TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 356
Η 356, ήταν η αρχή της Porsche, ενός κατασκευαστή που έμελε να γίνει ένας απο τους πλέον εμβληματικούς και πρωτοπόρους στο χώρο του αυτοκινήτου, στο πέρασμα των δεκαετιών. Στο σημερινό αφιέρωμα, θα ταξιδέψουμε στο χρόνο, παρέα με το φωτογραφικό υλικό απο το αρχείο του Porsche Museum (το οποίο ευχαριστούμε θερμά για τη πολύτιμη συνεισφορά του).
Το ταξίδι της Porsche, ξεκινά με τη 356, το έτος 1948, στην Αυστρία. Η αρχική ονομασία της σημερινής Porsche, ήταν Porsche Konstruktionen GesmbH (τα έτη 1948-1949) και έπειτα ονομάστηκε Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, όταν η έδρα της εταιρείας μεταφέρθηκε στο Zuffenhausen, στα περίχωρα της Στουτγάρδης, όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα.
Η αρχή της Porsche
Πρίν το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Porsche σχεδίασε και κατασκεύασε 3 Type 64 αυτοκίνητα για έναν αγώνα το 1939, απο το Βερολίνο στη Ρώμη, που τελικά ακυρώθηκε. Το 1948, το πρωτότυπο της 356, με το κινητήρα στο κέντρο και το σωληνωτό πλαίσιο, η γνωστή “No. 1”, είχε ολοκληρωθεί.
Η 356, είναι δημιούργημα του Ferdinand “Ferry” Porsche (γιου του Ferdinand Porsche, ιδρυτή της γερμανικής εταιρείας), ο οποίος ίδρυσε την αυστριακή εταιρεία μαζί με την αδερφή του, Louise Porsche. Όπως και το “ξαδερφάκι” της, η 356 ήταν εφοδιασμένη με ένα τετρακύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα, τοποθετημένο στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Το σασί της 356, δημιούργημα του Erwin Komenda, ήταν ένα ολοκαίνουργιο σχέδιο, με μερικά εξαρτήματα να προέρχονται απο την Volkswagen, στις αρχές. Το όραμα του Ferry Porsche, ήταν ένα μικρών διαστάσεων, ελαφρύ αυτοκίνητο, με έναν σχετικά ισχυρό κινητήρα (όπως δήλωσε στο περιοδικό “Panorama” του Porsche Club America το 1972), γεγονός που θα το έκανε διασκεδαστικό στην οδήγηση, εν αντιθέση με τα ογκώδη, βαριά και πολύ ισχυρά αυτοκίνητα, των Alfa Romeo και BMW, που είχε ως τότε.
O Otto Huslein, υπεύθυνος του εργοστασίου, στο τιμόνι της “No. 1”
Η πρώτη 356, πήρε άδεια κυκλοφορίας στην Αυστρία, στις 8 Ιουνίου του 1948 και συμμετείχε σε έναν αγώνα στο Innsbruck, όπου και πήρε τη 1η θέση στη κατηγορία της. Στο πέρασμα της δεκαετίας του ’50, η Porsche ανασχεδίαζε τη 356, με γνώμονα τη βελτίωση των επιδόσεων της και μοιραζόταν διαρκώς όλο και λιγότερα μέρη της με τη Volkswagen. Τις χρονιές 1948 και 1949, όπου η παραγωγή λάμβανε χώρα στο μικρό εργοστάσιο του Gmünd της Αυστρίας, οι 356 ήταν κατασκευασμένες απο αλουμίνιο, ενώ όταν η έδρα μεταφέρθηκε στο Zuffenhausen το 1950, άρχισαν να κατασκευάζονται απο μέταλλο. Τα λίγα πρώτα αυτοκίνητα, έμειναν γνωστά ως “prototypes”. Στη Γερμανία, τη κατασκευή ανέλαβε η εταιρεία “Reutter”, την οποία η Porsche εξαγόρασε το 1963. Η εταιρεία, διατήρησε το κομμάτι της κατασκευής των καθισμάτων και μετονομάστηκε σε “Recaro”.
