ACEA για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση: Οι προτάσεις είναι ευπρόσδεκτες αλλά τα ερωτήματα παραμένουν

Νέα ερωτήματα από τον Σύνδεσμο των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων σχετικά με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Η ACEA χαιρετίζει σε γενικές γραμμές τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια νομοθετική πράξη για τη βιομηχανία μηδενικού καθαρού αποτυπώματος και μια νομοθετική πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες, οι οποίες καθορίζουν ένα νομικό πλαίσιο για το πώς η Ευρώπη μπορεί να προστατεύσει και να στηρίξει καλύτερα τη βιομηχανία πράσινης τεχνολογίας.

Ωστόσο, παραμένουν πολλά ερωτήματα, ιδίως όσον αφορά τη δυνητική αποτελεσματικότητα των εν λόγω πράξεων και τη συνολική συνοχή τους με τα σχέδια της Ευρώπης για την Πράσινη Συμφωνία.

Η ACEA χαιρετίζει τον προσδιορισμό των μπαταριών ως τομέα προτεραιότητας της Πράξης για την Καθαρά Μηδενική Βιομηχανία (NZIA). Ο καθορισμός ευνοϊκών παραγόντων για τη βελτίωση των συνθηκών για επενδύσεις σε τεχνολογίες καθαρού μηδενικού φορτίου και η προτεραιότητα που δίνεται στα στρατηγικά έργα καθαρού μηδενικού φορτίου θα είναι χρήσιμα για την ανάπτυξη του εν λόγω τομέα. Χαιρετίζουμε επίσης την εστίαση που δίνει η NZIA στις ελλείψεις δεξιοτήτων και ανθρώπινων πόρων που επιβραδύνουν επί του παρόντος αυτή τη μετάβαση.

Ωστόσο, η σημαντική αβεβαιότητα εξακολουθεί να έγκειται στο πόσο καλά τα πολλά διαφορετικά στοιχεία της πρότασης θα μεταφραστούν στην πράξη σε αποτελεσματική δράση. Ειδικότερα, πόσο καλά και πόσο γρήγορα οι τομείς που προσδιορίζονται στην NZIA θα μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στη βασική χρηματοδότηση που θα έπρεπε καταρχήν να είναι διαθέσιμη στο πλαίσιο του επαναχρησιμοποιημένου REPowerEU και άλλων συστημάτων.

Η Πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA) μπορεί να ενισχύσει την αλυσίδα εφοδιασμού υλικών της Ευρώπης και να υποστηρίξει την ανάπτυξη διαφοροποιημένων ευκαιριών προμήθειας για τη βιομηχανία ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, η μείωση του φόρτου των διαδικασιών αδειοδότησης στο ένα άκρο της αλυσίδας ενδέχεται να αντισταθμιστεί από επαχθείς διαδικασίες υποβολής εκθέσεων και αξιολόγησης στο άλλο άκρο. Η πρόταση παρουσιάζει επίσης ορισμένους δεσμευτικούς στόχους για την αύξηση της εγχώριας παραγωγικής ικανότητας, οι οποίοι είναι καταρχήν ευπρόσδεκτοι, αλλά κινδυνεύουν να αμβλυνθούν κατά τη νομοθετική διαδικασία.

Το διεθνές στοιχείο της CRMA υπενθυμίζει πόσο σημαντικές είναι οι πηγές κρίσιμων και στρατηγικών πρώτων υλών από τρίτες χώρες. Είναι σαφές ότι πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά πάνω στην ιδέα της δημιουργίας μιας λέσχης πρώτων υλών. Η ACEA θα καλωσόριζε την πρόοδο με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την υλοποίηση αυτής της ιδέας.

Τελικά, τα μέτρα αυτά θα κριθούν από το πόσο καλά μπορούν να αντισταθμίσουν την τεράστια οικονομική μόχλευση και την απειλή διαρροής επενδύσεων που θέτει ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA).