Live η Κίνηση στους δρόμους

ACEA: Μικρή άνοδος στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη – Ποιοί τύποι κινητήρων κερδίζουν τους καταναλωτές

Η αγορά ωριμάζει, οι καταναλωτές επιλέγουν ρεαλιστικά και οι κατασκευαστές προσαρμόζονται

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου συνεχίζει να κινείται σε εύθραυστη ισορροπία, με οριακή αύξηση 0,9% στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών οχημάτων για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA. Τα υβριδικά κυριαρχούν ως η πιο δημοφιλής επιλογή των Ευρωπαίων οδηγών, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά παραμένουν σταθερά στο 16,1% του συνόλου, δείχνοντας ότι η μετάβαση στη μηδενική εκπομπή ρύπων συνεχίζεται, αλλά με μικρότερο ρυθμό απ’ όσο θα ήθελαν οι Βρυξέλλες.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κλείνει το τρίτο τρίμηνο του 2025 με ήπια θετικό πρόσημο, σε μια αγορά που δείχνει να ανακάμπτει με επιφύλαξη. Η άνοδος 0,9% στις συνολικές ταξινομήσεις οφείλεται κυρίως στην είσοδο νέων μοντέλων και στη συγκρατημένη αναθέρμανση της ζήτησης σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία και η Ισπανία. Τα υβριδικά ενισχύονται δυναμικά, τα ηλεκτρικά σταθεροποιούνται, ενώ τα παραδοσιακά καύσιμα – βενζίνη και πετρέλαιο – συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία. Το τοπίο στην Ευρώπη δεν αλλάζει θεαματικά, αλλά διαμορφώνει μια νέα «κανονικότητα» που βασίζεται σε σταδιακές προσαρμογές.

Η εικόνα της ευρωπαϊκής αγοράς αποτυπώνει τη φάση ωρίμανσης της ενεργειακής μετάβασης. Οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο πρακτικές επιλογές, οι κατασκευαστές εξισορροπούν παραγωγή και επενδύσεις, ενώ η πολιτική πίεση για μηδενικούς ρύπους συνεχίζει να καθορίζει τις εξελίξεις. Στις επιμέρους κατηγορίες κινητήρων, όμως, η διαφορά στους ρυθμούς ανάπτυξης δείχνει ποια τεχνολογία έχει πραγματική δυναμική και ποια παραμένει «πρόταση πολιτικής» παρά επιλογή αγοράς.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV)

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατήρησαν σταθερό μερίδιο 16,1% στο σύνολο των ταξινομήσεων, με συνολικά 1,3 εκατομμύρια νέα οχήματα στο πρώτο εννεάμηνο του 2025. Η αύξηση σε σχέση με πέρυσι (+24,1%) δείχνει πρόοδο, ωστόσο η διείσδυση δεν συμβαδίζει με τους φιλόδοξους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Γερμανία (+38,3%) παρέμεινε η κινητήρια δύναμη, ενώ Βέλγιο (+12,4%) και Ολλανδία (+3,9%) ενίσχυσαν τη θέση τους. Αντίθετα, η Γαλλία σημείωσε οριακή πτώση (-0,2%), γεγονός που αποτυπώνει την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών απέναντι στο υψηλό κόστος και τις αβεβαιότητες για τη μεταπώληση και την υποδομή φόρτισης. Τα ηλεκτρικά προχωρούν, αλλά όχι με τον ρυθμό μιας επανάστασης· περισσότερο με τον ρυθμό μιας ακριβής αναγκαιότητας.

Plug-in Υβριδικά (PHEV)

Η κατηγορία των plug-in υβριδικών κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο 31,1%, φτάνοντας τις 722.914 ταξινομήσεις σε όλη την Ε.Ε. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στην Ισπανία (+105,2%), τη Γερμανία (+63,9%) και την Ιταλία (+72,6%). Το μερίδιό τους διαμορφώθηκε στο 9% της αγοράς, από 6,9% πέρυσι. Πρόκειται για μια κατηγορία που επωφελείται από τη διπλή της φύση — ηλεκτρική σε αστικό περιβάλλον, θερμική σε μεγάλα ταξίδια — και γι’ αυτό δείχνει αντοχή σε μια περίοδο όπου η υποδομή φόρτισης εξακολουθεί να αποτελεί τροχοπέδη για την πλήρη ηλεκτροκίνηση. Η δημοτικότητά τους αποκαλύπτει ότι οι Ευρωπαίοι δεν εγκαταλείπουν εύκολα τη βενζίνη, απλώς την επαναπροσδιορίζουν.