Η αρχή της κατασκευής των 356, δεν έγινε ευρέως αντιληπτή, με εξαίρεση ένα μικρό αριθμό φίλων των αγώνων αυτοκινήτου, με τις πρώτες 356 να πωλούνται κυρίως στην Αυστρία και τη Γερμανία. Η Porsche χρειάστηκε 2 χρόνια, απο την “No. 1” το 1948 μέχρι και το 1950, να κατασκευάσει τις πρώτες 50 αντίτυπα της 356. Στις αρχές της δεκαετίας του ’50, η 356 είχε ήδη αποκτήσει τη φήμη της και στις δύο μεριές του Ατλαντικού, για την αεροδυναμική της, την οδηγική της συμπεριφορά και την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής της. Καθοριστικός ήταν ο ρόλος της πολύ σημαντικής νίκης της 356/2-063 στον αγώνα του Le Mans το 1951 (πατήστε εδώ για να διαβάσετε για την ιστορία της συγκεκριμένης 356). Ήταν πολύ συνηθισμένο, οι κάτοχοι των 356 να συμμετάσχουν με τα αυτοκίνητα τους σε αγώνες, πέραν απο το να τα οδηγούν στο δρόμο. Στα τέλη του 1954, η Porsche παρουσίασε τον νέο αγωνιστικό κινητήρα “Carrera”, με 4 εκκεντροφόρους, ένα κινητήρα που τοποθετούνταν μόνο στα αυτοκίνητα της Porsche. Η συνεχώς αυξανόμενη επιτυχία στους αγωνιστικούς θεσμούς στους οποίους συμμετείχε, έφερε τον αριθμό των παραγγελιών στις 10.000+ αυτοκίνητα, το 1964. Με το τέλος της παραγωγής της 356, στα τέλη του 1965 – αρχές του 1966, η Porsche είχε κατασκευάσει συνολικά 76.313 356.
H 356 είχε 4 χαρακτηριστικές σειρές, την original “pre-A” (7.627 αυτοκίνητα, στα έτη 1948-1955), την 356 Α (21.045 αυτοκίνητα, στα έτη 1955-1959), την 356 Β (30.963 αυτοκίνητα, στα έτη 1959-1963) και την 356 C (16.678 αυτοκίνητα, στα έτη 1963-1965/66), χωρίζοντας τα μοντέλα σε εκάστοτε κατηγορίες, όποτε γινόταν κάποια έντονη διαφοροποίηση. Τα Coupe και Cabriolet μέχρι και το 1955 είναι εύκολα διακριτά απο τα χωριστά σε δύο παράθυρα (απο το 1948 έως το 1952) ή σε σχήμα V (με τη γωνία στο κέντρο του, απο το 1953 έως 1955) εμπρός παρμπρίζ τους. Στα τέλη του 1955, παρουσιάστηκε η 356 Α, με το κυρτό εμπρός παρμπρίζ της. Η 356 Α, ήταν η πρώτη έκδοση της 356, με τη δυνατότητα επιλογής του κινητήρα Carrera, ως έξτρα. Στα τέλη του 1959, έκανε την εμφάνιση της η Τ5 356 Β, ακολοθούμενη απο την επανασχεδιασμένη Τ6 356 Β το 1962. Η τελευταία εκδοχή της, ήρθε το 1963 με την 356 C, η οποία ήταν σχεδόν ίδια με την Β, με σημαντική διαφορά την αντικατάσταση των ταμπούρων στα φρένα, με δισκόπλακες.
Πριν την ολοκλήρωση της παραγωγής της 356, η Porsche είχε εξελίξει μία πιο υψηλόστροφη έκδοση του τετρακύλινδρου 616/36 κινητήρα της 356, τον οποίο τοποθέτησε στην νέα 912, η οποία μπήκε στη παραγωγή τον Απρίλιο του 1965. Παρόλο που η 912 χρησιμοποιούσε αρκετά μέρη προερχόμενα απο την 356, η Porsche δε σκόπευε να αντικαταστήσει την 356, με την 912.
Ο αντικαταστάτης της 356, ο οποίος θα συνέχιζε την προώθηση και προβολή του ονόματος της Porsche, ήταν η 901, έπειτα 911. Η 912, ήταν μία “βασική έκδοση” της 911, με τιμή 17.500 γερμανικά μάρκα (όσο κόστιζε η 356 1600 SC), ενώ η πιο σύνθετη, ισχυρή και εξακύλινδρη 911, κόστιζε πάνω απο 50% παραπάνω. Η Porsche πούλησε σχεδόν 33.000 912, εφοδιασμένες με τον Type 616 κινητήρα, που είχε τόσο μεγάλη επιτυχία για την Porsche, στην εποχή της 356.
Μοντέλα
356 “pre-A” (1948-1955)
Απο τις αρχές στο Gmund με τις 356 των 1100cc, το σχήμα παρέμεινε λίγο πολύ αμετάβλητο. Το 1951, παρουσιάστηκαν οι κινητήρες των 1300 και 1500 κυβικών, με αρκετά αυξημένη ιπποδύναμη. Στα τέλη του 1952, το split-style εμπρός παρμπρίζ αντικαταστάθηκε απο αυτό σε σχήμα “V”. To 1953, η Porsche λάνσαρε την 1300 S ή “Super”, με τον κινητήρα των 1100 κυβικών, να αποσύρεται οριστικά.
Στα τέλη του 1954, ο Max Hoffman, μοναδικός εισαγωγέας της Porsche στην Αμερική, έπεισε την Porsche να κατασκευάσει μία Cabriolet έκδοση της 356, με ελάχιστο εξοπλισμό και ένα cut-down παρμπρίζ.
Προς τα τέλη του κύκλου ζωής των “pre-A” 356, τέλος του 1955 και λίγο πριν τη παρουσίαση της 356 Α, ο Hoffman, θέλοντας να πουλά ένα αυτοκίνητο με όνομα πέρα του ενός σκέτου αριθμού, ζήτησε απο τη Porsche να δώσει και το όνομα “Continental” στις 356, κυρίως για τις ΗΠΑ. Η Ford, κατασκευάστρια εταιρεία της Lincoln Continental, μήνυσε την Porsche, η οποία με τη σειρά της άλλαξε το όνομα σε “European” για μικρό χρονικό διάστημα. Σήμερα, όλες οι πρώτης γενιάς 356, είναι ιδιαίτερα περιζήτητες απο τους συλλέκτες και φίλους της Porsche.
356 Α (1955-1959)
Στα τέλη του 1955, με πολυάριθμες μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές, η Porsche παρουσίασε την 356 Α. Η εσωτερική τεχνική της ονομασία “Type 1”, της έδωσε το όνομα Τ1 μεταξύ των φίλων της μάρκας. Στις ΗΠΑ, 1200 απο τις πρώτες 356 έφεραν την ονομασία “Continental”, ενώ επιπλέον 156 αυτοκίνητα (τα οποία είναι τα σπανιότερα και πιο περιζήτητα), κατασκευασμένα απο το φθινόπωρο του 1955 εως τον Ιανουάριο του 1956, έφεραν την ονομασία Τ1 “European”, πριν αλλάξει σε 356 Α.
Στις αρχές του 1957, μία δεύτερη ανανέωση έλαβε χώρα, γνωστή ως “Type 2” ή Τ2. Η παραγωγή της Speedster έφτασε στο αποκορύφωμα της στα 1.171 αυτοκίνητα το 1957 και έπειτα άρχισε να φθίνει. O πιο συνηθισμένος κινητήρας ήταν ο 1600 τετρακύλινδρος αερόψυκτος boxer, με διπλά καρμπυρατέρ της Zenith, με απόδοση60 ίππους και 110 Nm ροπής.
Μια σπάνια, 356 Α Hardtop, φωτογραφημένη έξω απο το Werk 1 στο Zuffenhausen
356 Β (1960-1963)
Στα τέλη του 1959, σημαντικές σχεδιαστικές και τεχνικές βελτιώσεις, δημιούργησαν την 356 B (την “Type 5” ή Τ5).
