Αυτοκινητοβιομηχανία: Λιγότερες συγχωνεύσεις και εξαγορές – Εστίαση πλέον σε συνεργασίες 

Η συμβουλευτική εταιρεία Bain & Company μέσω της τελευταίας ανάλυσης, σκιαγραφεί τις τάσεις στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας

Το 2022, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας «έπαυσε» τις αναπτυξιακές δραστηριότητες από εξωτερικές δραστηριότητες  (συγχωνεύσεις και εξαγορές), για να ευνοήσει μια προσέγγιση που επικεντρώνεται σε συνεργασίες με άλλους φορείς σε τομείς ιδιαίτερης σημασίας για το μέλλον του.  Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την πέμπτη ετήσια έκθεση της Bain & Company για τις παγκόσμιες δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών, το 2020 κατασκευαστές, προμηθευτές ή άλλες οντότητες στην αλυσίδα εφοδιασμού κινητικότητας πέτυχαν 29 συμφωνίες για συνολικά 20 δισεκατομμύρια δολάρια και, το επόμενο έτος, 64, συνολικής αξίας 53 δισ. δολαρίων (περίπου 49,4 δισ. σε τρέχουσες ισοτιμίες).  Το 2022, από την άλλη πλευρά, ήταν διπλής όψης, σημειώνοντας ένα σταθερό πρώτο εξάμηνο, με 30 συμφωνίες (19 την ίδια περίοδο του 2021) με αξία να αυξάνεται από 11 σε 21 δισεκατομμύρια δολάρια και απότομη επιβράδυνση το τρίτο τρίμηνο με δραστηριότητα μειωμένη από 29 σε 14 σε αριθμούς και από 36 δισεκατομμύρια σε 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

 Εναλλακτικοί τρόποι  

«Αν και έχουν ανακοινωθεί ορισμένες συναλλαγές μεγάλης κλίμακας, το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας (73%) αφορούσε συμφωνίες ειδικού σκοπού», εξηγεί ο Τζιανλούκα Ντι Λορέτο, συνεργάτης της αμερικανικής εταιρείας συμβούλων.  «Ήδη τα τελευταία πέντε χρόνια, η επέκταση του εύρους της επιχείρησης αντιπροσώπευε την κύρια ώθηση για στρατηγικές δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και τους τελευταίους μήνες είχαμε υπογραμμίσει τον τρόπο με τον οποίο άνοιξε η αναζήτηση νέων καινοτομιών (deal of purpose)».  Οι αλλαγές είναι τόσο εκτεταμένες και ριζικές που παρακινούν τις εταιρείες να αποφύγουν τον δρόμο της αυτονομίας και να επιλέξουν «εναλλακτικές πολιτικές».  Στην πραγματικότητα, οι εταιρείες στην αλυσίδα εφοδιασμού, από τους κατασκευαστές έως τους προμηθευτές και τις εταιρείες τεχνολογίας, «πειραματίζονται με συμμαχίες, συνεργασίες, διαχωρισμό των τμημάτων και επενδύσεις σε εταιρικά επιχειρηματικά κεφάλαια (CVC).  Αυτό συμβαίνει με τον διαχωρισμό της επιχείρησης ηλεκτροκίνησης που ξεκίνησε από τη Ford και τη Renault ή με την είσοδο ορισμένων εταιρειών στη μετοχική σύνθεση των startups και των εταιρειών στον τομέα της εξόρυξης.

 Ο τομέας των μπαταριών

Τούτου λεχθέντος, οι συνεργασίες είναι ο προτιμότερος δρόμος ειδικά στον τομέα της ηλεκτροκίνησης: «Σε ορισμένους τομείς, για παράδειγμα στα ηλεκτρικά οχήματα, οι εταιρείες κινούνται προς αναζήτηση νέων περιοχών κέρδους και τεχνολογικού ελέγχου», συνεχίζει η Bain & Company.  «Αυτή η εξέλιξη απαιτεί όχι μόνο την αξιολόγηση του τι να αγοράσει, αλλά και τον τρόπο ενσωμάτωσης ενός νέου στοιχείου. Στην περίπτωση των μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, η ελάχιστη κλίμακα που απαιτείται είναι πολύ μεγάλη και η μέγιστη κλίμακα είναι πολύ επικίνδυνη για έναν μόνο επενδυτή. Επομένως, πολλοί αναζητούν συνεργασίες. Παρά το αβέβαιο μακροοικονομικό περιβάλλον, το τρέχον είναι μια αποφασιστική στιγμή και οι εταιρείες που λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις και τις λαμβάνουν γρήγορα μπορούν τώρα να αποκομίσουν τεράστια μακροπρόθεσμα οφέλη και ευκαιρίες επέκτασης σε μια εποχή χαμηλών τιμών αγοράς και περιορισμένου κόστους χρέους. Τώρα για ορισμένους κατασκευαστές, πολύ μικρούς για να ανταγωνιστούν σε παγκόσμια κλίμακα, μπορεί να είναι πολύ αργά. Τα υψηλά κόστη κάνουν αυτές τις διαδικασίες ακόμα πιο ακριβές.”