Υβριδικά (HEV)

Τα υβριδικά παραμένουν η πιο επιτυχημένη συνταγή της ευρωπαϊκής αγοράς, με 34,7% μερίδιο και 2,79 εκατομμύρια ταξινομήσεις (+16,4%). Στην Ισπανία και τη Γαλλία η αύξηση ξεπέρασε το 28%, ενώ Γερμανία και Ιταλία κινήθηκαν σε διψήφια θετικά ποσοστά. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές προτιμούν τα υβριδικά για τον απλό λόγο ότι προσφέρουν εξοικονόμηση καυσίμου χωρίς εξάρτηση από εξωτερική φόρτιση και χωρίς άγχος για αυτονομία. Είναι η τεχνολογία της λογικής, η «γέφυρα» ανάμεσα στην παράδοση και το μέλλον, και ο βασικός λόγος που η αγορά διατηρεί τη συνοχή της εν μέσω πιέσεων και αλλαγών.

Βενζίνη και Πετρέλαιο

Τα παραδοσιακά καύσιμα συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία. Οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων υποχώρησαν κατά 18,7%, ενώ των πετρελαιοκίνητων κατά 24,7%, με το συνολικό μερίδιό τους να περιορίζεται στο 37% της αγοράς (από 46,8% πέρυσι). Η πτώση είναι γενικευμένη, με τη Γαλλία να σημειώνει τη μεγαλύτερη μείωση (-32,8% στη βενζίνη), ακολουθούμενη από τη Γερμανία (-23,5%) και την Ιταλία (-16,6%). Η μείωση δεν οφείλεται μόνο στην τεχνολογική μετάβαση, αλλά και στις αυστηρότερες φορολογικές και περιβαλλοντικές ρυθμίσεις που ωθούν τους καταναλωτές προς εναλλακτικές μορφές πρόωσης. Παρ’ όλα αυτά, το θερμικό αυτοκίνητο παραμένει ζωντανό, ιδιαίτερα στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης και στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.

Η προσέγγιση των Ευρωπαίων καταναλωτών

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2025 δείχνει μια ώριμη φάση προσαρμογής παρά ανατροπής. Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών συνεχίζεται με σταθερό αλλά όχι εκρηκτικό ρυθμό, τα υβριδικά διατηρούν την πρωτοκαθεδρία τους ως η πιο πρακτική και οικονομικά προσβάσιμη επιλογή, ενώ τα παραδοσιακά καύσιμα υποχωρούν, χωρίς όμως να χάνουν εντελώς τη σημασία τους.

Οι καταναλωτές φαίνεται να προσεγγίζουν τη μετάβαση με ρεαλισμό, επιλέγοντας τεχνολογίες που ταιριάζουν στην καθημερινότητά τους και όχι απλώς στις πολιτικές κατευθύνσεις. Η ζήτηση δείχνει ότι η αγορά εξακολουθεί να χρειάζεται χρόνο για να εξισορροπήσει ανάμεσα στο κόστος, στις επιδόσεις και στην τεχνολογική καινοτομία.

Από την πλευρά των κατασκευαστών, οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι (Volkswagen Group, Stellantis, Renault) διατηρούν τη θέση τους, όμως ο ανταγωνισμός εντείνεται. Οι κινεζικές εταιρείες — όπως η BYD και η SAIC (MG) — εμφανίζουν θεαματική άνοδο, δείχνοντας ότι η ηλεκτροκίνηση αλλάζει πλέον και τη γεωγραφία του ανταγωνισμού.

Συνολικά, η αγορά δείχνει να σταθεροποιείται μετά από δύο χρόνια αναταράξεων. Η επόμενη φάση θα κριθεί από το πόσο γρήγορα θα μπορέσουν οι κατασκευαστές να κάνουν τα ηλεκτρικά πιο προσιτά και ταυτόχρονα να διατηρήσουν την κερδοφορία τους. Η μετάβαση έχει ξεκινήσει, αλλά το ποιος θα πρωταγωνιστήσει στην «επόμενη μέρα» της αυτοκίνησης παραμένει ανοιχτό στοίχημα.