Στα μέσα του 1962, η εκδοχή 356 Β, άλλαξε στην Τ6 σχεδιαστική εκδοχή, με διπλές γρύλιες στο πίσω καπό, με το άνοιγμα για το γέμισμα του ρεζερβουάρ να είναι πλέον στο εμπρός δεξί φτερό και με μεγαλύτερο πίσω τζάμι στις Coupe.
H Porsche δεν άλλαξε την ονομασία του μοντέλου καθώς δεν το θεώρησε αναγκαίο λόγω των αλλαγών. Ωστόσο, όταν η Τ6 εφοδιάστηκε με δισκόπλακες αντί ταμπούρα, χωρίς άλλες εμφανής διαφοροποιήσεις, έφερε απλά το όνομα “C” ή “SC”, αν επρόκειτο για την έκδοση με τον πιο ισχυρό κινητήρα.
Το 1961 και 1962, κατασκευάστηκαν 2 μοναδικά “Karmann hardtop” ή “Notchback”. Το μοντέλο του 1961, της σειράς Τ5, ήταν ουσιαστικά μία cabriolet 356 με την προαιρετική μεταλλική οροφή, μόνιμα κολλημένη. Το μοντέλο του 1962, της σειράς Τ6, ως ένα δικό του μοναδικό design. Πίσω, ήταν μερικώς cabriolet, με πλαίσιο παρμπρίζ Τ6 Coupe και μία δική του, μοναδική, hard top οροφή.
356 C (1964-1965/66)
Η τελευταία ανανέωση της 356, ήρθε το 1964, με την 356 C. Το αυτοκίνητο πλέον ήταν εφοδιασμένο με φρένα με δισκόπλακες εμπρός και πίσω, αλλά και τη δυνατότητα επιλογής του κινητήρα “SC” των 95 ίππων, του ισχυρότερου που είχε φτιάξει η Porsche ως τότε. Η παραγωγή της 356 έφτασε στο αποκορύφωμα της το 1964, με 14.151 αυτοκίνητα. Το 1964, ήταν η χρονιά που η Porsche παρουσίασε την πρώτη γενιά της 911.
Η Porsche συνέχισε να πουλά την 356 C στις ΗΠΑ, καθώς η ζήτηση παρέμεινε υψηλή, αφού η ζήτηση στις αρχές της παρουσίασης της 911 (η οποία έμοιαζε πιο βαριά και “πολιτισμένη”), δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλή. Οι τελευταίες δέκα 356 (όλες Cabriolet), συναρμολογήθηκαν και πουλήθηκαν στην ολλανδική αστυνομία, το Μάρτιο του 1966 ως model year 1955.
Αμαξώματα
H 356, ξεκίνησε αποκλειστικά ως Coupe απο το 1948 εως το 1955. Στο πέρασμα του χρόνου, εμφανίστηκαν και άλλες εκδοχές, όπως roadster, convertible, cabriolet και μία πολύ σπάνια, η split-roof. Ο βασικός σχεδιασμός της 356, παρέμεινε απαράλακτος μέχρι και το 1965, με εξελικτικές και πρακτικές διαφοροποιήσεις, παρά facelift και ανασχεδιασμούς.
Το αυτοκίνητο, κατασκευασμένο ως unibody κατασκευή, καθιστά αρκετά δύσκολη την αναπαλαίωση των αυτοκινήτων που βρίσκονταν σε περιοχές με κλίμα πουτα έκανε επιρρεπή στη διάβρωση. Η 356 “Speedster”, που δημιουργήθηκε μετά απο πρόταση του Max Hoffman, είναι απο τις πλέον περιζήτητες εκδοχές της 356 απο τους συλλέκτες. Η Speedster προέκυψε απο την πρόταση του Hoffman προς την Porsche, για τη δημιουργία μίας πιο “Σπαρτιατικής” και ελαφριάς 356 Roadster, η οποία θα είχε απήχηση στην αγορά των ΗΠΑ. Με το χαμηλό, αφαιρούμενο εμπρός παρμπρίζ της (ιδανικό για όσους συμμετείχαν σε αγώνες), τα bucket καθίσματα και τη μικρή αναδιπλούμενη οροφή της, η Speedster έγινε αμέσως αγαπητή, ιδιαίτερα στην Νότια Καλιφόρνια.
Αντικαταστάθηκε στα τέλη του 1958 απο την “Convertible D”. H “D”, είχε ένα ψηλότερο εμπρός παρμπρίζ, που επέτρεπε περισσότερο χώρο για τα κεφάλια των επιβατών με την οροφή κλειστή, roll-up πλαϊνά παράθυρα και πιο άνετα καθίσματα. Την επόμενη χρονιά, η 356 B Roadster, την αντικατέστησε, αλλά η αγάπη του κόσμου για τα open-top σπορ αυτοκίνητα είχε αρχίσει να χάνεται, πράγμα που φάνηκε στη μειωμένη ζήτηση για soft-top 356, στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Ωστόσο, στις αρχές τις δεκαετίας του ’50, οι ανοιχτές 356, ήταν ιδιαίτερα περιζήτητες, καθώς για πολλές χρονιές, αποτελούσαν πάνω απο το 50% του συνόλου της παραγωγής κάθε έτος.
Motor
Οι μηχανικοί της Porsche, σχεδίασαν τον 4κύλινδρο, boxer, αερόψυκτο κινητήρα της 356, βασιζόμενοι στο σχεδιασμό του κινητήρα που είχαν κάνει για το Volkswagen Beetle. Πρόσθεσαν νέες κεφαλές, εκκεντροφόρο, στρόφαλο, πολλαπλή εισαγωγής, πολλαπλή εξαγωγής και διπλά καρμπυρατέρ, με αποτέλεσμα ο κινητήρας της 356 να παράγει παραπάνω απο τη διπλάσια ιπποδύναμη απο αυτόν του Beetle. Η “No. 1” 356, είχε το κινητήρα στο κέντρο, ωστόσο σε όλες τις 356 παραγωγής, ήταν τοποθετημένος πίσω. Ο κινητήρας Carrera, εμφανίστηκε ως επιλογή εξτρά εξοπλισμού το 1955 στην 356 Α και παρέμεινε ως εξτρα, μέχρι το τέλος του κύκλου παραγωγής.
Motorsport
Η 356, τόσο σε σχεδόν εργοστασιακή μορφή, όσο και σε εκτενώς τροποποιημένη, έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία σε θεσμούς rally και αγώνων. Αρκετές 356 τροποποιήθηκαν, με σκοπό τη μείωση του βάρους και τη βελτίωση των επιδόσεων και της οδηγικής συμπεριφοράς για αυτούς τους αγώνες. Μερικά παραδείγματα που ξεχωρίζουν είναι η 356 SL και η 356 A Carrera GT. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, η Porsche συνεργάστηκε με την Abarth, και δημιουργήθηκε η 356 B Carrera GTL Abarth Coupe, η οποία γνώρισε επιτυχίες στους αγώνες στους οποίους συμμετείχε.
Alles in allem
Η 356, πέρα απο ακρογωνιαίος λίθος στην ιστορία και στην επιτυχία της Porsche, δε μπορεί παρά να είναι αγαπητή στους petrolheads.
Ένα retro σχεδιαστικό είδωλο της δεκαετίας του 50, με τεχνολογία και καινοτομίες πολύ μπροστά απο την εποχή της, σε συνδυασμό με τις εντυπωσιακές επιδόσεις και την οδηγική της συμπεριφορά, δε θα μπορούσαν παρά να της αποδόσουν τη σημαντικότητα και την αναγνώριση που έχει σήμερα, ως ενα απο τα αυτοκίνητα-σύμβολα τόσο της εποχής της, όσο και όλης της ιστορίας της αυτοκίνησης στο σύνολο της.
Για αυτό, κάθε πλήρης και σοβαρή συλλογή Porsche, δε μπορεί παρά να περιλαμβάνει μία 356, ασχέτως εκδοχής…