς σου ότι -τουλάχιστον προς το παρόν- τον έλεγχο έχεις εσύ, υπό όλες τις συνθήκες.
Zusammenfassend, το υπερπολυτελές μοντέλο της Volvo, διατίθεται με τρεις διαφορετικές επιλογές κινητήρων πετρελαίου, τρεις βενζίνης und eine Plug-In υβριδική, ενώ σε αυτή τη δοκιμής μας, η Verbrauch mit dem πόδι στο πάτωμα κινήθηκε περίπου στα 8 lt/100 km, ενώ σε νορμάλ ρυθμούς στην πόλη, μπορεί να μην πιάσαμε τα 4,8 που δίνει η Volvo, αλλά δεν κινηθήκαμε πολύ πάνω από τα 7. Με την πληθωρική εμφάνιση, την ποιότητα, την “παράδοση” της Volvo στην ασφάλεια, τον ευχάριστο χαρακτήρα και την τεχνολογία και σχεδίαση που φέρει πάνω του το S90, το γεγονός ότι κινείται -στις βασικές του εκδόσεις- περίπου 10.000 ευρώ φθηνότερα από τον βασικό ανταγωνισμό στην κατηγορία των premium sedansdie σουηδικό μοντέλο δείχνει ικανό να δώσει τη… σφυριά του Θωρ στις πωλήσεις, αφού δεν έχει να ζηλέψει τίποτα, από κανέναν. Τουναντίον, έχει να περηφανεύεται ότι παντρεύει το κλασικό, το πολυτελές και το στιλάτο, με το σύγχρονο, το πρωτοποριακό και το τεχνολογικά εξελιγμένο.
TECHNISCHE MERKMALE
MOTOR 2.0D
Καύσιμο Πετρέλαιο
Χωρητικότητα(κ.εκ.) 1.969
Κύλινδροι 4/ σε σειρά
Βαλβίδες 16
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) 235/4000
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) 480/1750-2500
Θέση κινητήρα Εμπρός, εγκάρσια
Τροφοδοσία Common Rail, υπερτροφοδότηση
Εκκεντροφόροι 2EEK
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) 82,0 x 93,2
Σχέση συμπίεσης 15,8:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω Διάταξη με άνω και κάτω συνδέσμους
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΙΜΟΝΙ
Σύστημα Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτρική
Στροφές τιμονιού 2,8
Διάμετρος στροφής(μέτρα) 11,4
TRANSMISSION
Κίνηση Στους 4 τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο 8 σχέσεων
ΤΡΟΧΟΙ
Διάσταση 255/35/20
Υλικό Αλουμίνιο
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) 4963x1879x1443
Μεταξόνιο(χλστ.) 2941
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) 1628
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) 1629
Βάρος(κιλά) 1809
Χώρος αποσκευών(λίτρα) 500
EPIDOSIS
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) 3,9
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) 8,1
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) 11,4
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) 230
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.)
Μέση τιμή κατασκευαστή 4,8
Αυτονομία(χλμ.) 668
Ρεζερβουάρ(λίτρα) 55
Εκπομπή CO2 116
ΤΙΜΗ(ευρώ)
Βασικής (2λιτρης πετρέλαιο, τετρακίνητης) έκδοσης 57.312